Opodatkowanie czynności sprzedaży działek i występowanie w związku z tą sprzedażą w charakterze (...)

Opodatkowanie czynności sprzedaży działek i występowanie w związku z tą sprzedażą w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 30 września 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.) oraz 30 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • występowania w związku ze sprzedażą działek w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17, 67/18, 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12, 72/13 oraz części działki o nr 67/20 ? jest prawidłowe,
  • opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/12, 72/14, 71 oraz części działki o nr 67/20 ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie występowania w związku ze sprzedażą działek w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17, 67/18, 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12, 72/13, 67/20, 38/12, 72/14 i 71. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 30 września 2013 r. oraz 30 października 2013 r. o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 27 grudnia 2001 r. aktem notarialnym Wnioskodawca nabył nieruchomość niezabudowaną z przeznaczeniem ? zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ? na cele rolne, w tym 0,13 ha nieużytków. Nabyta nieruchomość to niezabudowane działki gruntu nr 38/3, 59/3, 67/13, 68, 69, 70, 71, 72/1, 72/2, 83, 84 o łącznej powierzchni 18,2720 ha (?). W roku 2003 nastąpiła zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, a Wnioskodawca wniósł o podział działek nr 72/1, 68 i 67/13. Podział Wójt Gminy zaopiniował pozytywnie na działki: nr 72/1, 68 i 67/13 na działki nr 67/14, 67/15, 67/16, 67/17, 67/18, 67/19, 67/20, 68/1, 68/2, 68/3, 68/4, 72/3, 72/4, 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z roku 2003 przeznaczenie nieruchomości Zainteresowanego jest następujące:

  • działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17 i 67/18 to tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej,
  • działki nr 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13 to również tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej w obszarze zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
  • działki nr 38/12, 59/10, 72/14 i 71 stanowią w części tereny rolne wyłączone spod zabudowy, w części tereny lasów,
  • działka nr 67/20 w części tereny rolne, w części tereny zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej.

Wnioskodawca od roku 2003 wykonywał działania zmierzające do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, do podziału działek i ich uzbrojenia technicznego w konsekwencji do dokonania sprzedaży bądź rozpoczęcia budowy domków jednorodzinnych w systemie deweloperskim. W tym celu Wnioskodawca:

  1. uzyskał ww. podział działek,
  2. dokonał wyodrębnienia działek na drogi dojazdowe,
  3. wykonał działania, które doprowadziły do uzbrojenia w sieć kanalizacyjną, sanitarną, kanalizację deszczową, sieć wodną, sieć energetyczną, sieć telekomunikacyjną, sieć gazową,
  4. na działkach nr 83 i 84 wybudowano słup energetyczny nr 20 i nr 92, i ustanowiono odpłatną służebność gruntową,
  5. w roku 2009 zainicjował zmianę planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie działek nr 72/14 i 71, które w dotychczasowym planie figurują jako grunty rolne. W dniu 28 lutego 2013 r. uchwałą Rady Gminy weszło w życie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy ? gdzie przedmiotowe działki (w tym dotychczasowe rolne) mają przeznaczenie do zabudowy mieszkaniowej. Na działce znajduje się ujęcie wody źródlanej zasilające staw hodowlany sąsiada oraz urządzenie hydrotechniczne służące swobodnemu i bezpłatnemu korzystaniu ze źródła wody,
  6. dokonano uzbrojenia działek nr 67/16, 67/17, 67/18, 67/19, 67/20 w media wodno-kanalizacyjne i energetyczne,
  7. z działki nr 67/19 wydzielono działkę nr 67/12 i część gruntu przeznaczono na lokalizację przystanku autobusowego dla projektowanego osiedla mieszkaniowego,
  8. działki nr 38/10, 38/9, 38/8 uzbrojono w sieci wodno-kanalizacyjne i energetyczne oraz dokonano nasadzeń drzew ? gatunków szlachetnych ? miłorząb, lipa, jesion w celu podniesienia atrakcyjności i wartości nieruchomości,
  9. na działkach nr 59/10 i 59/11 została zlokalizowana przepompownia dla projektowanego osiedla mieszkaniowego. Część działki została przekształcona z terenów rolnych na budowlane ? studium wykonalności zamknięte w roku 2013,
  10. działka nr 38/12 ? dotychczas w części tereny rolne ? wskutek starań Wnioskodawcy powierzchnia około 3 ha została przekształcona w studium zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Wiejskiej ? czyli około 30 działek budowlanych o powierzchni około 10 arów ? z przeznaczeniem na cele budownictwa mieszkaniowego,
  11. dla przedmiotowych nieruchomości zostały opracowane projekty zespołów domów jednorodzinnych do dalszej odsprzedaży,
  12. przedmiotowe nieruchomości stanowiły również gwarancje rozliczenia z tytułu uczestnictwa w spółce jawnej, której udziałowcem był również Wnioskodawca.

Obecnie zostały już zakończone prace nad studium wykonalności do nowego planu zagospodarowania przestrzennego. W zatwierdzonym Studium Wykonalności wszystkie przedmiotowe nieruchomości mają przeznaczenie na cele zabudowy mieszkaniowej.

Powyższe działania Wnioskodawcy wskazują na zamiar sprzedaży działek w części na cele budowy domów jednorodzinnych, a w części na rozpoczęcie inwestycji budowy domów jednorodzinnych w celu ich dalszej odsprzedaży.

W chwili obecnej prowadzone jest postępowanie egzekucyjne z przedmiotowych działek celem zaspokojenia wierzytelności byłego wspólnika spółki. Komornik prowadząc postępowanie egzekucyjne w przypadku obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości podatkiem od towarów i usług jest zobowiązany zgodnie z art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług do odprowadzenia tego podatku jako płatnik. Wnioskodawca ma wątpliwości co do opodatkowania sprzedaży wymienionych nieruchomości podatkiem od towarów i usług. Gdy komornik uzna, że czynność sprzedaży działek jest zwolniona z opodatkowania i nie dokona zapłaty podatku VAT, a zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług winna być opodatkowana, to powstaje pytanie, czy Komornik odpowiada za VAT należny a nieodprowadzony.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 30 kwietnia 2010 r. przystąpił do spółki jawnej (?) w zakresie: sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. Wcześniej Zainteresowany nie prowadził działalności gospodarczej.
  2. Działki, o których mowa we wniosku, nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.
  3. Działki Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny, którą przyjął w celu późniejszej odsprzedaży.
  4. Przedmiotowe działki nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych.
  5. Zainteresowany dokonał sprzedaży czterech działek: 59/6, 59/7, 72/6 oraz 72/7.
  6. Wnioskodawca w celu sprzedaży działek ogłaszał sprzedaż w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej? w biurze nieruchomości oraz na targach mieszkaniowych deweloperów.
  7. Działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 72/11, 72/12, 72/13, 38/12, 59/10, 72/14, 59/11 zostały nabyte przez Zainteresowanego wskazanym we wniosku aktem darowizny z dnia 27 grudnia 2001 r. akt notarialny.
  8. Wybudowany na działkach nr 83 i 84 słup energetyczny nr 20 i nr 92 stanowi budowlę.
  9. Na działce nr 59/10 znajduje się przepompownia ścieków wybudowana przez Gminę, która zdaniem Wnioskodawcy stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, tj. art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.
    1. dostawa będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem,
    2. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    3. Zainteresowany nie ponosił wydatków na przedmiotowe budowle ani wydatków na ich ulepszenie i nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    4. przedmiotowe obiekty nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, są przeznaczone do przekazania Gminie, która wybudowała przepompownię ścieków.
  10. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z roku 2003 przeznaczenie nieruchomości Wnioskodawcy jest następujące:
    • działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17 i 67/18 to tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej,
    • działki nr 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13 to również tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej w obszarze zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
    • działki nr 38/12, 72/14 i 71 stanowią w części tereny rolne wyłączone spod zabudowy, w części tereny lasów,
    • działka nr 67/20 w części tereny rolne, w części tereny zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej.
  11. Względem działek ? które zostały sprzedane ich nabywcom były wydawane decyzje o warunkach zabudowy.

Z kolei w uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 października 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tj. przedmiotem sprzedaży, są wszystkie działki opisane we wniosku.
  2. Działki o nr 59/6, 59/7, 72/6 oraz 72/7 zostały sprzedane w roku 2006.
  3. Słup energetyczny nie był wybudowany przez Zainteresowanego ? został przebudowany za zgodą Wnioskodawcy.
  4. Sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 września 2013 r. odpowiedzi oznaczone nr 9a-d dotyczą tylko przepompowni ścieków.
    1. dostawa słupa energetycznego nie będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia,
    2. nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do obniżenia podatku VAT,
    3. Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na ulepszenie słupa, w stosunku do których będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    4. przedmiotowy obiekt w stanie ulepszonym będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.
  5. Dostawa przepompowni będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem, tzn. po wybudowaniu infrastruktury technicznej działki zostaną sprzedane.
  6. Przepompownia ścieków jako urządzenie techniczne związane z nieruchomością stanowi własność Wnioskodawcy (nakłady na przepompownie nie przewyższają wartości nieruchomości).
  7. Wnioskodawca nie dokonał rozliczenia i zwrotu poniesionych przez Gminę nakładów na budowę ww. przepompowni.
  8. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z roku 2003 przeznaczenie nieruchomości Wnioskodawcy jest następujące:
    • działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17 i 67/18 to tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej,
    • działki nr 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13 to również tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej w obszarze zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
    • działki nr 38/12, 59/10, 72/14 i 71 stanowią w części tereny rolne wyłączone spod zabudowy, w części tereny lasów,
    • działka nr 67/20 w części tereny rolne, w części tereny zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej.
  9. Administracyjne decyzje o warunkach zabudowy były wydane do działek sprzedanych.
  10. Przepompownia znajduje się na jednej działce nr 59/10, a obecnie trwa procedura podziału działki nr 59/10 na działkę nr 59/10 i 59/11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca ? jako podatnik ? ma wątpliwości, czy sprzedaż przedmiotowych działek winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług? Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług jednak dokonując wszystkich wyżej wymienionych czynności przygotowywał działki do sprzedaży bądź w formie uzbrojonych działek bądź w formie wybudowanych domów jednorodzinnych, stąd ma wątpliwości czy działa w charakterze podatnika podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych działek winna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu ? zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku:

  1. dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione działki są przeznaczone na cele zabudowy mieszkaniowej ? część w obecnym planie zagospodarowania, a część w zatwierdzonym już studium wykonalności. Nadto o przeznaczeniu tym świadczą działania podejmowane przez Wnioskodawcę w tym również w porozumieniu z władzami Gminy w celu wydzielenia dróg dojazdowych, wyposażenia w sieci infrastruktury technicznej (wodno-kanalizacyjnej, gazowej, energetycznej, przepompowni).

W szerokim orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że zamiar prowadzenia w tym przypadku działalności handlowej jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (I FSK 875/09) ? ?podział i późniejsza sprzedaż działek budowlanych nosi znamiona działalności handlowej (działalności gospodarczej) i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową w wysokości 22%?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w zakresie występowania w związku ze sprzedażą działek w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17, 67/18, 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12, 72/13 oraz części działki o nr 67/20,
  • nieprawidłowe ? w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/12, 72/14, 71 oraz części działki o nr 67/20.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Obowiązki płatnika podatku VAT zostały określone w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Podatnikiem natomiast, stosownie do art. 7 § 1 ww. ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

W myśl § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., faktury dokumentujące dokonanie dostawy towarów, o której mowa w art. 18 ustawy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

  1. organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012 r. poz. 1015, 1166 i 1342),
  2. komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego

? jeżeli na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy związany z dostawą tych towarów.

Dodatkowo wskazać należy, że faktura VAT powinna spełniać wymogi, o których mowa w § 5 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.

I tak, stosownie do § 5 ust. 2 pkt 7 cyt. rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku, o którym mowa w § 23 ? nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla danych podatnika ? imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres.

Na mocy § 19 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 23, faktura jest wystawiana w trzech egzemplarzach; jeden egzemplarz faktury jest wydawany nabywcy, drugi ? podmiot ją wystawiający pozostawia w swojej dokumentacji, trzeci ? przekazuje dłużnikowi.

Z kolei, z ust. 3 pkt 4 tego przepisu wynika, że w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podmiot, o którym mowa w § 23, przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy i dłużnikowi ? zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Ponadto w świetle § 20 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, podmiot, o którym mowa w § 23, wystawia ponownie fakturę:

  1. na wniosek nabywcy lub dłużnika ? zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu tego podmiotu,
  2. zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy lub dłużnika.

Z powyższych przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika ? dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

A zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 5 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.

W art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazano, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary ? na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy ? rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, zarówno grunty, jak i budynki i budowle na nich posadowione spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary, czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Ponadto należy zauważyć, że z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że, aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Działalność gospodarcza może składać się z kilku następujących po sobie transakcji. Czynności przygotowawcze, takie jak nabycie nieruchomości, które stanowią część tych transakcji, powinny być również traktowane jako działalność gospodarcza.

Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność ?handlową? wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Przy spełnieniu powyższych warunków nie ma znaczenia fakt, iż podmiot dokonujący dostawy jest ?rolnikiem ryczałtowym?.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dnia 27 grudnia 2001 r. aktem notarialnym nabył nieruchomość niezabudowaną z przeznaczeniem ? zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ? na cele rolne w tym 0,13 ha nieużytków. Nabyta nieruchomość to niezabudowane działki gruntu nr 38/3, 59/3, 67/13, 68, 69, 70, 71, 72/1, 72/2, 83, 84 o łącznej powierzchni 18,2720 ha. W roku 2003 nastąpiła zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, a Zainteresowany wniósł o podział działek nr 72/1, 68 i 67/13. Podział Wójt Gminy zaopiniował pozytywnie na działki: 67/14, 67/15, 67/16, 67/17, 67/18, 67/19, 67/20, 68/1, 68/2, 68/3, 68/4, 72/3, 72/4, 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie nieruchomości Wnioskodawcy jest następujące:

  • działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17 i 67/18 to tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej,
  • działki nr 72/5, 72/6, 72/7, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13 to również tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej w obszarze zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
  • działki nr 38/12, 59/10, 72/14 i 71 stanowią w części tereny rolne wyłączone spod zabudowy, w części tereny lasów,
  • działka nr 67/20 w części tereny rolne, w części tereny zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej.

Wnioskodawca od roku 2003 wykonywał działania zmierzające do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, do podziału działek i ich uzbrojenia technicznego w konsekwencji do dokonania sprzedaży bądź rozpoczęcia budowy domków jednorodzinnych w systemie deweloperskim. W tym celu Wnioskodawca:

  1. uzyskał ww. podział działek,
  2. dokonał wyodrębnienia działek na drogi dojazdowe,
  3. wykonał działania, które doprowadziły do uzbrojenia w sieć kanalizacyjną, sanitarną, kanalizację deszczową, sieć wodną, sieć energetyczną, sieć telekomunikacyjną, sieć gazową,
  4. na działkach nr 83 i 84 wybudowano słup energetyczny nr 20 i nr 92 i ustanowiono odpłatną służebność gruntową,
  5. w roku 2009 zainicjował zmianę planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie działek nr 72/14 i 71, które w dotychczasowym planie figurują jako grunty rolne. W dniu 28 lutego 2013 r. uchwałą nr ? Rady Gminy weszło w życie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy ? gdzie przedmiotowe działki (w tym dotychczasowe rolne) mają przeznaczenie do zabudowy mieszkaniowej. Na działce znajduje się ujęcie wody źródlanej zasilające staw hodowlany sąsiada oraz urządzenie hydrotechniczne służące swobodnemu i bezpłatnemu korzystaniu ze źródła wody,
  6. dokonano uzbrojenia działek nr 67/16, 67/17, 67/18, 67/19, 67/20 w media wodno-kanalizacyjne i energetyczne,
  7. z działki nr 67/19 wydzielono działkę nr 67/12 i część gruntu przeznaczono na lokalizację przystanku autobusowego dla projektowanego osiedla mieszkaniowego,
  8. działki nr 38/10, 38/9, 38/8 uzbrojono w sieci wodno-kanalizacyjne i energetyczne oraz dokonano nasadzeń drzew ? gatunków szlachetnych ? miłorząb, lipa, jesion w celu podniesienia atrakcyjności i wartości nieruchomości,
  9. na działkach nr 59/10 i 59/11 została zlokalizowana przepompownia dla projektowanego osiedla mieszkaniowego. Część działki została przekształcona z terenów rolnych na budowlane ? studium wykonalności zamknięte w roku 2013,
  10. działka nr 38/12 ? dotychczas w części tereny rolne ? wskutek starań Wnioskodawcy powierzchnia około 3 ha została przekształcona w studium zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Gminy ? czyli około 30 działek budowlanych o powierzchni około 10 arów ? z przeznaczeniem na cele budownictwa mieszkaniowego,
  11. dla przedmiotowych nieruchomości zostały opracowane projekty zespołów domów jednorodzinnych do dalszej odsprzedaży,
  12. przedmiotowe nieruchomości stanowiły również gwarancje rozliczenia z tytułu uczestnictwa w spółce jawnej., której udziałowcem był również Wnioskodawca.

Powyższe działania Wnioskodawcy wskazują na zamiar sprzedaży działek w części na cele budowy domów jednorodzinnych, a w części na rozpoczęcie inwestycji budowy domów jednorodzinnych w celu ich dalszej odsprzedaży.

W chwili obecnej prowadzone jest postępowanie egzekucyjne z przedmiotowych działek celem zaspokojenia wierzytelności byłego wspólnika spółki.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 30 kwietnia 2010 r. ? przystąpił do spółki jawnej w zakresie: sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej. Działki, o których mowa we wniosku nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Działki Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny, którą przyjął w celu późniejszej odsprzedaży. Przedmiotowe działki nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca dokonał sprzedaży czterech działek: 59/6, 59/7, 72/6 oraz 72/7 w roku 2006. Względem działek, które zostały sprzedane ich nabywcom były wydawane decyzje o warunkach zabudowy. Wnioskodawca w celu sprzedaży działek ogłaszał sprzedaż w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej? w biurze nieruchomości oraz na targach mieszkaniowych deweloperów.

Działki nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 72/11, 72/12, 72/13, 38/12, 59/10, 72/14, 59/11 zostały nabyte przez Wnioskodawcę wskazanym we wniosku aktem darowizny.

Wybudowany na działkach nr 83 i 84 słup energetyczny nr 20 i nr 92 stanowi budowlę. Słup energetyczny nie był wybudowany przez Zainteresowanego ? został przebudowany za zgodą Wnioskodawcy. Dostawa słupa energetycznego nie będzie dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia. Nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do obniżenia podatku VAT. Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na ulepszenie słupa, w stosunku do których będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowy obiekt w stanie ulepszonym będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Na działce nr 59/10 znajduje się przepompownia ścieków wybudowana przez Gminę, która zdaniem Wnioskodawcy stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, tj. art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Dostawa tej budowli będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem, tzn. po wybudowaniu infrastruktury technicznej działki zostaną sprzedane. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na przedmiotowe budowle ani wydatków na ich ulepszenie i nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowe obiekty nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, są przeznaczone do przekazanie Gminie, która wybudowała przepompownię ścieków. Przepompownia ścieków jako urządzenie techniczne związane z nieruchomością stanowi własność Wnioskodawcy (nakłady na przepompownie nie przewyższają wartości nieruchomości). Wnioskodawca nie dokonał rozliczenia i zwrotu poniesionych przez Gminę nakładów na budowę ww. przepompowni. Przepompownia znajduje się na jednej działce nr 59/10 a obecnie trwa procedura podziału działki nr 59/10 na działkę nr 59/10 i 59/11.

W kontekście powyższego istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podejmował działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że Wnioskodawcę wobec planowanej transakcji zbycia w trybie egzekucji komorniczej opisanych we wniosku działek należy traktować jako podmiot profesjonalnie dokonujący dostaw w zakresie obrotu nieruchomościami. Zainteresowany zaangażował środki podobne do tych, jakie byłyby podjęte przez handlującego nieruchomościami. Wnioskodawca dokonał bowiem z własnej inicjatywy podziału nieruchomości, dokonał wyodrębnienia działek na drogi dojazdowe, wykonał działania, które doprowadziły do uzbrojenia działek w sieć kanalizacyjną, sanitarną, kanalizację deszczową, sieć wodną, sieć energetyczną, sieć telekomunikacyjną, sieć gazową, w roku 2009 zainicjował zmianę planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie działek nr 72/14 i 71. Ponadto dla przedmiotowych nieruchomości zostały opracowane projekty zespołów domów jednorodzinnych do dalszej odsprzedaży. Wnioskodawca zamierzał bowiem sprzedawać działki w części na cele budowy domów jednorodzinnych, a w części na rozpoczęcie inwestycji budowy domów jednorodzinnych w celu ich dalszej odsprzedaży. Dodatkowo w roku 2006 Zainteresowany dokonał sprzedaży czterech działek. Względem działek, które zostały sprzedane ich nabywcom były wydawane decyzje o warunkach zabudowy. Wnioskodawca w celu sprzedaży działek ogłaszał sprzedaż w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej? w biurze nieruchomości oraz na targach mieszkaniowych deweloperów. Skutkiem powyższego w zakresie planowanej dostawy dokonanej w trybie egzekucji komorniczej Wnioskodawca wypełni przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy, stanowiące podstawę do uznania go za podatnika podatku VAT.

Biorąc zatem pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz zawarty we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że komornik sprzedając opisane we wniosku działki należące do Wnioskodawcy, nie dokona zbycia majątku osobistego, ale majątku wykorzystywanego przez Zainteresowanego w prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem w zakresie dostawy ww. działek, które miały przynieść w przyszłości korzyści majątkowe Wnioskodawca wypełnia przesłanki określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Ponadto grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, stąd ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W efekcie sprzedaż opisanych działek, które spełniają definicję towaru, dokonana przez podmiot występujący w związku z tą dostawą w charakterze podatnika podatku VAT, jest czynnością, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, tj. odpłatną dostawą towarów, a więc jest czynnością podlegającą opodatkowaniu uregulowaną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej, jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.? zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe uregulowanie oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi ? są zwolnione od podatku VAT.

Przez tereny budowlane ? w świetle art. 2 pkt 33 ustawy ? rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu ? zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powołany przepis, zawierający definicję terenu budowlanego, wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. i odnosi się do zapisów prawa administracyjnego, które do dnia 31 marca 2013 r., wyznaczały zakres interpretacji pojęcia terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę oraz budowlanych.

Wskazać jednocześnie należy, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE. L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ? na podstawie ust. 2 powołanego przepisu ? określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ? jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy ? jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen ? ?teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę?.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 w zgodny sposób odpowiada zatem także treści orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższej analizy wynika, że nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Wobec powyższych uregulowań należy wskazać, że czynność zbycia działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17 i 67/18, stanowiących zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej, działek o nr 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13, stanowiących zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego tereny zabudowy mieszkaniowej projektowanej w obszarze zorganizowanej działalności inwestycyjnej oraz działki o nr 67/20 w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego teren zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej, opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 23%. Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, że ww. działki stanowią tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie w przypadku ich sprzedaży zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast dostawa w trybie egzekucji komorniczej działek o nr 38/12, 72/14, 71, stanowiących zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w części tereny rolne wyłączone spod zabudowy, w części tereny lasów oraz działki o nr 67/20 w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego teren rolny, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z uwagi na fakt, że ww. działki stanowią tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane.

Podsumowując, w związku z dostawą w trybie egzekucji komorniczej opisanych we wniosku działek Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Opisanych we wniosku działek nie można bowiem uznać za majątek osobisty, stanowią one ? jak wynika z opisu sprawy ? majątek mający być przedmiotem profesjonalnej działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. W konsekwencji sprzedaż opisanych działek, które spełniają definicję towaru, dokonana przez podmiot występujący w związku z tą dostawą w charakterze podatnika podatku VAT, jest czynnością, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, tj. odpłatną dostawą towarów, a więc czynnością podlegającą opodatkowaniu uregulowaną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie czynność zbycia w trybie egzekucji komorniczej działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17, 67/18, 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12 i 72/13 oraz działki o nr 67/20 w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego teren zabudowy mieszkalnej i zagrodowej istniejącej, opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 23%. Z kolei dostawa działek o nr 38/12, 72/14, 71 oraz działki o nr 67/20 w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego teren rolny, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 59/6, 59/7, 72/6 i 72/7 oraz występowania w związku ze sprzedażą tych działek w charakterze podatnika podatku od towarów, gdyż przedmiotem zapytania w niniejszej sprawie była kwestia opodatkowania planowanej czynności sprzedaży działek w zdarzeniu przyszłym, natomiast ww. działki ? co wyniku z opisu sprawy ? zostały już sprzedane przez Zainteresowanego w roku 2006.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie występowania w związku ze sprzedażą działek w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 38/7, 38/8, 38/9, 38/10, 67/16, 67/17, 67/18, 72/5, 72/8, 72/9, 72/10, 72/11, 72/12, 72/13, 67/20, 38/12, 72/14 i 71. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży działek o nr 83, 84, 59/10, 38/3, 59/3, 67/14, 67/15, 67/12, 68/1, 68/2, 68/3, 68/4, 69, 70, 72/3, 72/4 oraz 72/2 wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 8 listopada 2013 r. nr ILPP1/443-534/13-8/MD.

Z kolei w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie odpowiadania przez komornika za podatek należny a niewpłacony zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 6 września 2013 r. nr ILPP1/443-534/13-3/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika