w kwestii uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT oraz możliwości odzyskania podatku w ramach (...)

w kwestii uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT oraz możliwości odzyskania podatku w ramach realizowanego projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. organu 29 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009r. (data wpływu 21 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT oraz możliwości odzyskania podatku w ramach realizowanego projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT oraz możliwości odzyskania podatku w ramach realizowanego projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2009r. (data wpływu 21 września 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, będący gminą, stara się o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w zakresie poddziałania 7.1.2.

Zakres Projektu zakłada prace związane z przebudową dróg wraz z uzbrojeniem, chodników oraz oświetlenia ulicznego czyli będą stanowić infrastrukturę publiczną służącą wszystkim jej użytkownikom.

Realizacja przedmiotowego projektu związana jest z wykonaniem zadań własnych nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r., w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty takich jak: budowa, przebudowa, remont gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina zakłada, że podczas realizacji projektu podatek VAT naliczony przez wykonawcę, realizującego wyżej wymienione zadania, będzie kosztem kwalifikowanym, tzn. może być sfinansowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, gdyż jest przez nią faktycznie i definitywnie poniesiony.

Wykonywanie przez gminę zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, nie podlega podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług zakupionych w celu wykonania przedmiotowego zadania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie czynności nie wystąpią w ramach planowanego Projektu.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł uznać podatek VAT za koszt kwalifikowany Projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko również na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nadmienił, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest podatnikiem podatku VAT, nie posiada własnej struktury organizacyjnej i wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Urzędu Miejskiego. Urząd wykonuje czynności przypisane Gminie, wystawia w jej imieniu faktury VAT z numerem NIP nadanym dla Urzędu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT oraz czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.

Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który wyłącza organy władzy publicznej spod statusu podatnika. Przywołany artykuł uzupełnia przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przytoczonym paragrafem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, iż prace realizowane w ramach projektu, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, należą do zadań własnych gminy. Wobec powyższego podatek naliczony przy realizacji projektu nie podlega odliczeniu.

Tut. organ zauważa, że Wnioskodawca w ww. piśmie z dnia 21 września 2009r. zmodyfikował własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Wskazane powyżej stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione zostało w piśmie uzupełniającym ww. wniosek z dnia 21 września 2009r. i zostało ono przyjęte przez tut. organ jako ostateczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu, uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący gminą, stara się o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w zakresie poddziałania 7.1.2. Zakres Projektu zakłada prace związane z przebudową dróg wraz z uzbrojeniem, chodników oraz oświetlenia ulicznego czyli będą stanowić infrastrukturę publiczną służącą wszystkim jej użytkownikom. Realizacja przedmiotowego projektu związana jest z wykonaniem zadań własnych nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r., w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty takich jak: budowa, przebudowa, remont gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina zakłada, że podczas realizacji projektu podatek VAT naliczony przez wykonawcę, realizującego wyżej wymienione zadania, będzie kosztem kwalifikowanym, tzn. może być sfinansowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, gdyż jest przez nią faktycznie i definitywnie poniesiony. Wnioskodawca będzie mógł uznać podatek VAT za koszt kwalifikowany Projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest podatnikiem podatku VAT, nie posiada własnej struktury organizacyjnej i wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Urzędu Miejskiego. Urząd wykonuje czynności przypisane Gminie, wystawia w jej imieniu faktury VAT z numerem NIP nadanym dla Urzędu.

Z powyższego wynika, iż realizacja projektu, o którym mowa we wniosku, dokonywana jest w ramach przypisanych Wnioskodawcy specyficznych zadań i funkcji samorządowych. W takiej sytuacji będzie ona korzystała z prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to Wnioskodawca nie może skorzystać z regulacji prawnej zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r., co nie ma miejsca w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika