1. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do otrzymanych faktur VAT wystawionych przez (...)

1. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do otrzymanych faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, które to faktury raz przybierają postać elektroniczną a drugim razem ? papierową, w sytuacji gdy otrzymanie faktury następuje po wyrażeniu przez niego zgody na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej i po spełnieniu wymogu integralności pochodzenia faktury i integralności jej treści w ramach EDI,
2. Prawo do odliczenie podatku VAT naliczonego w fakturach mających postać elektroniczną czy również w fakturach papierowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. T. P., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008r. (data wpływu 9 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

Porady prawne
  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do otrzymanych faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, które to faktury raz przybierają postać elektroniczną a drugim razem ? papierową, w sytuacji gdy otrzymanie faktury następuje po wyrażeniu przez niego zgody na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej i po spełnieniu wymogu integralności pochodzenia faktury i integralności jej treści w ramach EDI,
  2. Czy Wnioskodawca godząc się na otrzymywanie od kontrahentów faktur w drodze elektronicznej, może odliczać jedynie podatek VAT naliczony w fakturach mających postać elektroniczną czy również w fakturach papierowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do otrzymanych faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, które to faktury raz przybierają postać elektroniczną a drugim razem ? papierową, w sytuacji gdy otrzymanie faktury następuje po wyrażeniu przez niego zgody na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej i po spełnieniu wymogu integralności pochodzenia faktury i integralności jej treści w ramach EDI...
  2. Czy Wnioskodawca godząc się na otrzymywanie od kontrahentów faktur w drodze elektronicznej, może odliczać jedynie podatek VAT naliczony w fakturach mających postać elektroniczną czy również w fakturach papierowych...

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług otrzymuje faktury VAT od swych kontrahentów również podatników podatku VAT zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej. Przedmiot tych faktur mieści się w ramach prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej. Kontrahenci wystawiają elektroniczne faktury VAT, po wyrażeniu zgody przez podatnika. Kontrahenci spełniają wszelkie wymogi dla wystawiania, przesyłania, przechowywania oraz udostępniania stosownym organom elektronicznych faktur, a w szczególności gwarantują autentyczność pochodzenia faktur elektronicznych oraz integralność ich treści poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.Niektórzy kontrahenci dokumentując czynności opodatkowane podatkiem VAT wystawiają na rzecz podatnika faktury papierowe, a pozostali elektroniczne w tym samym przedziale czasowym.Nadto konkretny kontrahent w ramach współpracy z podatnikiem wystawia na jego rzecz w tym samym przedziale czasowym, według swego uznania - raz papierowe faktury, a drugim razem - elektroniczne faktury. Naturalnie wystawiane faktury nie dublują się, bowiem dotyczą zupełnie innych zdarzeń gospodarczych. Podatnik, niezależnie od tego, czy otrzymuje fakturę papierową czy elektroniczną dokonuje odliczenia podatku VAT w niej naliczonego, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może odliczać podatek VAT naliczony w fakturach VAT wystawionych przez swych kontrahentów, które to faktury raz przybierają postać elektroniczną a drugim razem ? papierową, w sytuacji gdy otrzymanie faktury następuje po wyrażeniu przez niego zgody na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej i po spełnieniu wymogu integralności pochodzenia faktury i integralności jej treści w ramach EDI...
  2. Czy Wnioskodawca godząc się na otrzymywanie od swych kontrahentów faktur w drodze elektronicznej, może odliczać jedynie podatek VAT naliczony w fakturach mających postać elektroniczną czy również w papierowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez swych kontrahentów, zarówno w sytuacji, gdy otrzymuje faktury w wersji elektronicznej jak i papierowej, nawet gdy te ostatnie otrzymuje już po wyrażeniu zgody na przesyłanie ich w formie elektronicznej. Zdaniem podatnika możliwe jest w dalszym ciągu wystawianie faktur w wersji papierowej przez kontrahentów i odliczanie podatku VAT naliczonego przez podatnika, pomimo, iż następuje to po spełnieniu wszelkich wymogów i wyrażeniu zgody przez podatnika na otrzymywanie elektronicznych faktur.Postępowanie podatnika polegające na dwutorowym wystawianiu faktur VAT jest zgodne z art. 106 ust. 1 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w drodze elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Ustawodawca przewidział bowiem jedynie możliwość, a nie konieczność wystawiania faktur VAT w formie elektronicznej. Stąd też każdy podatnik (również kontrahenci podatnika) może w sposób nieograniczony terminem końcowym, w stosunku do niektórych swych kontrahentów stosować faktury papierowe, do pozostałych faktury elektroniczne. Ponadto kontrahent nawet po uzyskaniu zgody podatnika na przesyłanie elektronicznych faktur, ma możliwość w dalszym ciągu stosować faktury papierowe i wystawiać je przemiennie z fakturami elektronicznymi. Sytuacja ta nie pozbawia podatnika możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, bowiem żaden przepis prawa, w tym w szczególności przepisy znajdujące się w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług zatytułowanym ?Odliczenie i zwrot podatku. Odliczenie częściowe' oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają takiego zakazu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Zasady te dotyczą również faktur wystawianych w formie elektronicznejPodstawą do odliczenia podatku naliczonego w obrocie krajowym jest wyłącznie faktura VAT. Faktury te, stwierdzające w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, są obowiązani wystawić podatnicy, o których mowa w art. 15 (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zawiera w art. 106 ust. 10 delegację dla Ministra Finansów, na podstawie której może on określić w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.

Zasady wystawiania i przechowywania faktur VAT regulują przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) ? zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ww. ustawy. Zgodnie z § 1 powołanego rozporządzenia, określa ono sposoby i warunki wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane i przesyłane, w formie elektronicznej, po uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Zgodnie z § 4 cyt. rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

  1. bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. W § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia, postanowiono, iż w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej. W związku z ww. przepisami przypadek, w którym podatnik może wystawić fakturę w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich gdzie system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesłanie tych faktur w formie elektronicznej. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług otrzymuje faktury VAT od swych kontrahentów (podatników podatku VAT) zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej. Przedmiot tych faktur mieści się w ramach prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej. Kontrahenci wystawiają elektroniczne faktury VAT, po wyrażeniu zgody przez podatnika. Kontrahenci spełniają wszelkie wymogi dla wystawiania, przesyłania, przechowywania oraz udostępniania stosownym organom elektronicznych faktur, a w szczególności gwarantują autentyczność pochodzenia faktur elektronicznych oraz integralność ich treści poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.Niektórzy kontrahenci dokumentując czynności opodatkowane podatkiem VAT wystawiają na rzecz podatnika faktury papierowe, a pozostali elektroniczne w tym samym przedziale czasowym.Nadto konkretny kontrahent w ramach współpracy z podatnikiem wystawia na jego rzecz w tym samym przedziale czasowym, według swego uznania - raz papierowe faktury, a drugim razem - elektroniczne faktury. Naturalnie wystawiane faktury nie dublują się, bowiem dotyczą zupełnie innych zdarzeń gospodarczych.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT wystawioną przez kontrahenta, w formie elektronicznej (w sytuacji gdy otrzymanie faktury następuje po wyrażeniu przez niego zgody na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej i po spełnieniu wymogu integralności pochodzenia faktury i integralności jej treści) a drugim razem fakturę papierową spełniającą wymogi określone przywołanym rozporządzeniem z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wówczas Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze papierowej. Tym samym Wnioskodawca, w przypadku gdy kontrahent wystawia na jego rzecz w tym samym przedziale czasowym, według swego uznania - raz faktury w wersji papierowej, a drugim razem ? faktury w wersji elektronicznej, w sytuacji, gdy otrzyma fakturę VAT z podatkiem naliczonym, a faktura ta spełnia warunki określone przepisami powołanego rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r., wówczas sytuacja taka nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej w formie papierowej.

Nadmienia się jednocześnie, iż w sytuacji gdy kontrahent nie jest przygotowany do wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, wówczas należałoby odstąpić od ich wystawiania w tej formie i wystawiać faktury w formie papierowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku?Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika