1. Czy transakcja sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego (...)

1. Czy transakcja sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego Spółki do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź poza terytorium Wspólnoty, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. Czy transakcja zakupu towarów w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty i objęcie go procedurą zawieszającą zwaną ?składem celnym? na terytorium kraju, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży i wywozu oraz zakupów towarów objętych procedurą składu celnego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży i wywozu oraz zakupów towarów objętych procedurą składu celnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca sprowadza towar spoza terytorium Unii Europejskiej oraz ze składów celnych położonych na terytorium państw członkowskich. Towary te objęte są procedurą składu celnego i wprowadzane są do składu celnego Spółki, które na terytorium Polski są obejmowane procedurą składu celnego i wprowadzane do składu. Następnie, Zainteresowany korzystając z procedury tranzytu dokonuje sprzedaży i wywozu towarów ze składu celnego:

  • do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty;
  • poza terytorium Wspólnoty.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy transakcja sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego Spółki do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź poza terytorium Wspólnoty, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy transakcja zakupu towarów w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty i objęcie go procedurą zawieszającą zwaną ?składem celnym? na terytorium kraju, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Transakcje sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego Spółki do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź poza terytorium Wspólnoty, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wspólnotowy Kodeks Celny w art. 84 ust. 1 lit. a wprowadza ?procedurę zawieszającą? zwaną składem celnym. Zgodnie z art. 98 WKC, procedura składu celnego pozwala na składowanie towarów niewspólnotowych i wspólnotowych, a w czasie jej trwania towary te nie podlegają należnościom celnym przywozowym oraz środkom polityki handlowej. W przypadku wprowadzenia towarów do składu celnego znajdującego się na terytorium RP z innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź spoza terytorium Wspólnoty nie powstaje dług celny, ponieważ towary traktowane są jako znajdujące się poza terytorium kraju. Dług celny nie powstaje także w momencie wyprowadzenia tych towarów ze składu celnego do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty, a także poza terytorium Wspólnoty, ponieważ nadal znajdują się poza terytorium kraju. W sytuacji zaś, gdy towary te nie znajdują się na terytorium kraju, to w momencie ich sprzedaży i wywozu do innego składu celnego znajdującego się na terytorium Wspólnoty bądź poza terytorium Wspólnoty nie dochodzi ani do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ani do eksportu. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, zaś zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

Ad. 2

Transakcja zakupu towarów w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty i objęcie ich procedurą zawieszającą, zwaną ?składem celnym? na terytorium kraju, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (towary objęte procedurą składu celnego).

Wspólnotowy Kodeks Celny w art. 84 ust. 1 lit. a, wprowadza ?procedurę zawieszającą? zwaną składem celnym. Zgodnie z art. 98 WKC, procedura składu celnego pozwala na składowanie towarów niewspólnotowych i wspólnotowych, a w czasie jej trwania towary te nie podlegają należnościom celnym przywozowym oraz środkom polityki handlowej. W przypadku wprowadzenia towarów do składu celnego znajdującego się na terytorium RP, z innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź spoza terytorium Wspólnoty nie powstaje dług celny, ponieważ towary traktowane są jako znajdujące się poza terytorium kraju, tym samym nie zachodzą przesłanki do rozpoznania przez Spółkę zarówno wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak i importu towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z dniem 1 maja 2004 r. terytorium Polski stało się częścią obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej. Skład celny jest instytucją stanowiącą jeden z elementów wspólnotowej procedury celnej.

Na mocy art. 98 ust. 2 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), zwany dalej WKC, składem celnym jest każde miejsce uznane przez organy celne i podlegające ich kontroli, w którym towary mogą być składowane zgodnie z ustalonymi warunkami.

Stosownie do art. 99 WKC, skład celny może być składem publicznym lub składem prywatnym. ?Skład publiczny? oznacza skład celny, z którego może korzystać każda osoba w celu składowania towarów; ?skład prywatny? oznacza skład celny przeznaczony do składowania towarów przez prowadzącego skład. Prowadzącym skład jest osoba posiadająca pozwolenie na prowadzenie składu celnego. Korzystającym ze składu jest osoba związana zgłoszeniem objęcia towarów procedurą składu celnego lub osoba, na którą przeniesiono prawa i obowiązki tej pierwszej osoby.

Jak wynika z treści art. 98 ust. 1 WKC, procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym:

  1. towarów niewspólnotowych, które w czasie tego składowania nie podlegają należnościom celnym przywozowym ani środkom polityki handlowej;
  2. towarów wspólnotowych, którym odrębne przepisy wspólnotowe dają możliwość korzystania, w związku z ich umieszczeniem w składzie celnym, ze środków zwykle stosowanych przy wywozie tego rodzaju towarów.


W świetle powyższego, rozstrzygnięcie kwestii opodatkowania nabycia i dostawy towarów realizowanych w składzie celnym, wymaga przede wszystkim określenia, jak winno być traktowane terytorium składu celnego.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ustawodawca nie doprecyzowuje jednak terminu ?terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?. W tej sytuacji konieczne jest odwołanie się do innych przepisów, regulujących przedmiotową kwestię, a w szczególności do ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 ze zm.). Brak ustawowej definicji terminu ?terytorium Rzeczypospolitej Polskiej? pozwala bowiem na uznanie, iż ustawodawca posługuje się tym pojęciem w znaczeniu określonym w innych normach prawnych.

Art. 1 ww. ustawy stanowi, że granicą państwową jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielająca terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego.

Obszary, nad którymi Rzeczpospolita sprawuje swoje zwierzchnictwo - w rozumieniu tej ustawy - to jej terytorium.

Zatem skład celny, w świetle powołanej wyżej definicji terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest traktowany jako terytorium kraju. Sprowadzenie towarów spoza terytorium Unii Europejskiej oraz ze składów celnych położonych na terytorium Wspólnoty do składu celnego znajdującego się na terytorium Polski, pomimo tego, iż towary te objęte są procedurą składu celnego, powoduje, iż towary te znajdują się na terytorium kraju - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka sprowadza towary spoza terytorium Unii Europejskiej oraz ze składów celnych położonych na terytorium Wspólnoty. Towary te objęte są procedurą składu celnego i wprowadzane są do składu celnego Zainteresowanego, które na terytorium Polski są obejmowane procedurą składu celnego i wprowadzane do składu. Następnie, Spółka korzystając z procedury tranzytu dokonuje sprzedaży i wywozu towarów ze składu celnego do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty oraz poza terytorium Wspólnoty.

Ad. 1

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w ustawie o podatku od towarów i usług nie przewiduje się szczególnych uregulowań w rozliczaniu transakcji dotyczących towarów znajdujących się w składzie celnym, które nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, a także nie traktuje się składu celnego eksterytorialnie.

W konsekwencji, dostawę towarów w obrębie składu celnego należy uznać za dokonaną na terytorium kraju. Podlega ona tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w związku ze sprzedażą i wywozem towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego Zainteresowanego do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź poza terytorium Wspólnoty, tut. Organ informuje.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej ?rozporządzeniem nr 1777/2005?.


Art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


Stosownie do treści art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (?).

Jeżeli zatem, w przypadku sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, ze składu celnego Wnioskodawcy, do innego składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty, spełnione są warunki odnośnie nabywcy oraz sprzedawcy towarów, o których mowa w art. 13 ust. 2 i art. 13 ust. 6 ustawy, to transakcje takie należy uznać za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Również w sytuacji, gdy Spółka sprzedaje i wywozi towar ze składu celnego poza terytorium Wspólnoty, a transakcja ta wypełnia dyspozycję dostawy eksportowej w myśl ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że jest czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ad. 2

Biorąc pod uwagę fakt, iż jak wykazano w niniejszej interpretacji, składu celnego nie traktuje się eksterytorialnie, w związku z nabyciem towarów przez Zainteresowanego w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty i wprowadzeniu ich do składu celnego na terytorium kraju, tut. Organ wyjaśnia.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu - art. 25 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie zakup towarów w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty oraz ich przywóz do składu celnego na terytorium kraju, przy spełnieniu warunków wskazanych w cyt. powyżej przepisie art. 9 lub art. 11 ustawy, stanowi więc wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zatem stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym zarówno transakcja sprzedaży i wywozu towarów objętych procedurą składu celnego, z jego składu celnego do innego zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty bądź poza nią, jak i transakcja zakupu towarów w składzie celnym położonym na terytorium Wspólnoty i objęcie ich procedurą zawieszającą na terytorium kraju, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika