Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego (...)

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przebudowie ciągu drogowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010r. (data wpływu 14 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zadania ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013 w zakresie Poddziałania 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową RPO W na lata 2007 ? 2013.

Umowa o dofinansowanie zawierana będzie przez Powiat reprezentowany przez Zarząd Powiatu.

Z kolei samo zadanie będzie realizowane poprzez zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego z wykonawcą wybranym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Wnioskodawcę na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 24 lutego 2010 roku w sprawie powierzenia jednostce organizacyjnej - Powiatowemu Zarządowi Dróg przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie o nazwie: ???, dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa VAT-7.

Również zapłata wynagrodzenia należnego wykonawcy w wykonaniu ww. umowy będzie dokonywana ze środków Powiatowego Zarządu Dróg zgromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym Wnioskodawcy utworzonym w dniu 12 kwietnia 2010 roku wyłącznie w celu finansowania ww. zadania.

Przebudowa ciągu drogowego ww. zadania stanowi wykonywanie zadań publicznych nałożonych przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych, a w szczególności przepisu art. 20 ww. ustawy obligującego zarządcę drogi do utrzymywania dróg powiatowych w należytym stanie.

Efektem planowanego przedsięwzięcia będzie powiatowa droga publiczna, która będzie udostępniona użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu (tj. budową/ modernizacją drogi) w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jako nabywca w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje Powiatowy Zarząd Dróg.

Efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - przebudowane drogi będą publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do projektu pn. ???...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mógł ?odzyskać? podatku od towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu ani poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani poprzez zwrot ww. podatku.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji zadania ??? w wykonaniu zadań własnych nałożonych przepisami ustawy o drogach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zadania ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013 w zakresie Poddziałania 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową RPO W na lata 2007 ? 2013.

Umowa o dofinansowanie zawierana będzie przez Powiat reprezentowany przez Zarząd Powiatu.

Z kolei samo zadanie będzie realizowane poprzez zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego z wykonawcą wybranym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Wnioskodawcę na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 24 lutego 2010 roku w sprawie powierzenia jednostce organizacyjnej - Powiatowemu Zarządowi Dróg przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie o nazwie: ???, dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa VAT-7.

Efektem planowanego przedsięwzięcia będzie powiatowa droga publiczna, która będzie udostępniona użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu (tj. budową/ modernizacją drogi) w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jako nabywca w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje Powiatowy Zarząd Dróg.

Efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT - przebudowane drogi będą publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika