1) Czy Gmina, która była inwestorem inwestycji, może odliczyć podatek VAT, jeżeli sprzedaż opodatkowaną (...)

1) Czy Gmina, która była inwestorem inwestycji, może odliczyć podatek VAT, jeżeli sprzedaż opodatkowaną prowadzi Ośrodek Sportu i Rekreacji, jako samorządowa jednostka budżetowa z odrębnym numerem identyfikacyjnym NIP?
2) Czy też, aby odliczyć podatek VAT, sprzedaż musi prowadzić Gmina lub Urząd Miejski realizujący zadania w imieniu Gminy i na jej rzecz?
3) Czy status podatnika VAT ma Gmina jako samorządowa osoba prawna czy Urząd Miejski jako jednostka organizacyjna obsługująca Gminę od strony techniczno - organizacyjnej?
4) Na kogo powinny być wystawiane faktury VAT - na Gminę czy na Urząd Miejski i kto powinien składać deklarację VAT?
5) Czy odrębne numery NIP mogą być nadane zarówno Gminie, jak i jej Urzędowi, który jest jednocześnie płatnikiem podatku dochodowego od dochodów pracowników zatrudnionych w Urzędzie, płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, czy też mogą rejestrować się jako jeden podmiot tego podatku, posiadając jeden wspólny numer identyfikacyjny NIP i wystawiać jedno rozliczenie deklaracyjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ?Budowa krytej pływalni (?)? ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ?Budowa krytej pływalni (?)?.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W latach 2004-2008 Gmina realizowała inwestycję pn. ?Budowa krytej pływalni (?)?. W imieniu Gminy inwestycję, zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym, prowadził i umowę z wykonawcą podpisał Burmistrz. Faktury przez wykonawców wystawiane były na Gminę, na których umieszczano NIP Gminy. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług Gmina, jako samorządowa osoba prawna, dokonała w roku 2004 zgłoszenia rejestracyjnego, jako podatnik VAT i otrzymała odrębny od Urzędu Miejskiego numer identyfikacji podatkowej. Płatności następowały z rachunku bankowego Urzędu Miejskiego, bowiem samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd zaś nie ma żadnej możliwości prawnej prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowej osoby prawnej, tj. gminy. W miesiącu maju 2008 r. inwestycja została zakończona i przekazana w administrowanie jednostce organizacyjnej gminy Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który ma status jednostki budżetowej, prowadzi sprzedaż opodatkowaną, a uzyskane dochody przekazuje na rachunek budżetu. Ośrodek Sportu i Rekreacji jako gminna jednostka organizacyjna jest zarejestrowana jako odrębny podatnik oraz posiada odrębny numer NIP.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina, która była inwestorem inwestycji, może odliczyć podatek VAT, jeżeli sprzedaż opodatkowaną prowadzi Ośrodek Sportu i Rekreacji, jako samorządowa jednostka budżetowa z odrębnym numerem identyfikacyjnym NIP...
  2. Czy też, aby odliczyć podatek VAT, sprzedaż musi prowadzić Gmina lub Urząd Miejski realizujący zadania w imieniu Gminy i na jej rzecz...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina lub Urząd Miejski obsługujący Gminę nie musi prowadzić sprzedaży opodatkowanej w przedstawionym zakresie, by mieć możliwość i prawo odliczenia podatku od towarów i usług, mimo, iż obiekt pływalni przekazała w administrowanie gminnej jednostce organizacyjnej - Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, posiadającej status jednostki budżetowej, będącej podatnikiem podatku VAT i świadczącym usługi na obiekcie pływalni. Ośrodek Sportu i Rekreacji jako jednostka organizacyjna Gminy działa również w imieniu i na rzecz Gminy, a pobrane dochody i tak odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż to Gmina udzieliła zamówienia publicznego, podpisała umowy z wykonawcami i to na Gminę wystawiane były faktury powykonawcze wobec czego, to Gmina powinna mieć możliwość odliczenia podatku VAT od zrealizowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z przytoczonym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl dyspozycji art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują swym zakresem m. in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Gmina zrealizowała inwestycję pn. ?Budowa krytej pływalni (?)?. Po zakończeniu przedmiotowego zadania pływalnia została przekazana w administrowanie jednostce organizacyjnej Gminy, tj. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, który posiadając status jednostki budżetowej, prowadzi sprzedaż opodatkowaną, a uzyskane dochody przekazuje na rachunek budżetu. Ośrodek Sportu i Rekreacji jako gminna jednostka organizacyjna jest zarejestrowany jako odrębny podatnik oraz posiada odrębny numer NIP.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny zawarty we wniosku, należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy Gmina jest tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a sprzedaż opodatkowaną faktycznie prowadzi Ośrodek Sportu i Rekreacji jako samorządowa jednostka budżetowa, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową przedmiotowej pływalni. Aby Gmina, która ponosiła nakłady finansowe na budowę przedmiotowej inwestycji, miała prawo do odliczenia podatku VAT, musiałaby sama prowadzić sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego reguluje § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Ponadto zaznacza się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ?Budowa krytej pływalni (?)?, natomiast w części dotyczącej stwierdzenia kto jest podatnikiem VAT, kto wystawia faktury oraz składa deklaracje podatkowe w przypadku Gminy i Urzędu Miejskiego została wydana odrębna interpretacja nr ILPP1/443-1057/08-3/AT z dnia 26 stycznia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-1057/08-3/AT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika