możliwość odzyskania podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych

możliwość odzyskania podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy N., przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007r. (data wpływu 10 sierpnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2007r. (data wpływu 2 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją dotyczącą remontu budynku gminnej biblioteki publicznej w N. - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia podatku VAT, będącego kosztem zadania inwestycyjnego, do kosztu kwalifikowanego z uwagi na brak możliwości jego odzyskania oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek dotyczył zdarzeń przyszłych objętych uregulowaniami dwóch ustaw, tj. w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast opłata została uiszczona w wysokości odpowiadającej jednemu zdarzeniu przyszłemu, pismem z dnia 26 października 2007r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez dokonanie dodatkowej opłaty ? w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania lub wskazanie, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona kwota. Pouczono Wnioskodawcę, że w przypadku braku odpowiedzi na wezwanie i nieuiszczenia dodatkowej opłaty w wyznaczonym terminie wniosek będzie podlegać rozpatrzeniu w zakresie jednego zdarzenia przyszłego wg kolejności w nim przedstawionej, tj. w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w pozostałej części, stosownie do art. 14g § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca przesłał pismo z dnia 29 października 2007r. wraz z załączonym ?skorygowanym? wnioskiem ORD-IN, w którym sprecyzowano, że zapytanie dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją dotyczącą remontu budynku gminnej biblioteki publicznej w N.

Mając na uwadze powyższe przedmiotowy wniosek podlega rozpatrzeniu wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 31 lipca 2007r. Gmina N. złożyła w Urzędzie Marszałkowskim województwa p. wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004- 2006?.

Projekt dotyczy remontu budynku gminnej biblioteki publicznej w N. po dawnej synagodze. W zależności od uzyskanego dofinansowania gmina N. zamierza zrealizować zadanie w okresie wrzesień ? październik 2007r. Realizatorem robót budowlanych w ramach zadania będzie wykonawca wyłoniony w drodze postępowania przeprowadzonego w oparciu o przepisy dotyczące zamówień publicznych. Zgodnie z montażem finansowym udział środków Gminy w kosztach kwalifikowanych stanowić ma 20% całości środków, zaś wsparcie finansowe Unii Europejskiej 80%. Gmina zobowiązana jest jednak zapewnić środki na sfinansowanie całości kosztów inwestycji obejmujących w szczególności wynagrodzenie wykonawcy wraz z naliczonym podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z regułami określonymi w uzupełnieniu Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 ? 2006? podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, jeśli beneficjent ma możliwość odzyskania tego podatku w jakiejkolwiek formie. Gmina N. nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodu nie odliczonego podatku od towarów i usług należnego wykonawcy robót budowlanych w ramach zadania, nie odzyska tego podatku w jakiejkolwiek formie, dlatego też gmina potraktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany oczekując pokrycia ze środków Unii Europejskiej 80% wartości tego podatku. Wyremontowany obiekt nie będzie bowiem służył do celów opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego też Gmina jako właściciel obiektu nie będzie miała podstaw do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu podatku VAT naliczonego z tytułu wykonanych prac remontowych.

Ponadto Gmina wskazała, że będąc jednostką samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwolniona jest od tego podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji przez Gminę N. inwestycji dotyczącej remontu budynku gminnej biblioteki publicznej w N. po dawnej synagodze brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawnych Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków.

Wnioskodawca wskazał na przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Wnioskodawca wywodzi z powyższego, że nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie stosuje się do niej ograniczenie dotyczące odliczenia podatku naliczonego, wynikające z cyt. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina N. realizuje, dofinansowywany ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 ? 2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?, projekt dotyczący remontu budynku gminnej biblioteki publicznej w N. po dawnej synagodze.

Jak Wnioskodawca sam wskazał wyremontowany obiekt nie będzie służył do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem, w myśl wskazanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją.

W tej sytuacji bez znaczenia dla sprawy pozostaje wskazany przez Wnioskodawcę art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jego treść znajduje zastosowanie w przypadku, gdy podatnik nabywa towary i usługi służące czynnościom opodatkowanym, ale nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub żądać jego zwrotu w związku z tym, że wydatki na nabycie tych towarów nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W zaistniałej sytuacji nie ma to miejsca, gdyż przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny (bowiem prawo do odliczenia podatku VAT w przedmiotowej sprawie faktycznie nie występuje), lecz w oparciu o inną podstawę prawną, mianowicie na podstawie art. 86 ust. 1, a nie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT (przywołanego w poz. 45 wniosku), gdyż kwestią zasadniczą jest to, że inwestycja dotyczy obiektu, który nie będzie służył do celów opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego zadania Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w Rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika