Określenia podstawy opodatkowania w związku ze sprzedażą wysokorabatową

Określenia podstawy opodatkowania w związku ze sprzedażą wysokorabatową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009r. (data wpływu 7 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2009r. (data wpływu 24 marca 2010r.) oraz pismem z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.) i pismem z dnia 16 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w związku ze sprzedażą wysokorabatową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w związku ze sprzedażą wysokorabatową.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 grudnia 2009r. (data wpływu 24 marca 2010r.), pismem z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 marca 2010r. oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zajmuje się produkcją wyrobów mięsnych. Obecna sytuacja na rynku mięsnym zmusza producentów do poszukiwania alternatywnych w stosunku do tradycyjnych sposobów zwiększenia wartości sprzedaży netto.

W 2010 roku planowane jest uruchomienie programu sprzedaży wysokorabatowej towarów.

Przez towar w programie sprzedaży wysokorabatowej Wnioskodawca rozumie: wyroby własne, towary, materiały, półprodukty.

Ww. program oznacza się następującymi elementami:

  1. Wnioskodawca sprzedawać będzie kontrahentom towary z rabatem w zakresie od 1% do 99%,
  2. rabat będzie przysługiwać kontrahentom wg poniższych parametrów:
    • koniunkcja 2 warunków łącznie, wartości zakupu (obrót) w kg w danym okresie (miesiąc) i dokonanie terminowych płatności,
    • wartości zakupu (obrót) w kg w danym okresie (miesiąc) przekroczy określone progi,
    • w stosunku do niektórych kontrahentów bez dodatkowych warunków.

Ustalone zostały następujące warianty sprzedaży wysokorabatowej:

  1. rabat od 1% do 99 % - na zakup towarów o łącznej wartości fakturowej w cenie sprzedaży netto, która jest iloczynem = progu (0,4% -1,50%)* i wartości zakupu (obrotu) netto (w zł) w danym okresie (miesiąc) gdy obrót w kg w danym okresie (miesiąc) jest mniejszy niż 10.000 kg,
  2. rabat od 1% do 99 % - na zakup towarów o łącznej wartości fakturowej wartości w cenie sprzedaży netto, która jest iloczynem = progu (0,3% -10%)* i wartości zakupu (obrotu) netto (w zł) w danym okresie (miesiąc) gdy obrót w kg w danym okresie (miesiąc) jest większy niż 10.000 kg,

-progi są klasyfikacją procentową kontrahentów w granicach 1% do 99%, oraz ustalane są dla odbiorców indywidualnie,

Przykład do wariantu 1.

Kontrahent A zakupił w miesiącu styczniu towary o łącznej wartości netto 4.500 zł, cena jednostkowa 1,5 zł/kg, ilość 3.000 kg. Klient sklasyfikowany został z progiem 5%, i rabatem 99%.

łączna wartość fakturowa w cenie sprzedaży netto - 5% x 4.500 zł = 225 zł

kontrahent ma prawo do zakupu różnych towarów o łącznej wartości netto 225 zł,

kontrahent otrzyma rabat 99% dotyczący kwoty 225 zł, do zapłaty 2,25 zł + podatek VAT

podstawa opodatkowania 2,25 zł x odpowiednia stawka VAT

Przykład do wariantu 2.

Kontrahent A zakupił w miesiącu styczniu towary o łącznej wartości netto 45.000 zł, cena jednostkowa 1,5 zł/kg, ilość 30.000 kg. Klient sklasyfikowany został z progiem 3%, i rabatem 99%.

łączna wartość fakturowa w cenie sprzedaży netto - 3% x 45.000 zł = 1.350 zł

kontrahent ma prawo do zakupu różnych towarów o łącznej wartości netto 1.350 zł,

kontrahent otrzyma rabat 99% dotyczący kwoty 1.350 zł, do zapłaty 13,50 zł + podatek VAT

podstawa opodatkowania 13,5 zł x odpowiednia stawka VAT

Cele programu sprzedaży wysokorabatowej:

  1. zwiększenie wolumenu sprzedaży (zwiększenie przychodów ze sprzedaży),
  2. zwiększenie kwotowej wartości zrealizowanej marży,
  3. zwiększenie konkurencyjności na rynku ogólnokrajowym

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT i dodaje, że nie będzie zawierać żadnych umów z odbiorcami, z których wynikałby obowiązek udzielenia nabywcy rabatu na kupowane towary i wyroby. Istnieją 3 przesłanki otrzymania rabatu, kontrahenci dokonujący zakupów z rabatem są zakwalifikowani do jednego z 3 wyżej wymienionych warunków (decyzje podejmuje Zarząd poprzez wyznaczonego pracownika działu cen),

przykład:

kontrahent został zakwalifikowany do warunku nr 2 i spełni go otrzymuje prawo do zakupu z rabatem, ale w sytuacji zakwalifikowania kontrahenta do warunku nr 1 a spełnienia tylko warunku nr 2 kontrahent nie otrzyma prawa do zakupów z rabatem,

?zakup określonej ilości (w kg) towarów w określonym czasie (miesiącu) jest jedynym warunkiem przyznania kontrahentowi rabatu przy następnych zakupach - pod warunkiem zakwalifikowania tegoż kontrahenta do tegoż warunku.?

Istnieją 3 warunki uzależniające otrzymanie rabatu, więc jeśli kontrahent ma przypisany warunek i go spełnia otrzyma prawo do zakupu z rabatem, i wówczas nie musi podejmować dodatkowych działań, gdyż nastąpiło ziszczenie wymaganego warunku.

Warunek 3 oznacza w praktyce, iż wybrani przez Zarząd kontrahenci, będą mieli prawo do zakupu z rabatem bez spełniania jakichkolwiek warunków.

Rabat związany jest z nową dostawą, przy której będzie udzielany i nadawany będzie na fakturze w momencie wystawiania faktury, która jest podstawą wydania towaru kontrahentowi. Chęć nabycia towarów z rabatem kontrahent zgłasza do działu handlowego.

Kontrahent zgłasza chęć nabycia towaru z rabatem przedstawicielowi Wnioskodawcy, ten z kolei zobowiązany jest przygotować właściwy wniosek, który to jest przesyłany do działu analiz i cen, który to dział ustala prawo kontrahenta do zakupu z rabatem, pracownik działu analiz dokonuje sprawdzenia kontrahenta pod kątem spełnienia przez niego wymaganych warunków. Nie ma ograniczenia asortymentowego i czasowego dla sprzedaży wysokorabatowej, kontrahent jeśli nie chce nie musi korzystać z zakupu z rabatem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawę opodatkowania stanowi obrót będący iloczynem jednostkowej ceny sprzedaży netto i ilości towaru zmniejszony o rabat od 1% do 99%...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 29 ust. 1 i ust. 4 - podstawę opodatkowania stanowi obrót zmniejszony o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wyłączają prawa udzielania kontrahentom (nabywcom) rabatów w granicach od 1% do 99%.

Sprzedaż wysokorabatowa nie stanowi dostawy o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Sprzedaż wysokorabatowa nie stanowi darowizny w myśl art. 888 KC.

Sprzedaż wysokorabatowa nie stanowi wynagrodzenia dla nabywców tzw. premii pieniężnych za osiągnięcie wartościowych progów obrotów w kg i zł (premie pieniężne rozliczane są przez nabywców poprzez wystawianie przez nich faktur VAT).

Mając na uwadze powyższe argumenty Wnioskodawca uważa, iż podstawą opodatkowania sprzedaży wysokorabatowej będzie obrót (łączna wartość fakturowa) pomniejszona o rabat w granicach 1% - 99%.

Wnioskodawca dodaje również, że jego pytanie dotyczy tylko i wyłącznie podatku VAT, a w szczególności podstawy opodatkowania, oczekuje odpowiedzi tylko i wyłącznie na następujące pytanie ?czy podstawę opodatkowania stanowi obrót będący iloczynem jednostkowej ceny sprzedaży netto i ilości towaru zmniejszony o rabat od 1% do 99', pozostałe elementy zostały podane tylko i wyłącznie w celach informacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z powołanego przepisu ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa. Ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane.

Powołany powyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane.

Rabat polega na udzieleniu zniżki od ustalonej ceny towaru i może być stosowany na wszystkich szczeblach obrotu towarowego.

W sytuacji udzielenia przez sprzedawcę rabatu na nabywany przez klienta towar lub usługę, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota, którą nabywca jest zobowiązany zapłacić, pomniejszona o wartość należnego podatku VAT, z uwzględnieniem udzielonego rabatu.

Rabat stanowiący zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażony może być procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

W przedmiotowej sprawie dotyczącej programu sprzedaży wysokorabatowej otrzymywanie rabatów wiąże się bezpośrednio ze zrealizowaniem przez kontrahentów Wnioskodawcy poniższych warunków:

  • koniunkcja 2 warunków łącznie, wartości zakupu (obrót) w kg w danym okresie (miesiąc) i dokonanie terminowych płatności,
  • wartości zakupu (obrót) w kg w danym okresie (miesiąc) przekroczy określone progi,
  • w stosunku do niektórych kontrahentów bez dodatkowych warunków,

Wnioskodawca sprzedawać będzie kontrahentom towary z rabatem w zakresie od 1% do 99%.

Ustalone zostały następujące warianty sprzedaży wysokorabatowej:

  1. rabat od 1% do 99 % - na zakup towarów o łącznej wartości fakturowej w cenie sprzedaży netto, która jest iloczynem = progu (0,4% -1,50%)* i wartości zakupu (obrotu) netto (w zł) w danym okresie (miesiąc) gdy obrót w kg w danym okresie (miesiąc) jest mniejszy niż 10.000 kg,
  2. rabat od 1% do 99 % - na zakup towarów o łącznej wartości fakturowej wartości w cenie sprzedaży netto, która jest iloczynem = progu (0,3% -10%)* i wartości zakupu (obrotu) netto (w zł) w danym okresie (miesiąc) gdy obrót w kg w danym okresie (miesiąc) jest większy niż 10.000 kg,

-progi są klasyfikacją procentową kontrahentów w granicach 1% do 99%, oraz ustalane są dla odbiorców indywidualnie.

Wnioskodawca (czynny podatnik VAT) nie będzie zawierać żadnych umów z odbiorcami, z których wynikałby obowiązek udzielenia nabywcy rabatu na kupowane towary i wyroby. Kontrahenci dokonujący zakupów z rabatem są zakwalifikowani do jednego z trzech ww. warunków (decyzje podejmuje Zarząd poprzez wyznaczonego pracownika działu cen), więc jeśli kontrahent ma przypisany warunek i go spełnia, otrzyma prawo do zakupu z rabatem i wówczas nie musi podejmować dodatkowych działań, gdyż nastąpiło ziszczenie wymaganego warunku.

Warunek trzeci oznacza w praktyce, iż wybrani przez Zarząd kontrahenci, będą mieli prawo do zakupu z rabatem bez spełniania jakichkolwiek warunków.

Rabat związany jest z nową dostawą, przy której będzie udzielany i nadawany będzie na fakturze w momencie wystawiania faktury, która jest podstawą wydania towaru kontrahentowi. Chęć nabycia towarów z rabatem kontrahent zgłasza do działu handlowego.

Kontrahent zgłasza chęć nabycia towaru z rabatem przedstawicielowi Wnioskodawcy, ten z kolei zobowiązany jest przygotować właściwy wniosek, który to jest przesyłany do działu analiz i cen, który to dział ustala prawo kontrahenta do zakupu z rabatem, pracownik działu analiz dokonuje sprawdzenia kontrahenta pod kątem spełnienia przez niego wymaganych warunków. Nie ma ograniczenia asortymentowego i czasowego dla sprzedaży wysokorabatowej, kontrahent jeśli nie chce nie musi korzystać z zakupu z rabatem.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż wysokorabatowa nie stanowi dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i nie stanowi darowizny w myśl art. 888 K.C., jak również nie stanowi wynagrodzenia dla nabywców, tzw. premii pieniężnych za osiągnięcie wartościowych progów obrotów w kg i zł (premie pieniężne rozliczane są przez nabywców poprzez wystawianie przez nich faktur VAT).

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie będziemy mieć do czynienia z rabatem udzielanym w momencie sprzedaży, zatem wystawiona przez sprzedawcę faktura, za którą płatność dokonywana będzie z uwzględnieniem przedmiotowego rabatu, winna w podstawie opodatkowania uwzględniać faktyczną zapłatę należną od nabywcy, tj. cenę towarów pomniejszoną o wartość rabatu.

Zaznaczyć bowiem należy, że udzielanie udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont), pomniejsza obrót, czyli podstawę opodatkowania. Rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku pomniejszona o rabat. Podstawę opodatkowania stanowi zatem kwota faktycznie należna do zapłaty, czyli uwzględniająca rabat udzielony przy sprzedaży.

Trzeba wskazać także, że przepisy ustawy o VAT nie regulują zasad udzielania rabatów. Jeśli zatem Wnioskodawca wprowadza ustalony przez siebie ogólnodostępny regulamin zawierający zasady przyznawania kontrahentom rabatów i każdy z kontrahentów spełniający warunki uprawniające do zakupu towaru z rabatem może z tego skorzystać, to przepisy ustawy o VAT nie stoją temu na przeszkodzie.

Należy jednocześnie mieć na uwadze regulacje wynikające z art. 32 ustawy o VAT.

Reasumując, w opisanej we wniosku sytuacji udzielenia przez Wnioskodawcę rabatu na nabywany przez kontrahenta towar, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota, którą nabywca jest zobowiązany zapłacić, pomniejszona o wartość należnego podatku VAT, z uwzględnieniem udzielonego rabatu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika