W zakresie opodatkowania planowanej dostawy działek zabudowanych drogą dojazdową

W zakresie opodatkowania planowanej dostawy działek zabudowanych drogą dojazdową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 21 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy działek zabudowanych drogą dojazdową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy działek zabudowanych drogą dojazdową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gminna Spółdzielnia jest właścicielem trzech geodezyjnie wyodrębnionych działek o łącznej powierzchni 0,1178 ha zabudowanych budowlą - drogą dojazdową i zapisanych w KW nr X prowadzonej przez Sąd Rejonowy VIII Wydział Ksiąg Wieczystych w G.

Droga ta w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity z 2006r. Dz. U. Nr 156 poz. 1118 ze zm.) jest obiektem budowlanym, budowlą stanowiącą całość technicznie użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami i zgodnie z uregulowaniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych posiada symbol PKOB 2112 (ulice i drogi pozostałe). Jest obiektem budowlanym, budowlą, połączonym z gruntem w sposób trwały, wykonanym z materiałów budowlanych i elementów składowych będącym wynikiem prac budowlanych.

Dla opisanej jw. nieruchomości, składającej się jak już wspomniano z trzech działek geodezyjnych (działki nr 1779, działki nr 1775 i działki nr 1776) Gmina Gliwice, jako przyszły nabywca, zleciła opracowanie operatu szacunkowego celem ustalenia jej wartości.

Z operatu wykonanego przez zaprzysiężonego rzeczoznawcę budowlanego wynika, iż wartość tej zabudowanej nieruchomości wynosi 102.708 zł. Nie ustosunkowano się do kwestii czy przy zbyciu jej istnieje obowiązek naliczenia 23% podatku VAT.

Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym 21 maja 1993 roku podatnikiem podatku VAT.

Działka nr 1779 o powierzchni 0,1042 ha została zabudowana na całej powierzchni w 1973 roku drogą dojazdową i w dniu zbycia - sprzedaży stanowić będzie obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały, sklasyfikowany symbolem 2112 PKOB.

Oddana w 1973r. do użytkowania jako droga dojazdowa do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni przez cały okres czasu nie była remontowana. Nie dokonano żadnych wydatków na remonty lub ulepszenia. Nie była przekazywana innemu użytkownikowi. Innymi słowy, przez cały miniony okres czasu nie były zawierane jakiekolwiek umowy najmu lub dzierżawy i nie było przychodów czy też kosztów - wydatków podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Działka 1779 zabudowana drogą od momentu przekazania do użytkowania do chwili obecnej stanowi drogę dojazdową do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni, w której prowadzona jest działalność handlowo-usługowa, objęta od 1993 roku ustawą o podatku VAT.

Została ona zabudowana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jako taka w dniu sprzedaży i w czasie przyszłym stanowić będzie drogę umożliwiającą między innymi i rolnikom dojazd do pól uprawnych.

Działka nr 1775 o powierzchni 89 m2 została również zabudowana na całej powierzchni w 1973r. drogą dojazdową i w dniu sprzedaży stanowić będzie obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały sklasyfikowany symbolem 2112 PKOB.

Oddana w 1973 roku do użytkowania jako część składowa całej drogi dojazdowej do bazy Gminnej Spółdzielni, nie była przez cały miniony okres czasu remontowana. Nie dokonano żadnych wydatków na remonty lub ulepszenia. Nie była przekazywana innemu użytkownikowi. Nie zawierano żadnych umów najmu lub dzierżawy i nie było przychodów lub wydatków z tytułu jej posiadania, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działka 1775 zabudowana drogą od momentu przekazania do użytkowania do chwili obecnej stanowi drogę dojazdową do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni, w której prowadzona jest działalność handlowo-usługowa objęta od 1993 roku podatkiem VAT.

Została ona zabudowana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jako taka w dniu zbycia i czasie przyszłym stanowić będzie drogę obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały, umożliwiającą między innymi także rolnikom dojazd do pól uprawnych.

Działka nr 1776 o powierzchni 56 m2 jest ostatnim odcinkiem omawianej drogi. Została ona również na całej przestrzeni zabudowana w 1973 roku drogą dojazdową i w dniu sprzedaży stanowić będzie także obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały sklasyfikowany symbolem 2112 PKOB.

Oddana w 1973 roku do użytkowania jako ostatni odcinek drogi dojazdowej do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni nie była przez cały miniony okres czasu remontowana. Nie dokonano żadnych wydatków na remonty lub ulepszenia. Nie była przekazywana innemu użytkownikowi. Nie zawierano żadnych umów najmu lub dzierżawy i nie było żadnych przychodów lub wydatków z tytułu jej posiadania, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT. Działka nr 1776 zabudowana drogą od momentu przekazania do użytkowania do chwili obecnej stanowi drogę dojazdową do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni, w której prowadzona jest działalność handlowo-usługowa objęta od 1993 roku podatkiem VAT.

Została ona zabudowana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jako taka w dniu zbycia i czasie przyszłym stanowić będzie drogę obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały, umożliwiającą między innymi także rolnikom dojazd do pól uprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanych działek zabudowanych obiektem budowlanym (jakim jest wybudowana w 1973r. droga) połączonym z gruntem w sposób trwały podlega opodatkowaniu 23% podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa drogi znajdującej się na działkach 1779, 1775 i 1776 w świetle faktów przytoczonych w części G niniejszego wniosku jest na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT dostawą zwolnioną z podatku. Przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT zaś stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, iż w przypadku gdy dla budowli, drogi wybudowanej na działkach nr 1779, 1775 i 1776 obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie posadowiona jest droga. Transakcja zbycia drogi wybudowanej na trzech działkach na rzecz Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Nieruchomość mająca być przedmiotem planowanej sprzedaży była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzonej działalności gospodarczej (Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT) dlatego jej dostawa będzie co do zasady podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie ? zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu, na którym te budynki lub budowle są posadowione, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    • budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,obiekt małej architektury;
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
  3. budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3a. obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej?.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: ?Budynki? i ?Obiekty inżynierii lądowej i wodnej?. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - Gminna Spółdzielnia jest właścicielem trzech geodezyjnie wyodrębnionych działek o łącznej powierzchni 0,1178 ha zabudowanych budowlą - drogą dojazdową.

Droga ta w rozumieniu ustawy Prawo budowlane jest obiektem budowlanym, budowlą stanowiącą całość technicznie użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami i posiada symbol PKOB 2112 (ulice i drogi pozostałe). Jest obiektem budowlanym, budowlą, połączonym z gruntem w sposób trwały, wykonanym z materiałów budowlanych i elementów składowych będącym wynikiem prac budowlanych.

Działki nr 1779, nr 1775 oraz nr 1776 zostały zabudowane na całej powierzchni w 1973r. drogą dojazdową i w dniu zbycia - sprzedaży stanowić będzie obiekt budowlany połączony z gruntem w sposób trwały, sklasyfikowany symbolem 2112 PKOB.

Oddana w 1973r. do użytkowania jako droga dojazdowa do bazy magazynowej Gminnej Spółdzielni przez cały okres czasu nie była remontowana. Nie dokonano żadnych wydatków na remonty lub ulepszenia. Nie była przekazywana innemu użytkownikowi. Innymi słowy, przez cały miniony okres czasu nie były zawierane jakiekolwiek umowy najmu lub dzierżawy i nie było przychodów czy też wydatków podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy planowana dostawa przedmiotowej drogi, będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też korzystała będzie ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Opierając się na przytoczonej wyżej definicji wynikającej z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w odniesieniu do przedmiotowych budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak to w którym momencie.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż działki nr 1779, nr 1775 oraz nr 1776 zostały zabudowane w 1973r. na całej powierzchni drogą dojazdową do bazy magazynowej Wnioskodawcy, w której prowadzona jest działalność handlowo-usługowa. Droga sklasyfikowana pod symbolem 2112 PKOB jest połączona z gruntem w sposób trwały.

Mając na uwadze fakt, iż droga dojazdowa do bazy magazynowej Wnioskodawcy, wybudowana i użytkowana od 1973r. nie była przedmiotem żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu (jak wskazał Wnioskodawca we wniosku przez cały ten okres w stosunku do tej drogi nie były zawierane jakiekolwiek umowy najmu lub dzierżawy) a także, że Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej drogi, dlatego też w odniesieniu do ww. drogi nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Oznacza to, że w stosunku do planowanej dostawy drogi przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa ta nastąpi ? zgodnie z lit. a tego przepisu ? w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z konstrukcji katalogu zwolnień wymienionego w art. 43 ustawy o VAT wynika, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do wybudowanej i oddanej do użytku w 1973r. drogi (gdyż została ona wybudowana w okresie, gdy ustawa o VAT jeszcze nie obowiązywała) oraz, że Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej drogi.

W świetle zatem przywołanego wcześniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, planowana przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowej drogi dojazdowej, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

W związku z powyższym dostawa działek nr 1779, nr 1775 oraz nr 1776 zabudowanych przedmiotową drogą dojazdową, której dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy co do zwolnienia od podatku VAT dostawy działek nr 1779, nr 1775 oraz nr 1776 wraz z posadowioną na nich drogą dojazdową, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie odnośnie stwierdzenia Wnioskodawcy zawartego we własnym stanowisku, że transakcja zbycia drogi wybudowanej na trzech działkach na rzecz Gminy Gliwice nie podlega opodatkowaniu, należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie należy rozróżnić pojęcia czynności ?niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT? oraz czynności ?zwolnionych od podatku VAT?. Art. 5 ustawy określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że przepisy ustawy znajdują zastosowanie do określonych w nim czynności i zdarzeń. Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 23% jednakże, zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, planowana dostawa działek nr 1779, nr 1775 oraz nr 1776 zabudowanych drogą dojazdową, będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, z tym że będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie planowana przez niego dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika