Kiedy powstaje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej (...)
Kiedy powstaje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku ze wznowieniem przez osobę fizyczną działalności po przerwie, jeżeli prowadziła ww. ewidencję w zlikwidowanej działalności?
W przedmiotowym piśmie zwraca się Pani z zapytaniem czy jeśli do końca 2000 roku prowadziła Pani działalność gospodarczą i dokonywała ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to czy w momencie rozpoczęcia na nowo od 1 stycznia 2004 r. działalności ma Pani obowiązek prowadzić ewidencję za pomocą kasy rejestrującej.
Obecnie prowadzi Pani działalność w zakresie: usług komputerowych, usług kamieniarskich, usług w zakresie ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych, marketingu i dystrybucji art. branży przemysłowej oraz małej gastronomii.
Zdaniem Pani obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących będzie Pani dotyczył dopiero, jeżeli obroty w 2004 r. przekroczą 20.000 zł.
Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu, czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem. Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją działalności nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Nie jest to więc podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) stanowiący, że do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia utracili prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się terminy i zakres ewidencjonowania określony w tych przepisach. Do ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, bez względu na osiągniętą wielkość obrotu, są obowiązani zatem również podatnicy kontynuujący działalność po dniu 1 stycznia 2003 r. (uprzednio zawieszoną lub zlikwidowaną), jeżeli byli obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej przed tą datą. Wznowienie działalności, w przypadku tej grupy podatników, powoduje konieczność prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej od momentu dokonania pierwszej sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług nie jest Pani podatnikiem rozpoczynającym wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ww. ustawy. Wobec faktu, że prowadziła Pani ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w działalności, którą zaprzestała Pani wykonywać na koniec 2000 roku, ma Pani obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej po wznowieniu działalności tj. z dniem dokonania pierwszej sprzedaży.
Odpowiedzi niniejszej udzielono zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego.