Zakres skutków podatkowych zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia.

Zakres skutków podatkowych zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 06.03.2013 r. (data wpływu 08.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 08.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest aktualnie osobą bezrobotną. W dniu 23.01.2013 r. otrzymał pismo od spółki wzywające Wnioskodawcę do zwrotu omyłkowo wpłaconej przez Spółkę kwoty na konto Wnioskodawcy.


Zaistniała sytuacja powstała z powodu miesięcznych wpłat na konto Wnioskodawcy, po ustaniu pracy w Spółce.


Zgodnie z ustaleniami Wnioskodawca złożył pisemnie rezygnację na ręce zarządu i Rady Nadzorczej. Wnioskodawca zaznacza, iż dokonał wszelkich działań, aby odpowiednio poinformować Spółkę o swojej rezygnacji (Zarząd i Rada była świadoma faktu). Mimo tego, przez omyłkę działu kadr Wnioskodawca otrzymywał miesięcznie wpłaty (1231 zł) na konto. Sytuacja została zauważona znacznie później. Po rozmowie ze Spółką (Zarząd) uzgodniono, iż Wnioskodawca odda omyłkowo wpłacone środki na konto płacąc miesięczne raty. (Wnioskodawca wskazuje, że pierwszą ratę oddał i będzie się starał w jak najszybszym czasie zwrócić całość). W tym celu Spółka zaproponowała Wnioskodawcy do podpisania ugodę, w której rozkłada płatność na 12 rat. Dodatkowo dział kadr spółki poinformował Wnioskodawcę, iż Wnioskodawca został wyrejestrowany z ZUS i odebrał (jako płatnik) swoje składki płacone za Wnioskodawcę omyłkowo. Natomiast Spółka żąda, aby Wnioskodawca razem z kwotą netto (którą Wnioskodawca otrzymał) oddał także zaliczki na podatek dochodowy wpłacone do urzędu skarbowego przez Spółkę.

Wnioskodawca wskazuje, że dwukrotnie był w urzędzie skarbowym w Łodzi, gdzie prosił o wyjaśnienie i pomoc, gdzie poinformowano Wnioskodawcę, iż nie jest stroną w sprawie, ponieważ to płatnik (spółka) płaci zaliczki i jeśli wpłaciła je omyłkowo, to spółka powinna wysłać Wnioskodawcy korektę informacji PIT - 11 i pobrać swoje składki wpłacone do urzędu skarbowego.

Wnioskodawca otrzymał informację PIT - 11 tak, jakby pracował i otrzymał wynagrodzenie (Wnioskodawca zauważa, że w tym okresie jednak nie pracował ? nie nawiązał stosunku służbowego innego, a otrzymane kwoty będzie oddawał).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy Wnioskodawca powinien dokonać zwrotu zaliczek na podatek dochodowy, które omyłkowo wpłacił płatnik (spółka).
  2. W jaki sposób Wnioskodawca powinien rozliczyć podatek bazując na informacji PIT-11, która nie została skorygowana?

Zdaniem Wnioskodawcy, po dwukrotnej rozmowie ze specjalistami w urzędzie skarbowym w Łodzi Wnioskodawca przedstawia swoje stanowisko:


  • Spółka płaciła za Wnioskodawcę składki ZUS, wyrejestrowała Wnioskodawcę z ZUS (Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie z wyrejestrowania z ubezpieczenia) i Spółka otrzymała zwrot tych składek, jako płatnik.
  • Spółka płaciła jako płatnik zaliczki na podatek dochodowy do urzędu skarbowego, podpisuje z Wnioskodawcą ugodę i otrzymuje zwrot wypłaconej uprzednio kwoty na konto Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy spółka, jako płatnik powinna otrzymać zwrot zaliczek z urzędu skarbowego (Wnioskodawca wskazuje, że jest to sprawa płatnika, a nie podatnika). Czyli jako strona sprawy, płatnik do urzędu skarbowego na podstawie poprawionego PIT-11 reguluje sobie kwoty zaliczek.
  • Zdaniem Wnioskodawcy powinien otrzymać PIT-11 zgodnie ze stanem faktycznym, czyli bez przychodu, gdyż nie ma żadnego tytułu tych przychodów i Wnioskodawca oddaje wszystkie kwoty netto wpłacone na konto Wnioskodawcy zgodnie z podpisaną ugodą. Czyli Wnioskodawca oddaje to co otrzymał (nie z winy Wnioskodawcy). Wnioskodawca wskazuje, że Spółka domaga się zwrotu od Wnioskodawcy przekazanych zaliczek. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie interpretacji będzie skutkowało tym, że Spółka jako płatnik do urzędu skarbowego sama powinna zająć się zwrotem zaliczek. Zdaniem Wnioskodawcy jest to obowiązek płatnika, a nie podatnika.

Wnioskodawca podnosi, że w Urzędzie Skarbowym w Łodzi poinformowano Wnioskodawcę, że nie jest płatnikiem i nie jest stroną tej relacji. Zdaniem Wnioskodawcy to samo odnosi się do składek ZUS. Spółka opłacała składki omyłkowo, wyrejestrowała Wnioskodawcę i jako płatnik otrzymała składki z powrotem.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ płatnik odprowadził zaliczki na podatek dochodowy omyłkowo, płatnik powinien dokonać korekty PIT-11 zgodnie z rzeczywistością i w ten sposób otrzyma zwrot zaliczek na podatek. Zdaniem Wnioskodawcy może on tylko dokonać zwrotu kwot, które wpłynęły nienależenie na konto Wnioskodawcy i dokonać rozliczenia podatku za rok 2012 na podstawie informacji PIT-11 z którego wynika, że Wnioskodawca nie otrzymał przychodu. Wnioskodawca nie zgadza się z tym, że ma dokonać zwrotu nienależnie otrzymanej kwoty w wyższej wysokości niż otrzymał (Wnioskodawca podkreśla, że aktualnie nie posiada żadnych dochodów). Zdaniem Wnioskodawcy zawarta ugoda ze spółką nie powinna dotyczyć zaliczek na podatek dochodowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 410 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) nie regulują wprost czy zwrot nienależnie pobranych świadczeń powinien być dokonany w kwocie brutto czy też w kwocie netto, jednakże precyzują w jaki sposób można odzyskać podatek w przypadku dokonania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy.

W sytuacji dokonania w roku podatkowym zwrotu nienależnie pobieranych świadczeń, które uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, rozliczenie tego zwrotu następuje poprzez zastosowanie jednego z dwóch rozwiązań.

W przypadku, gdy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia dokona pracownik na rzecz pracodawcy w roku podatkowym, w którym nienależne świadczenie zostało pracownikowi wypłacone, płatnik, rozliczy dokonany zwrot stosownie do art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi - jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

Zatem płatnik, któremu pracownik zwróci na skutek różnych okoliczności kwotę przez niego wcześniej wypłaconą, obowiązany jest pomniejszać miesięczny dochód ustalany dla celów obliczenia zaliczki o dokonany przez podatnika zwrot począwszy od miesiąca, w którym on nastąpił. Jeżeli kwota dokonanego w tym miesiącu zwrotu przekracza dochód tego miesiąca, płatnik może o powstałą różnicę pomniejszyć dochód z miesiąca następnego, aż do pełnego pomniejszenia. Przy czym powyższe pomniejszenia mogą być stosowane przez płatnika wyłącznie w tym roku podatkowym, w którym podatnik dokonał zwrotu.

Brak możliwości rozliczania przez płatnika kwoty zwrotów w latach następnych nie oznacza, iż powyższa kwota podatnikowi przepada. Oprócz procedury polegającej na odejmowaniu przez płatnika od dochodu kwoty zwróconej przez podatnika ustawodawca wprowadził procedury dokonywania takich odliczeń przez podatnika.

W sytuacji, gdy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia za rok ubiegły dokona były pracownik, a więc w chwili dokonania zwrotu, podatnika nie będzie łączył już z płatnikiem stosunek pracy płatnik nie rozliczy podatnikowi ww. zwrotu, gdyż brak będzie dochodów, które płatnik mógłby pomniejszyć o dokonane zwroty, zgodnie z ww. art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże taka sytuacja nie upoważnia płatnika do dokonania korekty wystawionych za lata ubiegłe informacji PIT-11, bowiem wystawione przez płatnika informacje odzwierciedlają zaistniały w tych latach stan faktyczny, a więc sporządzone były prawidłowo i tym samym brak podstaw prawnych do ich korygowania.

W takim przypadku, zgodnie z regulacją zawartą w art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29 - 30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Stosownie zaś do art. 26 ust. 7h cyt. ustawy kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

Z powyższego przepisu wynika, że uprawnienie do ich rozliczenia przysługuje samemu podatnikowi.

Z treści wniosku wynika, że Spółka po ustaniu stosunku pracy nienależnie wypłacała Wnioskodawcy wynagrodzenie. W dniu 23.01.2013 r. Wnioskodawca otrzymał od Spółki pismo wzywające do zwrotu nienależnie wypłaconego wynagrodzenia. W wyniku przeprowadzonych przez Wnioskodawcę rozmów z Zarządem Spółki uzgodniono, że Wnioskodawca zwróci nienależnie wypłacone wynagrodzenie w miesięcznych ratach. W tym celu Spółka zaproponowała podpisanie ugody, w której płatność została rozłożona na 12 rat wraz z zaliczkami pobranymi na podatek dochodowy i wpłaconymi przez Spółkę na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca wskazał, że pierwszą ratę oddał i będzie się starał w jak najszybszym czasie zwrócić całość. Wnioskodawca otrzymał od spółki informację PIT-11, w której zostało wykazane jako przychód nienależnie pobrane wynagrodzenie natomiast w tym okresie Wnioskodawca nie był już pracownikiem spółki.

W związku z powyższym, powstała wątpliwość czy Wnioskodawca powinien dokonać zwrotu zaliczek na podatek dochodowy, które omyłkowo wpłacił płatnik (spółka) oraz w jaki sposób Wnioskodawca powinien rozliczyć podatek bazując na informacji PIT-11, która nie została skorygowana.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne organ podatkowy zauważa, że zarówno ww. przepis art. 41b, jak i ww. przepis art. art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy sytuacji, w której zwracane przez podatnika nienależnie pobrane świadczenia uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dlatego też zwrot ten dokonywany jest w kwocie brutto, tj. łącznie z pobranymi zaliczkami na podatek dochodowy, co gwarantuje odzyskanie przez podatnika kwoty tych zaliczek.

A zatem niezależnie od tego, czy wartość nienależnie wypłaconego świadczenia rozliczy płatnik na podstawie zwrotu dokonanego przez pracownika, czy sam podatnik w zeznaniu podatkowym, zwrot nienależnie wypłaconego wynagrodzenia należy dokonać w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy w części dotyczącej zwrotu przez Wnioskodawcę nienależnie pobranego świadczenia w kwocie pomniejszonej o zapłacone zaliczki na podatek dochodowy, stwierdzić należy, że jeśli otrzymany przez podatnika przychód ze stosunku pracy okazał się nienależny, to pracownik powinien dokonać jego zwrotu pracodawcy w pełnej wysokości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie posługuje się pojęciem ?wynagrodzenia netto? i ?wynagrodzenia brutto?, a pojęciem ?przychodu? i ?dochodu?. W tym przypadku, przychodem podatnika była cała kwota pobranego wynagrodzenia za okres pozostawania bez pracy, a skoro świadczenia te były nienależne, to ich zwrot powinien dotyczyć łącznej kwoty tych świadczeń.

Zatem, Wnioskodawca jako były pracownik powinien zwrócić nienależne świadczenie w całej wysokości przychodu, tj. w kwocie niepomniejszonej o pobraną przez płatnika zaliczkę na podatek dochodowy.

W kwestii dotyczącej zadanego pytania Nr 2 wniosku, w jaki sposób Wnioskodawca powinien rozliczyć podatek bazując na otrzymanej informacji PIT-11 za rok 2012, należy zauważyć, że zaistniała sytuacja upoważniała płatnika do wystawienia dla Wnioskodawcy informacji PIT-11. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w roku 2012 Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie, od którego były pobierane zaliczki na podatek dochodowy, w związku z powyższym na płatniku jako organie dokonującym wypłaty, zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ww. ustawy ciążył obowiązek prawidłowego i zgodnego ze stanem faktycznym sporządzenia informacji i przekazania jej właściwemu organowi podatkowemu.

W związku z powyższym Wnioskodawca obowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym za rok 2012 przychodu wykazanego w otrzymanej od byłego pracodawcy informacji PIT-11. Sytuacja taka nie upoważnia bowiem płatnika do dokonania korekty informacji PIT-11 wystawionej za rok 2012, bowiem w przypadku gdy płatnik wystawił informację za rok w którym dokonał wypłaty nienależnego wynagrodzenia, wystawiona przez płatnika informacja sporządzona była prawidłowo odzwierciedlała zaistniały w tym roku stan faktyczny, a więc wysokość faktycznie wypłaconych dochodów i faktycznie pobranych, a nie należnych, zaliczek na podatek dochodowy, tym samym brak jest podstaw prawnych do jej korygowania.

Natomiast rozliczenia zwrotu nienależnie pobranego świadczenia Wnioskodawca będzie miał prawo dokonać za rok, w którym ten zwrot nastąpi, poprzez odliczenie wpłaconych kwot od dochodu. Podstawą dokonania zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia, będzie dowód potwierdzający wpłatę (przelew, przekaz), ewentualnie wystawione przez byłego pracodawcę zaświadczenie.

Reasumując, były pracownik powinien zwrócić Wnioskodawcy nienależnie pobrane wynagrodzenie w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy. Użyte w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do nienależnie pobranych świadczeń wyrażenie: ?w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy? oznacza wynagrodzenie wraz zaliczką na podatek dochodowy. Przychodem byłego pracownika była cała kwota przysługujących mu świadczeń ze stosunku pracy, a zatem jeśli świadczenia te stały się nienależne, to powinny być zwrócone w pełnej wysokości, czyli wraz z zaliczką na podatek dochodowy. W związku z powyższym Wnioskodawca obowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym za rok 2012 przychodu wykazanego w otrzymanej od byłego pracodawcy informacji PIT-11 za 2012 rok.


Jednocześnie tutejszy organ informuje, że kwestia dotycząca zwrotu składek ZUS nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, w związku z czym tutejszy Organ nie odniósł się do własnego stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w tym zakresie.


Ponadto należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydania interpretacji indywidualnej. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany, ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika