interpretacji: opodatkowanie czynności wynikających z umów cywilnoprawnych w ramach zadań realizowanych (...)

interpretacji: opodatkowanie czynności wynikających z umów cywilnoprawnych w ramach zadań realizowanych należących do zadań własnych Gminy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.11.2008r. (data wpływu 01.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynikających z umów cywilnoprawnych w ramach zadań realizowanych należących do zadań własnych Gminy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 01.12.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynikających z umów cywilnoprawnych w ramach zadań realizowanych należących do zadań własnych Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto w ramach zadań własnych zajmuje się budową sieci kanalizacyjnej. Inwestycja ta wykonywana jest przy udziale finansowym, mieszkańców miasta.

Gmina Miasto zawiera umowy cywilnoprawne z mieszkańcami na współfinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej obejmującej wykonanie projektu i robót budowlanych ulicznego kanału sieci kanalizacji sanitarnej w ramach realizacji zadań własnych oraz przyłącza domowego (§ 2 umowy ? w załączeniu).

Umowa jest zawierana z każdym mieszkańcem oddzielnie. Mieszkańcy wnoszą dobrowolną wpłatę w wysokości 3.500,00 zł. Środki wpłacane przez mieszkańców są wprowadzane do budżetu jako dochody i przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Także w myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym od wpłat dokonywanych przez mieszkańców na kanalizację naliczamy i odprowadzamy podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców miasta na poczet realizacji budowy sieci kanalizacyjnej, która należy do zadań własnych Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto budując sieć kanalizacji sanitarnej realizuje zadanie własne. Mieszkańcy Miasta na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych współuczestniczą w kosztach tych inwestycji przekazując do budżetu miasta środki finansowe, jako współudział w realizacji zadania inwestycyjnego, które jest zadaniem własnym.

Wnioskodawca uważa, iż wpłaty wnoszone przez mieszkańców na poczet realizacji budowy sieci kanalizacyjnej nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ). Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym także:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższy przepis definiuje pojęcie usługi, usługą jest świadczenie, które nie jest dostawą towarów. W tak określonym katalogu mieszczą się usługi wymienione w stosownych klasyfikacjach statystycznych, ale także cały szereg innych świadczeń, które nie zostały wymienione w tych klasyfikacjach. Intencją ustawodawcy było objęcie możliwie szerokiego zakresu czynności.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) obowiązującym od 1 grudnia 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Z tytułu wykonywania tych zadań jest zwolniona z podatku VAT na podstawie regulacji cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Natomiast art. 7 ust. 1 pkt 3 wyżej cyt. ustawy wskazuje, iż zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Przedmiotowa inwestycja mieści się więc w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, które na mocy cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że opłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy Miasto nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywanymi na rzecz jej mieszkańców czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz stanowią element współfinansowania przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach jej zadań własnych.

Wpłaty dokonywane na rzecz Gminy przez mieszkańców mają na celu pomóc Gminie w zmniejszeniu kosztów inwestycji, mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki.

Reasumując przekazywanie na rzecz Gminy przez mieszkańców wpłat pieniężnych, które stanowią współfinansowanie budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

W związku z uiszczeniem opłaty wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata podlega zwrotowi zgodnie z treścią ustawy z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika