Czy wynagrodzenie za realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, (...)

Czy wynagrodzenie za realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, wypłacane Wnioskodawczyni jako osobie bezpośrednio realizującej projekt powinno być wolne od podatku zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnośnymi rozporządzeniami, czy też Wnioskodawczyni ma odprowadzić zaliczkę na podatek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z 14 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) złożonym na wezwanie z dnia 20 listopada 2009 r. Nr IPPB1/415-686/09-2/KS oraz pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia za realizację projektu ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia za realizację projektu ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Jest właścicielem i Dyrektorem szkoły X - szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej. Szkoła realizuje projekt współfinansowany z funduszu Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni jest koordynatorem projektu oraz prowadzi kilka lekcji języka polskiego w ramach projektu.

Pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 listopada 2009 r. Nr IPPB1/415-686/09-2/KS oraz pismem z dnia 8 grudnia 2009r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje:

  • nazwa programu: Program Operacyjny Kapitał Ludzki /POKL/Strategia na lata 2007-2013,
  • numer i nazwa Priorytetu: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
  • numer i nazwa działania: 9.3 Upowszechnianie formalnego kształcenia ustawicznego,
  • tytuł projektu: ,,Szkoła średnia pomimo barier ? kształcenie ustawiczne?,okres realizacji: 05.08.2008 r. do 31.03.2011 r.,
  • projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • Wnioskodawczyni jest bezpośrednim beneficjentem otrzymującym współfinansowanie, prowadzi działalności gospodarczą (oświatową) osoby rozliczającej się z podatków na zasadach ogólnych. Jest autorką wniosku, koordynatorem i bezpośrednim realizatorem projektu oraz dyrektorem i właścicielem przedsiębiorstwa. Działalność gospodarczą prowadzi pod firmą Irena R. ? szkoła X.
  • umowa o dofinansowanie projektu została zawarta z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, podpisana przez Dyrektor MJWPU Pana W. R. i Wnioskodawczynią. Transze płatności są bezpośrednio przekazywane przez MJWPU na konto bankowe Wnioskodawczyni ? szkoły X.
  • pomoc będzie otrzymywana do zakończenia realizacji projektu czyli do 31 marca 2011 r.,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie za realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, wypłacane Wnioskodawczyni jako osobie bezpośrednio realizującej projekt powinno być wolne od podatku zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnośnymi rozporządzeniami, czy też Wnioskodawczyni ma odprowadzić zaliczkę na podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnośnych rozporządzeń wynagrodzenie za bezpośrednią realizację projektu otrzymywane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej jest wolne od podatku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna ona od swojego wynagrodzenia odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle zatem ww. przepisów otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni skorzystała ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007 ? 2013, Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te, nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni, lecz w części nie przeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych ? przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek w wysokości 75 zł, nadpłata w wysokości 35 zł dokonana w dniu 16 września 2009 r. będzie zwrócona, na rachunek bankowy, z którego została uiszczona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika