Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury/faktur (...)

Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury/faktur otrzymywanych od Organizatora w związku ze świadczeniem przez Organizatora usług promocyjno-marketingowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży akumulatorów, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym. w tym celu Spółka nawiązała współpracę z profesjonalną agencją reklamowo -marketingową (dalej: Organizator), która podjęła się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań z zakresu wsparcia sprzedaży w formie akcji marketingowej skierowanej do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż akumulatorów x i Y. (czyli towarów oferowanych przez Spółkę).

Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu v - mającego na celu premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów pod markami x i Y. w ramach tego programu jego uczestnicy dokonując sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę uzyskują punkty, które po spełnieniu określonych w regulaminie warunków formalnych i rejestracyjnych mogą wymieniać na nagrody rzeczowe wymienione w odpowiednim ?Katalogu Nagród?.

Spółka pragnie wskazać, iż jedynym podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenia programu V. jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowo-promocyjne. Jedynie w stosunku do Organizatora programu mogą być kierowane wszelkie ewentualne roszczenia jego uczestników. Natomiast zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu obejmując np.: koszty nabycia nagród i ich poźniejszej dystrybucji właściwym osobom, koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi itd.). Spółka pragnie przede wszystkim podkreślić, iż całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród wynikających z ?Katalogu Nagród? leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu.

W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami.

Spółka pragnie wskazać, iż opisany stan faktyczny dotyczy zaistniałych zdarzeń natomiast Spółka nie wyklucza, iż także w przyszłości zlecać będzie wyspecjalizowanym podmiotom kompleksowe przeprowadzenia analogicznych akcji promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury/faktur otrzymywanych od Organizatora w związku ze świadczeniem przez Organizatora usług promocyjno-marketingowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Brak jest zatem jakichkolwiek przeciwwskazań do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku, gdy związek ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną nie jest bezpośredni (prawidłowość powyższego sposobu interpretacji przepisów z zakresu VAT potwierdził m.in. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyrokach w sprawie C-465/03 oraz w sprawie C-98/98 również praktyka polskich sądów administracyjnych wydaje się być w tym zakresie jednolita ? np. orzeczenia NSA z dnia 7 marca 2006 r., sygn. akt i FSK 121/05, z dnia 20 listopada 2008 r. sygn. akt i FSK 1375/07, z dnia 9 lutego 2009 r., sygn. akt i FSK 1857/08, na prawo do doliczenia podatku naliczonego jako podstawową cechę podatku od towarów i usług wskazują też powszechnie przedstawiciele doktryny podatkowej).

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy podkreślić, iż Spółka prowadząc działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży akumulatorów dokonuje czynności opodatkowanych VAT. w ocenie Spółki wszelkie dokonywane przez nią zakupy towarów i usług mające związek (choćby pośredni) z jej działalnością za wyjątkiem ściśle określonych kategorii wydatków wprost wskazanych jako nieuprawniające do odliczenia podatku naliczonego (np. zakup usług noclegowych i gastronomicznych) uprawniają ją do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną w stosownych fakturach VAT w tym na fakturach otrzymanych od Organizatora.

Spółka pragnie również wskazać, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania usług marketingowych związanych z działalnością opodatkowaną podatnika znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów czego dowodem są poniżej przedstawione przykłady interpretacji.

Tak przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-1342/09-5/AD z dnia 24 grudnia 2009 roku dokonując analizy stanu faktycznego w którym podatnik dokonywał zakupu szeroko rozumianych usług marketingowych w tym polegających na organizacji akcji lojalnościowych organ podatkowy wskazał iż: ?faktury VAT otrzymane od kontrahentów będą dokumentować świadczone na rzecz Zainteresowanego usługi, za które wypłacać on będzie stosowne wynagrodzenie w takim przypadku Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach?,
  • w interpretacji Indywidualnej nr ITPP2/443-893/09/EŁ z dnia 12 stycznia 2010 roku organ podatkowy wskazał iż: ?pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Spółdzielnia otrzymała od kontrahenta fakturę dokumentującą nabycie usługi marketingowej. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny treść powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż nabywając usługę marketingową udokumentowaną fakturą VAT zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu jej nabycia w zakresie w jakim nabycie związane jest ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług przy założeniu że nie wystąpią wyłączenia wynikające z treści art. 88 tej ustawy?,
  • w interpretacji indywidualnej nr IPPP1-443-101/10-2/lgo z dnia 16 lutego 2010 roku organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, który wskazał m.in. iż: ?nie ulega wątpliwości, że realizacja określonych czynności ze strony hurtowni farmaceutycznych (m.in. organizowanie akcji promocyjnych, sprzedaż po obniżonych cenach) stanowi świadczenie usług reklamowych w rozumieniu ustawy o VAT? przez co podatnikowi przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego zgodnie z ogólnymi zasadami rozliczania VAT.


Mając powyższe na względzie Spółka stoi na stanowisku, iż wszelkie wydatki ponoszone przez nią na nabycie usług obejmujących organizację działań o charakterze promocyjnym, marketingowym itp., jako mające związek z działalnością opodatkowaną Spółki uprawniającą do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z tytułu nabywania usług promocyjno-marketingowych, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę we wniosku stanem faktycznym wykonuje ona czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż akumulatorów), a transakcja nabycia usług obejmujących organizację działań o charakterze promocyjnym, marketingowym itp. ma związek z promocją i sprzedażą jej towarów. Oznacza to, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z zakupem ww. usług od Organizatora ? w sposób pośredni ? wpłyną na przyszłe obroty Spółki. Wobec czego przedstawione we wniosku wydatki należy zakwalifikować do ogólnych wydatków dotyczących działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży akumulatorów, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym.

w tym celu Spółka nawiązała współpracę z profesjonalną agencją reklamowo-marketingową (dalej: Organizator), która podjęła się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań z zakresu wsparcia sprzedaży w formie akcji marketingowej skierowanej do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż towarów oferowanych przez Spółkę. Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu V. - mającego na celu premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów Spółki. w ramach tego programu jego uczestnicy dokonując sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę uzyskują punkty, które po spełnieniu określonych w regulaminie warunków formalnych i rejestracyjnych mogą wymieniać na nagrody rzeczowe wymienione w odpowiednim ?Katalogu Nagród?. Jedynym podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenia programu V. jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowo -promocyjne. Jedynie w stosunku do Organizatora programu mogą być kierowane wszelkie ewentualne roszczenia jego uczestników. Natomiast zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu obejmując np.: koszty nabycia nagród i ich poźniejszej dystrybucji właściwym osobom, koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi itd.). Całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród wynikających z ?Katalogu Nagród? leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu. w związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej, Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT (uwzględniającą również koszty ponoszone przez Organizatora, w tym związane z zakupem nagród), zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury/faktur otrzymywanych od Organizatora w związku ze świadczeniem przez niego usług promocyjno-marketingowych, z uwagi, iż ponoszone wydatki mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w kwestii stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród przez agencję reklamowo-marketingową wydano odrębne rozstrzygniecie z dnia 21 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1869/10-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1342/09-5/AD, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1869/10-3/MR, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-101/10-2/IGo, interpretacja indywidualna

ITPP2/443-893/09/EŁ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika