stawka podatku VAT na dostawę cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników

stawka podatku VAT na dostawę cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2011r. (data wpływu 19 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2012r. (data wpływu 24 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2012r. (data wpływu 24 stycznia 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 stycznia 2011r. znak: IBPP2/443-1156/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostawy sprzętu medycznego, między innymi pozytonowych tomografów emisyjnych sprzężonych z tomografią komputerową (PET-CT), znajdujących zastosowanie w onkologii, kardiologii i neurologii, które wykorzystują nowoczesną metodę - pozytonową tomografię emisyjną, zaliczaną do metod medycyny nuklearnej. Tomografy tego typu są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, posiadającymi status wyrobów medycznych klasy Ilb. Warunkiem zastosowania PET-CT do celów diagnostycznych jest podanie pacjentowi przed badaniem (dożylnie) farmaceutyka znakowanego promieniotwórczym Izotopem, który powstaje w wyniku reakcji jądrowej. Izotopy niezbędne do badania metodą PET-CT są wytwarzane w urządzeniu cyklotron. Seria cyklotronów oferowanych do współpracy z urządzeniami PET-CT - jak zapewnia producent - stanowi zautomatyzowany system produkcyjny przeznaczony do szybkiego, łatwego i wydajnego produkowania radioznaczników PET oraz zapewnia jakość i wydajność wymaganą do stosowania klinicznego. Cały proces produkcji izotopów i znaczników PET jest w pełni zautomatyzowany. Zadaniem pracownika obsługującego urządzenie jest tylko wybór izotopów i potrzebnej wysokości ich aktywności. System sterujący automatycznie przygotowuje cyklotron i tarcze, dostraja wiązkę i zarządza napromieniowywaniem tarczy. Wyprodukowane następnie radioznaczniki są przeznaczone wyłącznie do stosowania w badaniach PET-CT. Jak zapewnia producent cyklotronu, jest on urządzeniem przystosowanym specjalnie do tego celu, zapewniającym możliwość stosowania metody PET-CT.

Kluczowe znaczenie przy wykorzystywaniu nietypowych izotopów do badań medycznych ma również ich krótki okres połowicznego rozkładu (od kilku do około 100 minut), co warunkuje konieczność zapewnienia miejsca ich generowania w możliwie najmniejszej odległości od miejsca prowadzenia badania. A zatem, aby zapewnić możliwość prowadzenia części badań metodą PET-CT cyklotron musi stanowić niezbędne wyposażenie urządzenia PET-CT.

Dodatkowo w piśmie z dnia 19 stycznia 2012r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca poinformował, że w ramach prowadzonej działalności Spółka oferuje dostawy sprzętu medycznego, który wykorzystuje metodę PET. W skład takiej dostawy wchodzi zasadniczo tomograf komputerowy oraz cyklotron. Cyklotron jest urządzeniem funkcjonalnie sprzężonym z tomografem, służącym do produkcji farmaceutyku wykorzystywanego w procedurze diagnostycznej, wykorzystującej metodę PET. Dokonywana przez Spółkę dostawa ma charakter komplementarny.

Wnioskodawca ponadto stwierdził, że cyklotron nie posiada statusu wyrobu medycznego. Jednakże istotny aspekt rozpatrywanego stanu faktycznego polega na tym, że Spółka dokonuje dostawy komplementarnej. W tym kontekście należy stwierdzić, że w myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2010 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), przepisy ustawy dotyczące wyrobów medycznych stosuje się do wyposażenia wyrobu medycznego. Z kolei art. 2 ust.1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych uznaje za wyposażenie wyrobu medycznego - artykuł, który nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Wnioskodawca podkreślił, że rozwiązanie technologiczne, które wykorzystuje przedmiot dostawy powoduje, że stosowane w nim cyklotrony wykorzystywane do celów medycznych są przystosowane do współpracy z tomografami komputerowymi, spełniającymi wymagania dostosowania metody PET generując izotopy zgodnie z wymaganiami klinicznymi dla danego rodzaju badania lub terapii. Cyklotron w przyjętym rozwiązaniu technologicznym pełni funkcję elementu składowego niezbędnego do zastosowania metody PET, w której kluczową i finalną rolę pełni urządzenie medyczne - tomograf komputerowy. W zaprezentowanym przypadku oferowane do sprzedaży cyklotrony spełniają definicję z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych, co pozwala uznać je za wyposażenie wyrobu medycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo traktować dostawę cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników, który jest dostarczany i montowany wraz z tomografem komputerowym, jako dostawę urządzenia medycznego i zastosować dla tej dostawy 8% obniżoną stawkę podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 1221 art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 121 art. 114 ust 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku, z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług 8 % stawkę podatku VAT stosuje się do wyrobów medycznych (bez względu na symbol PKWIU), w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Kwalifikacji wyrobu do kategorii wyrobów medycznych należy dokonać na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, które nie zawierają unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2010 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679).

Z definicji zawartej w art. 2 ust. l pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy przepisy ustawy dotyczące wyrobów medycznych stosuje się do wyposażenia wyrobu medycznego. Z kolei art. 2 ust. l pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych uznaje za wyposażenie wyrobu medycznego - artykuł, który nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

W przedstawionym powyżej opisie stanu faktycznego wykazano, że przyjęte rozwiązanie technologiczne powoduje, że stosowane w nim cyklotrony wykorzystywane do celów medycznych są przystosowane do współpracy z pozytonowymi tomografami emisyjnymi sprzężonymi z tomografią komputerową (PET-CT), generując izotopy zgodnie z wymaganiami klinicznymi dla danego rodzaju badania lub terapii. Cyklotron wraz z urządzeniami produkcyjnymi i rozdozowującymi radioznaczniki w przyjętym rozwiązaniu technologicznym pełni funkcję elementu składowego niezbędnego do zastosowania metody PET, w której kluczową i finalną rolę pełni urządzenie medyczne - pozytonowy tomograf emisyjny sprzężony z tomografią komputerowy (PET-CT). Za jego pomocą bowiem dokonuje się obrazowania organizmu pacjenta w celach diagnostycznych. Tak więc można uznać, że w zaprezentowanym przypadku oferowane do sprzedaży cyklotrony spełniają definicję z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych, co pozwala uznać je za wyposażenie wyrobu medycznego.

Podobne stanowisko, jednak w innych uwarunkowaniach prawnych w zakresie definicji wyrobów i wyposażenia medycznego zajął Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 13 grudnia 2005 roku (1472/RPP1/443-711/05/SS).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że o ile cyklotron, wraz z urządzeniami produkcyjnymi i rozdozowującymi radioznaczniki, warunkuje zastosowania urządzenia PET-CT i zostałby specjalnie przeznaczony do stosowania z tym urządzeniem, mógłby jako niezbędne wyposażenie wyrobu medycznego podlegać 8 % stawce podatku od towarów i usług.

Dodatkowo w piśmie z dnia 19 stycznia 2012r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca jednoznacznie stwierdził, iż w ocenie Spółki do przedmiotowej kompleksowej dostawy, w skład której wchodzi zasadniczo tomograf oraz cyklotron, należy zastosować 8% stawkę podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz ww. stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z § 45 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu wyrobów medycznych, o których mowa w art. 132 ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), z wyłączeniem systemów i zestawów zabiegowych złożonych z wyrobów medycznych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

Ponadto, w myśl § 46 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, stawka, o której mowa w § 45, może być stosowana również do czynności wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z kolei wyposażenie wyrobu medycznego, to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy ? artykuł, który nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Z kolei powołany w § 45 cyt. rozporządzenia art. 132 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, iż ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o wyrobach medycznych, należy przez to rozumieć wyroby medyczne, aktywne wyroby medyczne do implantacji, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, wyposażenie wyrobów medycznych, wyposażenie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz systemy i zestawy zabiegowe złożone z wyrobów medycznych.

Z powołanego art. 132 ustawy o wyrobach medycznych wynika, że definicja wyrobu medycznego w rozumieniu tego przepisu obejmuje szerszy zakres towarów, bowiem obejmuje ona oprócz wyrobów medycznych również aktywne wyroby medyczne do implantacji, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, wyposażenie wyrobów medycznych, wyposażenie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz systemy i zestawy zabiegowe złożone z wyrobów medycznych.

Na podstawie § 45 cyt. rozporządzenia z obniżonej stawki VAT 8% nie korzystają systemy i zestawy zabiegowe złożone z wyrobów medycznych innych niż wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności oferuje dostawy sprzętu medycznego, który wykorzystuje metodę PET. W skład takiej dostawy wchodzi zasadniczo tomograf komputerowy oraz cyklotron. Cyklotron jest urządzeniem funkcjonalnie sprzężonym z tomografem, służącym do produkcji farmaceutyku wykorzystywanego w procedurze diagnostycznej, wykorzystującej metodę PET. Dokonywana przez Spółkę dostawa ma charakter komplementarny.

Cyklotron nie posiada statusu wyrobu medycznego. Wnioskodawca podkreślił, że rozwiązanie technologiczne, które wykorzystuje przedmiot dostawy powoduje, że stosowane w nim cyklotrony wykorzystywane do celów medycznych są przystosowane do współpracy z tomografami komputerowymi, spełniającymi wymagania dostosowania metody PET generując izotopy zgodnie z wymaganiami klinicznymi dla danego rodzaju badania lub terapii. Cyklotron w przyjętym rozwiązaniu technologicznym pełni funkcję elementu składowego niezbędnego do zastosowania metody PET, w której kluczową i finalną rolę pełni urządzenie medyczne - tomograf komputerowy. W zaprezentowanym przypadku oferowane do sprzedaży cyklotrony spełniają definicję z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych, co pozwala uznać je za wyposażenie wyrobu medycznego.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż wniosek został złożony w dniu 19 października 2011r. i dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zatem rozstrzygnięcie winno być oparte na stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a więc należy mieć na uwadze § 45 cyt. rozporządzenia i wskazany art. 132 ustawy o wyrobach medycznych, w świetle którego wyrobem medycznym jest również wyposażenie wyrobu medycznego. Co z kolei pozwala przyjąć, iż opisany przez Wnioskodawcę cyklotron stanowiący, jak wyjaśnił Wnioskodawca, wyposażenie wyrobu medycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych za wyrób medyczny w rozumieniu szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego w rozumieniu art. 132 ustawy o wyrobach medycznych.

Biorąc pod uwagę powołane regulacje oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa w kraju cyklotronu wraz z urządzeniami do syntezy i dawkowania radioznaczników, o którym mowa we wniosku, stanowiącego wyposażenie wyrobu medycznego podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% , bowiem dostawa ta w myśl cyt. § 45 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mieści się w szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Podkreślić jednak należy, iż przepis ten obowiązuje tylko do 31 grudnia 2011r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności gdyby oferowany do sprzedaży cyklotron nie był wyposażeniem wyrobu medycznego rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych, interpretacja niniejsza traci ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika