Czy nie umorzona wartość centrali telefonicznej jest kosztem uzyskania przychodu w świetle ustawy (...)
Czy nie umorzona wartość centrali telefonicznej jest kosztem uzyskania przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście, działając na podstawie:
art. 14 a § 1 i 4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1 i 6 oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.03.2006r. - (data wpływu do tut. Urzędu 22.03.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zapytania:
- czy nie umorzona wartość centrali telefonicznej jest kosztem uzyskania przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
uznaje stanowisko przedstawione w złożonym wniosku - za prawidłowe.
W dniu 22.03.2006r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Spółki z o.o. X uzupełniony pismem z dnia 10.05.2006r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dotyczący ustalenia:
- czy nie umorzona wartość centrali telefonicznej jest kosztem uzyskania przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
Spółka przedstawia następujący stan faktyczny:
X Sp. z o.o. prowadzi działalność związaną ze sprzedażą usług telekomunikacyjnych. Podpisała umowę z kontrahentem na świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres 2 lat. W umowie klient gwarantuje, iż miesięczne opłaty dla Spółki nie będą niższe niż 600 zł, a Spółka zobowiązana jest wydzierżawiać klientowi centralę telefoniczną przez okres trwania umowy. Natomiast po jej zakończeniu, centrala jest sprzedawana klientowi za 1 zł.
Po podsumowaniu kosztów i przychodów z wyżej opisanej transakcji Spółka osiąga wynik dodatni.
Swoje stanowisko Spółka uzasadnia faktem, iż opisana transakcja jest powszechnie stosowana na rynku: np. sprzedaż telefonów komórkowych za 1 zł a promocyjna sprzedaż centrali ma na celu zachęcenie klienta do dalszego korzystania z usług Spółki, a co za tym idzie do osiągnięcia przychodu.
Pomimo, iż Spółka osiągnęła stratę na sprzedaży centrali telefonicznej, to zdaniem Spółki, nie umorzona wartość centrali jest kosztem uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ponieważ Spółka wygenerowała zysk na całej transakcji.
Oceniając stan faktyczny opisany przez Spółkę należy stwierdzić, że stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.
Aby poniesiony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty),
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1.
Łącznie spełnienie tych warunków pozwala dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 'kosztem uzyskania przychodu są odpisy z tyt. zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne), dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16 a - 16 m, z uwzględnieniem art. 16'.
Art. 16 ust. 1 pkt 1 b stanowi natomiast, że 'nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit.
a (nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części, zaś w świetle art. 16 ust. 1 pkt 6 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.Z powyższych przepisów przepisów wynika, że wydatki na nabycie, wytworzenie środków trwałych stają się kosztem uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne, zaś nie zamortyzowana część jest takim kosztem w chwili odpłatnego zbycia środka trwałego lub jego likwidacji nie związanej ze zmianą działalności gospodarczej.
Wobec czego, w przypadku sprzedaży środka trwałego zgodnie z art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zamortyzowaną część środka trwałego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Z treści wniosku wynika, iż na sprzedaży centrali telefonicznej Spółka osiągnęła stratę (sprzedaż za 1 zł) co w konsekwencji powoduje obniżenie przychodów Spółki. Choć w ogólnym rozrachunku, zdaniem Spółki, osiąga ona wynik dodatni. Przyczynia się do tego promocyjny charakter sprzedaży a co za tym idzie zachęcenie klienta do dalszego korzystania z usług Spółki.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą (...), osiągnięte w roku podatkowym, uważa sie należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont ...
Jak widać z powyższego sprzedaż towarów handlowych po cenie obniżonej w ramach promocji zmniejsza przychód sprzedającego w podatku dochodowym od osób prawnych o wartość upustu (rabatu). Ale należy tu stwierdzić, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje stosunki gospodarcze i stosować nawet znaczne upusty cenowe. Jednakże jeżeli stosuje upusty, to musi mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, wykazując odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie będzie wynikać, którym odbiorcom i w jakich okolicznościach upust przysługuje.
W opisanym stanie faktycznym Spółka podjęła działania promocyjne mające na celu zachęcenie kontrahenta do dalszego korzystania z usług Spółki i osiągnięcia wyższych przychodów. Zatem koszty związane ze sprzedażą promocyjną wykazują związek przyczynowo - skutkowy - poniesienie w celu osiągnięcia przychodów.
Zgodnie z regułą zawartą w wyroku NSA z dnia 13.03.1998r., sygn. akt SA/Lu 230/97 'kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów'.
Biorąc pod uwagę zachętę, w postaci ceny 1 zł z tyt. sprzedaży centrali telefonicznej po zakończeniu 2 letniej umowy dzierżawy, z wpłatami miesięcznymi nie niższymi niż 600 zł, trudno odmówić racjonalności czy celowości poniesionemu wydatkowi (koszt nie umorzonej wartości centrali telefonicznej).
Zatem w świetle powyższego stwierdza się, że stanowisko Spółki jest prawidłowe, nie umorzona wartość centrali telefonicznej jest kosztem uzyskania przychodów, o ile nie
zachodzą przesłanki określone w art. 11 w/w ustawy (tj. szczególne związki mające wpływ na zaniżenie dochodów).
Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście postanawia jak w sentencji.
Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez X Sp. z o.o. we wniosku z dnia 21.03.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 10.05.2006r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, określonej we wniosku.