Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 4 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013r. (data wpływu 12 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu ?? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013r. wpłynął ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacja projektu ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2013r. (data wpływu 12 lipca 2013r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013r., ukształtował się następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) w latach 2012 - 2013 zrealizowała inwestycje pn. ???.

Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Wkład własny Gminy wynosi 15% kosztów.

Faktury związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę. Następnie zostały zapłacone w pełnej wysokości i Wnioskodawca występuje do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o ich częściową refundację (85%) zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie. Refundacji podlegają tylko tzw. koszty kwalifikowane określone w umowie, w tym podatek VAT.

Po zakończeniu budowy inwestycji zarządcą kanalizacji będzie Wnioskodawca.

Projekt obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej dla ścieków komunalnych i sieci kanalizacji deszczowej w m. ? w ulicach gminnych: ?, ?, ?, ?, ?, ?, oraz sieć tłoczna do ul. ?. Do systemu kanalizacji sanitarnej zostaną podłączone również budynki zlokalizowane przy ul. ?, ?, ?, ?, ?, ? i ? w ?.

Ścieki komunalne z wykonanej sieci kanalizacyjnej w ramach opisanego projektu zostały wprowadzone do miejskiej komunalnej oczyszczalni ścieków przy ul. ? w ?.

W ramach inwestycji wybudowano 5470,6 mb. sieci kanalizacji sanitarnej i 1486 mb. sieci kanalizacji deszczowej.

W piśmie z dnia 9 lipca 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż

  • sieć kanalizacji sanitarnej po zrealizowaniu inwestycji została nieodpłatnie przekazana do użyczenia Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunalnemu sp. z o. o. w ?,
  • Gmina nie osiąga przychodów z tytułu zrealizowanej inwestycji (tj. użytkowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej),
  • nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny,
  • z tytułu opadów przyjmowanych do kanalizacji deszczowej Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ????

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w latach 2012 - 2013 zrealizowała inwestycje pn. ???. Po zakończeniu budowy inwestycji zarządcą kanalizacji będzie Gmina.

Sieć kanalizacji sanitarnej po zrealizowaniu inwestycji została nieodpłatnie przekazana do użyczenia Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunalnemu. Gmina nie osiąga przychodów z tytułu zrealizowanej inwestycji (tj. użytkowania sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej). Z tytułu opadów przyjmowanych do kanalizacji deszczowej Gmina nie pobiera żadnych opłat.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tj. Gminę) towary i usługi. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika