Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z funduszy unijnych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z funduszy unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko U.M. w G. Wlkp. przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu: 24 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu: 30 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji ?Kompleksowe rozwiązanie gospodarki (?) ? Gmina G. Wlkp.? - jest prawidłowe w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji ?Kompleksowe rozwiązanie gospodarki(?) ? Gmina G. Wlkp?.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Inwestycja ?Kompleksowe rozwiązanie gospodarki(?)? Gmina G. Wlkp.? obejmuje budowę kanalizacji sanitarnych w miejscowościach: Z., P., S., G. i G. Wlkp. oraz rozbudowę oczyszczalni ścieków. Zadanie to znalazło się w indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych (w tym dużych), w ramach NSRO 2007-2013 dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ogłoszonym przez Ministerstwo Środowiska i przekazanym do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Pozwala to Gminie, jako beneficjentowi przygotować wniosek o dofinansowanie zadania z Funduszu Spójności. Jednym z wielu koniecznych załączników do powyższego wniosku jest interpretacja dotycząca kwalifikalności podatku VAT.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż nie będą pobierane żadne opłaty za jej użytkowanie. Inwestycja po zakończeniu zostanie przekazana do używania nieodpłatnie (na podstawie umowy użyczenia) podmiotowi utworzonemu przez Gminę.

Gmina ponadto oświadczyła, iż nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina jako beneficjent programu przy realizacji zadania ?Kompleksowe rozwiązanie gospodarki(?) ? Gmina G. Wlkp.? może zaliczyć podatek VAT od zakupów związanych z przedmiotową inwestycją do kosztów kwalifikowanych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji, zatem podatek ten powinien zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych tego zadania i podlegać refundacji ze środków UE.


Na tle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy - należy m. in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (?).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że środki uzyskane w ramach funduszu NSRO 2007-2013 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, stanowią dofinansowanie na realizację inwestycji rozwiązującej problemy gospodarki ściekowej w zlewni rzeki Obry. Realizacja inwestycji mieści się zatem w ramach zadań własnych wykonywanych przez Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując inwestycję wykonuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, środki trwałe powstałe po zakończeniu inwestycji będą przekazane do używania nieodpłatnie odrębnemu podmiotowi (utworzonemu przez Gminę) i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Gminie nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z przedmiotową inwestycją.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku w zakresie dochodów, o których mowa wyżej.


Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.


Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika