Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym (...)

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 6 marca 2013r.) oraz z dnia 15 marca 2013r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 6 marca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-88/13/EJ oraz pismem z dnia 15 marca 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca złożył wniosek na operację w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczy wyposażenia świetlicy. Wnioskodawca będzie składać wniosek o refundację wydatków związanych z wyposażeniem świetlicy wiejskiej. Do wniosku o płatność należy załączyć indywidualną interpretację podatkową w przedmiocie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Wszystkie faktury w ramach operacji będą przedłożone do refundacji. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Zakupy związane z projektem nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 5 marca 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że Wnioskodawca złożył wniosek na operację w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczy wyposażenia świetlicy. Wniosek wpisuje się w obszar Tradycja w ramach przedsięwzięcia Moja Ojczyzna. Wnioskodawca mimo krótkiego stażu zorganizował już wiele imprez środowiskowych, wziął udział w akcjach charytatywnych, działaniach na rzecz promocji i rozpowszechniania kultury i dziedzictwa regionalnego. Dzięki aktywności członkiń i ich pracy wolontarystycznej wyremontowano siedzibę i częściowo ją wyposażono. Kuchnia z odpowiednim sprzętem AGD i przyległy ogród, gdzie jest miejsce na grillowanie, to możliwość zorganizowania imprez integracyjnych, np. festynów rodzinnych, imprez dla dzieci i młodzieży. Wyposażona kuchnia ułatwi pracę członkiniom, których regionalne dania odnoszą sukcesy na konkursach, tym samym przyczyniając się do promocji gminy oraz obszaru Prowent. Ponadto sprzęt multimedialny, tj. laptop, urządzenie wielofunkcyjne, kamera i aparat cyfrowy pozwolą na promocję działań stowarzyszenia oraz realizację projektów finansowanych w ramach Prowentu. Z przekształcenia koła gospodyń wiejskich powstało Stowarzyszenie, w którym działają kobiety w różnym przedziale wiekowym, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. Wnioskodawca nastawiony jest na realizowanie działań skierowanych do mieszkańców nie tylko jednej miejscowości, lecz gminy i całego obszaru Prowent. W związku z tym każde kolejne zadanie realizowane jest z poszczególnymi organizacjami pozarządowymi, np. Stowarzyszenie ?X?, Stowarzyszenie ?J.?, ?P.?, Klub Gier Logicznych ?S.?, OSP. Tylko w ostatnim roku mieszkańcy gminy i powiatu mieli okazję dzięki Wnioskodawcy wziąć udział w Wigilijnym Spotkaniu, na którym skosztowali oryginalnych, niezwykłych, stworzonych specjalnie z tej okazji potraw oraz odnaleźć smak zapomnianych już tradycyjnych potraw dziadków. Goście docenili kunszt kulinarny i dlatego następnym wyzwaniem dla organizacji stało się uczestnictwo w kolejnych konkursach na potrawy regionalne. Dzieci z gminy i powiatu uczestniczyły w mikołajkach i w zabawie choinkowej. Mogły obejrzeć przedstawienie i wziąć udział w zabawach i konkursach integracyjnych, skosztować słodkich wypieków członkiń Stowarzyszenia. Coroczne tworzenie wieńców dożynkowych przyczynia się do podtrzymywania tradycji, integracji społeczeństwa i odkrywania talentów wśród mieszkańców. Przedstawione efekty projektu będą nieodpłatne i nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Aby realizować kolejne, podobne imprezy na obszarze działania Prowent należy zakupić niezbędny sprzęt AGD, m.in. kuchenkę gazową, kuchenkę mikrofalową, robot wieloczynnościowy, maszynki do mięsa, mikser, patelnie, zestaw garnków, odkurzacz, oraz nabyć grill gazowy, by w przyległym ogrodzie stworzyć możliwość częstych spotkań lokalnej społeczności. Kwestia ta jest o tyle istotna, że do tej pory nie było miejsca na tego typu spotkania. Siedziba Stowarzyszenia stanie się swoistą świetlicą wiejską, w której spotykać się będą mieszkańcy, w tym młodzież z zespołu teatralnego ?K.?, dzieci zaangażowane w działalność szachową na terenie gminy i powiatu, władze samorządowe, lokalne organizacje pozarządowe. Z uwagi na to, że miejscowość Wnioskodawcy aspiruje do zaistnienia jako wioska tematyczna związana z grami logicznymi pomieszczenie oraz ogród może być wykorzystany na rozgrywanie plenerowych turniejów szachowych. Natomiast młodzież gimnazjalna będzie mogła przygotowywać się do kolejnych przedstawień.

Wnioskodawca będzie składać wniosek o refundację wydatków związanych z wyposażeniem świetlicy wiejskiej. Do wniosku o płatność należy załączyć indywidualną interpretację podatkową w przedmiocie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Zakupy związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT. Na wystawionych fakturach jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca. Wszystkie faktury w ramach operacji będą przedłożone do refundacji. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7 zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupy związane z projektem nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ?X?. Zakupy związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupy związane z projektem nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika