Przywóz do Polski towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (...)

Przywóz do Polski towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, oraz Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia importu usług reprezentacji fiskalnej niemieckiego przedstawiciel

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.07.2008 r. (data wpływu 15.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przywozu do Polski towarów z Chin uprzednio zaimportowanych w Niemczech za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego oraz w zakresie ustalenia czy usługi reprezentacji fiskalnej wykonane przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego stanowią import usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przywozu do Polski towarów z Chin uprzednio zaimportowanych w Niemczech za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego oraz w zakresie ustalenia czy usługi reprezentacji fiskalnej wykonane przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego stanowią import usługi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Sp. z o.o. dokonuje importu towarów z Chin. Towary dostarczane są do Wolnego Portu Hamburg, a następnie zgłaszane do odprawy celnej w niemieckim urzędzie celnym przez upoważnionego przedstawiciela podatkowego, zarejestrowanego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terenie Niemiec. Towary zostają dopuszczone do wolnego obrotu w procedurze o kodzie 42, oznaczającym dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową). W myśl obowiązujących od 1 maja 2004 r. przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego Rozporządzenia Rady (EWG NR 2913/92), gdy towar zostanie dopuszczony do wolnego obrotu otrzymuje on status towaru wspólnotowego, a to oznacza, że po dokonaniu zgłoszenia celnego i opłaceniu należności celnych można swobodnie dysponować towarem na obszarze Unii Europejskiej. Bezpośrednio po odprawie towary są dostarczane do Polski. Sp. z o.o. otrzymuje fakturę od dostawcy chińskiego za zakupiony towar. Niemiecki przedstawiciel podatkowy wystawia fakturę, w której obciąża Sp. z o.o. cłem od importu i reprezentacją fiskalną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przywóz do Polski towarów uprzednio zaimportowanych w Niemczech za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów...
  2. Czy usługi reprezentacji fiskalnej wykonane przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego należy opodatkować na zasadzie importu usług w Sp. z o.o....

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Spółka zaznacza, że tylko wtedy, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski, będzie miała do czynienia z importem towarów (art. 36 ust. 1 ustawy o VAT). Jeśli procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import będzie dokonany w tym państwie. W przypadku Sp. z o.o. towary zostały odprawione i dopuszczone do wolnego obrotu w Niemczech (zgłoszenia towarów do odprawy celnej dokonał niemiecki przedstawiciel podatkowy polskiej firmy), co oznacza, że importu dokonano na terytorium Niemiec.

Bezpośrednio po imporcie nastąpił przywóz towarów z Niemiec do Polski stanowiący nietransakcyjne przemieszczenie towarów dokonywane w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Przemieszczenie zaś własnych towarów z terytorium państwa członkowskiego na terytorium Polski jest potraktowane jako wewnątrzwspóInotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz towarów, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Podsumowując zdaniem Spółki, przywóz do Polski towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi reprezentacji fiskalnej wykonane przez niemieckiego przedstawiciela fiskalnego nie są wymienione wprost w przepisach ustawy ani w klasyfikacjach statystycznych. Zdaniem Spółki, ten rodzaj usług można zakwalifikować do usług rachunkowo-księgowych, dla których ustawodawca określił miejsce świadczenia w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT jako miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę. Zatem Komex Sp. z o.o. będzie zobowiązana do rozliczenia importu usług reprezentacji fiskalnej niemieckiego przedstawiciela.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego, w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka zamierza sprowadzać towary z Chin. Objęcie tych towarów procedurą dopuszczenia do obrotu nastąpi na terytorium Wspólnoty w Niemczech, przez działającego w imieniu Spółki niemieckiego przedstawiciela podatkowego. Następnie zaimportowane towary z terytorium Niemiec będą przywożone do Polski.

Należy tutaj podkreślić, iż przemieszczenie towarów z Chin będzie stanowiło czynność odpowiadającą dostawie towarów w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towarów (tj. w państwie w którym objęto te towary procedurą dopuszczenia do obrotu) i dlatego też należy uznać, że Wnioskodawca dla tej transakcji będzie działał w tym innym państwie (Niemcy) w charakterze podatnika od wartości dodanej. Wskazać przy tym należy, że o tym czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej czy też nie, nie decyduje fakt, czy dany podmiot zarejestrował się dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. W przedmiotowej sprawie jest to czynność przemieszczenia towarów własnych z terytorium jednego państwa na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia, czy Spółka dokonując importu towarów na terytorium danego państwa członkowskiego, a następnie przemieszczając ww. towary na terytorium innego państwa członkowskiego UE, zarejestrował się dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terenie państwa w którym dokonano odprawy celnej.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towarów, uprzednio zaimportowanych z Chin i dopuszczonych do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy) będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o ile towary te będą służyć czynnościom wykonywanym przez Spółkę jako podatnika na terytorium kraju.

Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, regulującymi dokonanie takich transakcji.

Ad.2

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W ocenie Wnioskodawcy usługi świadczone przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego można zakwalifikować do usług rachunkowo-księgowych, dla których ustawodawca określił miejsce świadczenia w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonanej usługi. O ile zatem Wnioskodawca dokonał prawidłowej kwalifikacji wykonanej przez niemieckiego przedstawiciela podatkowego usługi, to w sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Wobec powyższego w związku z nabyciem ww. usług u Wnioskodawcy wystąpi import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż przywóz do Polski towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, oraz że Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia importu usług reprezentacji fiskalnej niemieckiego przedstawiciela należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika