czy w związku z otrzymaniem numeru NIP UE Wnioskodawca może dokonywać zakupów u kontrahentów ze (...)

czy w związku z otrzymaniem numeru NIP UE Wnioskodawca może dokonywać zakupów u kontrahentów ze Słowacji, posiadających i nieposiadających numer identyfikacyjny NIP UE

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani B., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008r. (data wpływu 10 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w związku z otrzymaniem numeru NIP UE Wnioskodawca może dokonywać zakupów u kontrahentów ze Słowacji, posiadających i nieposiadających numer identyfikacyjny NIP UE - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w związku z otrzymaniem numeru NIP UE Wnioskodawca może dokonywać zakupów u kontrahentów ze Słowacji, posiadających i nieposiadających numer identyfikacyjny NIP UE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu tartaku. Jest małym podatnikiem, rozliczającym się z podatku od towarów i usług metodą kasową. Wnioskodawca składa kwartalne deklaracje VAT-7K. Faktury sprzedaży Wnioskodawca wystawia z przedrostkiem ?MP?. Na wniosek złożony do Urzędu Skarbowego Wnioskodawca otrzymał decyzję o nadaniu NIP UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymaniem numeru NIP UE Wnioskodawca może dokonywać zakupów u kontrahentów na Słowacji, posiadających i nieposiadających numer identyfikacyjny NIP UE...

Zdaniem Wnioskodawcy posiadanie numeru NIP UE oznacza, iż może on dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy o VAT powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a (tj. podatnik podatku od towarów i usług lub podatnik podatku od wartości dodanej).

W art. 10 ustawy o VAT wyszczególniono przypadki, w których wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie występuje. Wyłączenia wskazane w tym przepisie mają charakter przedmiotowy oraz podmiotowy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż nabycie przez podatnika podatku od towarów i usług od podatnika podatku od wartości dodanej towarów, które w wyniku dostawy są przywożone na terytorium Polski dla celów prowadzonej przez podatnika podatku od towarów i usług działalności gospodarczej podlega co do zasady opodatkowaniu w Polsce jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jako mały podatnik, który otrzymał decyzję o nadaniu numeru identyfikacyjnego NIP UE. Wnioskodawca zamierza dokonywać transakcji zakupu u kontrahentów na Słowacji, którzy posiadają i nieposiadają numer identyfikacyjny NIP UE.

Jeśli zatem Wnioskodawca, podatnik podatku od towarów i usług, posiadający numer identyfikacyjny NIP UE, dokonuje, na cele prowadzonej działalności gospodarczej, nabycia towarów na Słowacji od kontrahenta, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, wówczas przedmiotowe nabycie będzie spełniało definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, czy słowacki kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. czy posiada numer identyfikacyjny NIP UE czy też go nie posiada.

W sytuacji jednak, gdy Wnioskodawca będzie dokonywać nabyć towarów, na cele prowadzonej działalności, u kontrahentów słowackich, niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, wówczas takiej transakcji nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów bowiem nie będzie spełniony warunek określony w art. 9 ust. 2 pkt 2.

Reasumując, zdaniem tut. organu, otrzymanie przez Wnioskodawcę, podatnika podatku od towarów i usług, numeru NIP UE, powoduje, iż może on dokonywać zakupów, na cele prowadzonej działalności gospodarczej, u kontrahentów na Słowacji, jednak aby uznać taką transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, muszą zostać spełnione warunki wynikające z przepisu w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy o VAT.

W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika