Czy nagrody przyznawane akcjach konkursowych będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 (...)

Czy nagrody przyznawane akcjach konkursowych będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu - do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie 760,00 zł?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

  • w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu ? jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Płatnik (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług elektronicznych. Funkcjonuje na rynku, który cechuje się wysoką konkurencyjnością w związku z czym, w celu utrzymania swojego udziału w rynku, zmuszony jest do prowadzenia działań marketingowych.

W celu wsparcia sprzedaży usług spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do nieograniczonego grona uczestników organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresami domen internetowych należących do płatnika.

Konkursy te nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą one o różnej tematyce.

Ich wspólną cechą będzie:

  • związek z działalnością prowadzoną przez płatnika,
  • nieograniczony dostęp dla potencjalnych uczestników konkursu korzystających z ogólnodostępnej sieci Internet,
  • uczestnictwo wyłącznie osób fizycznych pełnoletnich lub niepełnoletnich (jedynie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego), zamieszkujących na terenie Rzeczypospolitej, posiadające obywatelstwo polskie, z wyjątkiem pracowników organizatora konkursu i ich rodzin,
  • ustalone każdorazowo przed rozpoczęciem konkursu i niezmienne w czasie jego trwania zasady przyznawania nagród i wyróżnień.


Nagrody w akcjach konkursowych będą miały charakter niepieniężny, a ich pojedyncza wartość nie będzie przekraczała 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nagrody przyznawane w akcjach konkursowych będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu - do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie 760,00 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawane nagrody konkursowe w organizowanych akcjach konkursowych korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Użyte w art. 21 ust.1 pkt 68 wyliczenie mediów masowych jako ?prasa, radio i telewizja? nie zamyka katalogu potencjalnych mediów masowych istniejących obecnie w gospodarczej rzeczywistości - sugerować ten fakt może brak oznaczenia wyłącznie w powoływanym przepisie, który ustawodawca zwyczajowo stosuje chcąc zastosować ograniczenia prawne, stąd płatnik powziął przypuszczenie, iż wyliczenie w ww. przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym środków masowego przekazu.

Dodatkowo płatnik nie doszukał się ani prawnych ani ustawowych definicji dla określenia ?środki masowego przekazu? w związku z czym posiłkując się ogólnymi, słownikowymi definicjami należy uznać, że obecnie Internet ma status medium masowego w Polsce. Świadczyć o tym mogą:

  • definicja wydawnictwa PWN S.A. - ?środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia. Instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności?,
  • definicja z Internetowej Encyklopedii PWN dla pojęcia ?środki masowego przekazu? (mass media, media, środki masowego komunikowania) są to urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.


Powyższe zdanie płatnika zostało również potwierdzone w conajmniej dwóch interpretacjach indywidualnych izb skarbowych wydanych dotychczas:

  1. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 r. nr IPPB2/415-568/08-2/MG, w której stwierdzono iż aby nagrody w konkursie organizowanym i emitowanym przez Internet korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym do kwoty 760 zł, konkurs ten musi być adresowany do nieograniczonego grona uczestników - ten warunek płatnik uważa za spełniony w organizowanych przez siebie akcjach konkursowych.
  2. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2009 r. nr ITPB2/415-678/09/ENB, użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie: w środkach masowego przekazu, mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia przedmiotowego - w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu ? uznaje się za prawidłowe, w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin ? uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik ?i? w wyrażeniu ?organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika natomiast, że spółka (będąca organizatorem akcji konkursowych) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do nieograniczonego grona uczestników organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresami domen internetowych należących do płatnika.

Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, iż w przypadku organizowania przez Wnioskodawcę akcji konkursowych innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nagrody przyznawane w organizowanych przez Wnioskodawcę akcjach konkursowych z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresem domen internetowych należących do Zainteresowanego, niepodlegających pod przepisy ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie wynoszącej 760,00 zł. Natomiast ww. nagrody przyznawane w akcjach konkursowych z innych dziedzin niż nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, nie będą korzystały ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, mimo iż akcje te będą skierowane do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet, gdyż ich organizatorem będzie Wnioskodawca, a nie środki masowego przekazu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika