Czy poprawnym jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% osiągniętego przychodu (...)

Czy poprawnym jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% osiągniętego przychodu z tytułu umowy zlecenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 23 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prezes Zarządu spółki został powołany na stanowisko uchwałą wspólników. Nie pobierał dotychczas z tego tytułu wynagrodzenia. Prezes jest jednocześnie jednym ze wspólników spółki.

Od grudnia 2008r. z Prezesem została podpisana umowa zlecenia na wykonanie następujących czynności:

  • pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy,
  • proponowanie rozwiązań technicznych odbiorcom,
  • nadzór techniczny nad projektami realizowanymi przez zleceniodawcę.

Prezes Zarządu otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży samochodem niebędącym własnością zleceniodawcy na podstawie przedstawionej ewidencji przebiegu pojazdu. Do rozliczenia wyżej wymienionej umowy zlecenia zastosowano koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu z tytułu umowy zlecenia. Do przychodu nie wliczono zwróconych kosztów podróży, ponieważ są one zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 16).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprawnym jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% osiągniętego przychodu z tytułu umowy zlecenia...

Zdaniem spółki, poprawnym jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% osiągniętych przychodów. Zakres prac objętych umową nie musi być z mocy prawa wykonywany przez Prezesa Zarządu. Takie zadania mogłaby wykonywać dowolna osoba zatrudniona w spółce posiadająca miedzy innymi np. wiedzę i doświadczenie techniczne. Przedstawiony zakres zadań objętych umową nie zawiera przesłanek umowy o zarządzanie czy kontraktu menedżerskiego (art. 13 ust. 9) jak również nie jest to przychód z tytułu powołania do organu zarządzającego spółką (art. 13 ust. 7), dlatego też nie mogą być zastosowane koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 9 cyt. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 13 pkt 7 powoływanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 201 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powoływany i odwoływany jest na podstawie uchwały wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Czynnością niezbędną do pełnienia funkcji członka zarządu jest więc powołanie, na skutek którego powstaje stosunek organizacyjny pomiędzy członkiem zarządu a spółką, stanowiący podstawę do wykonywania tej funkcji. Zasady wykonywania w spółce określonych czynności przez członka jej zarządu mogą być uregulowane również w umowie o pracę lub w umowie cywilnoprawnej np. w umowie zlecenia, czy w umowie menedżerskiej. Nie jest to jednak wymóg konieczny, lecz dopuszczalny.

Należy podkreślić, iż o zakwalifikowaniu przychodów uzyskanych przez podatnika do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 i 9 ustawy, każdorazowo decydują postanowienia zawarte w treści konkretnej umowy cywilnoprawnej.

Zatem tylko na podstawie treści konkretnej umowy cywilnoprawnej można ocenić czy rzeczywiście jej istota polega na realizacji przez podatnika czynności menedżerskich lub zarządczych - w świetle wykładni językowej polegających na zarządzaniu (kierowaniu): przedsiębiorstwem, instytucją, pionem, zespołem, czy też jest to umowa zlecenia, którą należy zakwalifikować jako przychód na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ww. ustawy, dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów w niej wskazanych, lecz również wszelkiego rodzaju umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi w drodze umowy cywilnoprawnej zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. W umowie o zarząd, zarządzający zobowiązuje się do prowadzenia przedsiębiorstwa za wynagrodzeniem, w imieniu oraz na rachunek i ryzyko oddającego przedsiębiorstwo w zarząd. Kontrakt menedżerski natomiast może dotyczyć zarządzania całym przedsiębiorstwem, jego częścią lub rodzajem działalności. Istotą zatem kontraktu menedżerskiego czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Ponadto należy podkreślić, że kontrakty menedżerskie w polskim prawodawstwie co do zasady stanowią umowę nienazwaną, do których stosuje się wprost albo odpowiednio, na mocy art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93), przepisy regulujące umowy zlecenia. Istotną cechą tego rodzaju kontraktów zawieranych między odpowiednimi organami przedsiębiorstwa a osobą fizyczną jest zarządzanie przez tę ostatnią tymże przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej zarządcy i bez kierownictwa dającego zlecenie, za określonym wynagrodzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Prezes Zarządu, pełni ww. funkcję na podstawie uchwały wspólników. Od grudnia 2008r. z Prezesem została podpisana umowa zlecenia na wykonanie czynności takich jak: pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy, proponowanie rozwiązań technicznych odbiorcom oraz nadzór techniczny nad projektami realizowanymi przez zleceniodawcę. Prezes otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży samochodem niebędącym własnością zleceniodawcy na podstawie przedstawionej ewidencji przebiegu pojazdu. Do rozliczenia wyżej wymienionej umowy zlecenia zastosowano koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu z tytułu umowy zlecenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeżeli z zawartej umowy zlecenia wynika, że zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych, nie prowadzi i nie zarządza w ramach zawartej umowy zlecenia przedsiębiorstwem, nie podlega mu majątek, ani personel Spółki, czynności wynikające z podpisanej umowy wykonywane są zgodnie ze wskazówkami, jak również nie posiada uprawnień do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Spółki co oznacza brak pełnej samodzielności w wykonywaniu działań, w takim przypadku charakter czynności wykonywanych nie będzie wypełniał przesłanek charakteryzujących umowy o zarządzanie lub też kontrakty menedżerskie.

Zatem tak zawartą umowę zlecenia będzie można zaliczyć do źródeł przychodu określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, w przypadku przychodów osiągniętych przez Prezesa Zarządu zastosowanie będzie miał art. 22 ust. 9 pkt 4 powoływanej ustawy, zgodnie z którym koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika