możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?Rozbudowa i przebudowa (...)

możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 maja 2009r. (data wpływu 25 maja 2009r.) oraz z dnia 27 maja 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków? . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 maja 2009r. znak IBPP4/443-441/09/JP oraz pismem z dnia 27 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina prosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu pn.: ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków?, realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Umowny termin rozpoczęcia robót to 2 stycznia 2008r.

Umowny termin wykonania zamówienia to 19 czerwca 2009r.

Umowna cena ryczałtowa za wykonanie przedmiotu zamówienia wraz z podatkiem od towarów i usług VAT wynosi 9.737.355,19 zł w tym:

  • cena za wykonanie przedmiotu zamówienia bez podatku od towarów i usług wynosi 7.981.438,68 zł,
  • podatek od towarów i usług VAT (22%) wynosi 1.755.916,51 zł.

W dniu rozpoczęcia robót (styczeń 2008r.) przewidywano, że zadanie będzie finansowane z następujących źródeł finansowania:

  • 7.981.438,00 zł - pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  • 1.755.917,19 zł - środki własne Gminy.

W dniu 9 lutego 2009r. Gmina przesłała do Zarządu Województwa Kartę Projektu znajdującego się na liście rezerwowej ZPORR 2004-2006 dotyczącą przyznania w ramach Działania 1.2 dofinansowania przedmiotowego przedsięwzięcia środkami z nadkontraktacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa (ZOPRR).

Uchwałą z dnia 26 lutego 2009r. Zarząd Województwa potwierdził wybór do dofinasowania przedmiotowego Projektu w ramach procedury nadkontraktacji ZPORR na kwotę dofinansowania 4.657.870,19 zł. W tej sytuacji źródła finansowania przedsięwzięcia maja się następująco:

  • 4.657.870,19 zł - dotacja ZPORR,
  • 5.079.485,00 zł - środki pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środki własne Gminy.

W złożonym do Programu ZPORR wniosku o dofinansowanie przedmiotowego przedsięwzięcia podatek od towarów i usług VAT został uznany jako koszt kwalifikowalny.

W piśmie z dnia 21 maja 2009r. Wnioskodawca wskazał, że budowa oczyszczalni ścieków jest zadaniem własnym Gminy wynikającym z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (budowa infrastruktury wodociągowej i sanitacja wsi).

Inwestycja pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków? stanowi środek trwały Gminy. Środek ten zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie i będzie eksploatowany przez utworzony do tego celu zakład budżetowy ? Zakład Usług Komunalnych.

Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT dla wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków? realizowanego w ramach Priorytetu I Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) ...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 maja 2009r.), nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować inwestycję pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków?, realizowaną w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Inwestycja ta stanowi środek trwały Gminy, który zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie i będzie eksploatowany przez utworzony do tego celu zakład budżetowy ? Zakład Usług Komunalnych.

Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego nie będzie przysługiwało Gminie (Urzędowi Gminy) prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. pn. ?Rozbudowa i przebudowa istniejącej oczyszczalni ścieków?.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika