Czy dla pracowników wartość uzyskanego nieodpłatnie świadczenia w postaci korzystania z nieruchomości (...)

Czy dla pracowników wartość uzyskanego nieodpłatnie świadczenia w postaci korzystania z nieruchomości (w okresie od zawarcia umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej) będzie przychodem o którym mowa w art. 11 ust. 2 a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy X Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów ze stosunku pracy ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 01.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów ze stosunku pracy.

Wyżej wymieniony wniosek dotyczy 7 zdarzeń przyszłych: w podatku od towarów i usług ? dwa zdarzenia przyszłe, w podatku dochodowym od osób fizycznych ? jedno zdarzenie przyszłe, w podatku dochodowym od osób prawnych ? cztery zdarzenia przyszłe, a uiszczona została opłata w kwocie 75 zł., tj. w wysokości nie odpowiadającej 7 zdarzeniom przyszłym.

W związku z powyższym Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 04 grudnia 2007 r. znak ILPP2/443-49/07-2/ISN, ILPB2/415-240/07-2/AJ, ILPB3/423-132/07-2/ŁM do uzupełnienia wniosku o brakującą kwotę w wysokości 450 zł.

W dniu 13 grudnia 2007r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła kwota 450 zł. stanowiąca opłatę za 6 zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku ORD-IN.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. prowadzi gospodarstwo rolne. Zamierza ona nabyć od jednostki samorządu terytorialnego ze środków własnych 4 nieruchomości gruntowe, działki budowlane, a następnie z własnych środków wybudować na każdej działce po jednym budynku mieszkalnym, jednorodzinnym. Budynki będą następnie sprzedane po cenie rynkowej pracownikom Spółki. Sprzedaż nastąpi w terminie wybranym przez pracowników, najpóźniej w okresie 5 lat od dnia wybudowania budynków. Niezwłocznie po wybudowaniu domów, zostaną one przekazane (na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego) w posiadanie pracownikom ? przyszłym nabywcom. Przed przekazaniem budynków, zostanie zawarta przedwstępna umowa sprzedaży, przewidująca, że kupujący nabędzie nieruchomość w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej, ale w przypadku uiszczania przez pracownika na rzecz Spółki tytułem zaliczki (lub zadatku) określonych kwot, termin zawarcia umowy przyrzeczonej może być odroczony maksymalnie do 5 lat od dnia zawarcia umowy przedwstępnej. Zatem w okresie od podpisania umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej, pracownik będzie posiadał budynek, będzie mógł z niego korzystać, nie uiszczając opłat za korzystanie z budynku (dokonywane przez niego wpłaty traktowane będą jako zaliczki lub zadatek na poczet ceny nabycia zajmowanego domu). Spółka rozważa także możliwość zawarcia z pracownikami umów dzierżawy budynków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dla pracowników wartość uzyskanego nieodpłatnie świadczenia w postaci korzystania z nieruchomości (w okresie od zawarcia umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej) będzie przychodem o którym mowa w art. 11 ust. 2a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, wartość świadczenia stanowić będzie przychód pracowników, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.<...b>

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, gdzie w pkt 1 jako jedno z nich wymieniono m. in. stosunek pracy.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracynakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Art. 12 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2?2b.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tejże ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14?16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 11 ust. 2a pkt 3 ww. ustawy wynika, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem świadczenia otrzymywanego przez pracownika będzie prawo nieodpłatnego korzystania z budynku mieszkalnego. Zatem wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia należy określić w oparciu o przepis art. 11 ust. 2a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie, według równowartości czynszu jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tych lokali.

Wartość świadczenia Wnioskodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia pracownika wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne interpretacje w dniu 31 grudnia 2007 r., nr ILPP2/443-49/07-3/ISN oraz nr ILPP2/443-49/07-4/ISN, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne interpretacje w dniu 03.01.2008r. nr ILPB3/423-132/07-3/ŁM, ILPB3/423-132/07-4/ŁM, ILPB3/423-132/07-5/ŁM, ILPB3/423-132/07-6/ŁM.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto informuje się, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art.14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-132/07-3/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-132/07-4/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-132/07-5/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-132/07-6/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-49/07-3/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-49/07-4/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika