Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków, które Gmina ponosić będzie (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków, które Gmina ponosić będzie w związku z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, bieżącym utrzymaniem Infrastruktury na bieżąco oraz złożenie korekty deklaracji podatkowej wstecz.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2012r. (data wpływu 26.10.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków, które Gmina ponosić będzie w związku z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, bieżącym utrzymaniem Infrastruktury na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy, po podjęciu przez Gminę decyzji o zmianie przeznaczenia nabywanych towarów i usług, której zewnętrznym przejawem będzie podjęcie Uchwały Rady Gminy;
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej odliczenia nieodliczanego wcześniej podatku poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej wstecz na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy.

UZASADNIENIE


W dniu 26.10.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT oraz korekty wstecznej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (dalej: ?Gmina?, ?Wnioskodawca?) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa oraz modernizacja infrastruktury położonej na obszarach Gminy (dalej: ?Infrastruktura?) będącej przedmiotem niniejszego wniosku. W skład Infrastruktury wchodzą przykładowo sieci kanalizacyjne (sanitarne), oczyszczalnie, sieci wodociągowe oraz inne elementy Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (np. przyłącza).


Przedmiotem niniejszego Wniosku są:

  1. Infrastruktura, której budowa została rozpoczęta lub rozpocznie się w przyszłości tj. Infrastruktura, która w obydwu ww. przypadkach nie została dotychczas oddana do użytkowania (przykładem takiej Infrastruktury jest realizacja zadania pn: ?Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Granice?, w którym Gmina pełni rolę inwestora). W odniesieniu do tej części Infrastruktury, której budowa się rozpoczęła, Gmina nie odliczyła dotychczas podatku naliczonego od wydatków związanych z tą częścią Infrastruktury.
  2. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (ta część wniosku dotyczy zarówno infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej oddanej do użytkowania jak i tej, którą Gmina odda do użytkowania dopiero w przyszłości). Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej dotyczą tej części wydatków, które będą ponoszone przez Gminę, a nie przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej (dalej: ?Zakład?).

Przedmiotem działalności Zakładu jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. Zakład jest zakładem budżetowym. Zakład świadczy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Usługi te są wykonywane przez Zakład na bazie Infrastruktury powierzonej mu przez Gminę. Zakład obciąża wynagrodzeniem z tytułu wskazanych usług mieszkańców, firmy i instytucje na terenie Gminy, wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

Co do zasady, Gmina po ukończeniu danej części inwestycji przekazywała do Zakładu poszczególne części infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. W przypadku Infrastruktury będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie nastąpi przekazanie tej Infrastruktury do Zakładu. W konsekwencji po oddaniu Infrastruktury do użytkowania będzie się ona znajdować na stanie środków trwałych Gminy. Gmina pragnie podkreślić, że od samego początku tj. od rozpoczęcia budowy Infrastruktury, prawo własności do tej Infrastruktury przysługiwało i przysługuje Gminie.

Obecnie Gmina planuje, że najprawdopodobniej jeszcze w 2012 r. dokona restrukturyzacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. W jej wyniku to Gmina będzie bezpośrednio świadczyć odpłatne usługi odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz mieszkańców, firm i instytucji zlokalizowanych na terenie Gminy. Wskazane usługi Gmina będzie świadczyć w oparciu m.in. o ww. Infrastrukturę.

Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług odbioru ścieków i dostarczania wody Gmina odpowiednio zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia tych usług pomiędzy Zakładem z mieszkańcami, firmami, instytucjami oraz będzie zawierać odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie tak zmienionych / nowo zawartych umów to Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi.

Usługi te będą dokumentowane m.in. fakturami VAT (kwestia opodatkowania VAT wskazanych usług jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy). Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy.

W ramach wsparcia świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, w roli którego będzie występował Zakład (m.in. po dokonaniu stosownych zmian w statucie Zakładu).


Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład (jako administrator będzie odpowiedzialny m.in. za:

  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,
  • przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,
  • sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,
  • zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami),
  • rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,
  • dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,
  • pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy,
  • wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT,
  • egzekwowanie należności.


Gmina podkreśla, iż jednym z obowiązków Zakładu na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Oznacza to, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, od strony technicznej, Zakład wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usługi oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez Zakład. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) czynności, o których mowa we wniosku, wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od Gminy stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, iż Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT. Opodatkowanie VAT świadczenia wykonywanego przez Zakład na rzecz Gminy jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który zostanie złożony przez Zakład.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z zamiarem świadczenia przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które to czynności podlegać będą opodatkowaniu VAT (założenie przyjęte na potrzeby niniejszego wniosku - kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy), Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczania na bieżąco (tj.

    w momencie otrzymania przez Gminę faktur dokumentujących dany wydatek) kwot podatku naliczonego VAT wynikających z faktur związanych z:

      1. trwającą (tj. obecnie realizowaną) lub planowaną (np. będącej w fazie projektowej) budową Infrastruktury,
      2. bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez Zakład, a będą ponoszone przez Gminę?
    1. W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie 1 była pozytywna, czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwot nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego VAT wynikających z faktur związanych z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, a odliczenie takie powinno nastąpić w drodze wstecznej korekty rozliczeń VAT (tj. w okresach, kiedy otrzymywane były przez Gminę faktury VAT dotyczące budowy Infrastruktury)?
    2. W sytuacji, gdyby odpowiedź na pytanie 1 była pozytywna, Gmina będzie uprawniona do dokonania bieżących odliczeń podatku VAT lub korekty wstecznej kwot nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, odliczenie to lub korekta będą mogły zostać dokonane nie wcześniej niż po podjęciu przez Radę Gminy uchwały o przejęciu przez Gminę obowiązków związanych ze świadczeniem usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków (dalej: ?Uchwała?)?


    Stanowisko Wnioskodawcy:


    1. Zdaniem Gminy, w związku z zamiarem świadczenia przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które to czynności podlegać będą opodatkowaniu VAT (założenie przyjęte na potrzeby niniejszego wniosku - kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy), Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego (zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT) wynikających z faktur związanych z:
      1. trwającą lub planowaną budową Infrastruktury,
      2. bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez Zakład, a będą ponoszone przez Gminę.
    2. Zdaniem Gminy, w przypadku, gdy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikających z faktur związanych z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, Gminie przysługiwać będzie również prawo do odliczenia kwot nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego VAT wynikających z faktur związanych z ww. Infrastrukturą. W tym przypadku zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT, tj. odliczenie VAT powinno nastąpić w drodze wstecznej korekty rozliczeń VAT, za okresy, kiedy Gmina otrzymywała odpowiednie faktury VAT dotyczące budowy Infrastruktury (z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).
    3. Gmina stoi na stanowisku, że będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT (np. poprzez dokonanie korekty wstecznej, o której mowa w Pytaniu nr 1) od podjęcia Uchwały przez Radę Gminy.


    Uzasadnienie


    Ad 1.


    W przypadku potwierdzenia, że świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę podlega VAT (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na:

    1. trwającą lub planowaną budowę Infrastruktury,
    2. bieżące utrzymanie Infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez Zakład, a będą ponoszone przez Gminę.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


    Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

    • nabywcą towarów / usług jest podatnik VAT oraz
    • nabywane towary / usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


    W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać fakt, iż poniesienie wydatków na budowę Infrastruktury było konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe, gdyż brak byłoby niezbędnej do tego celu Infrastruktury. Wskazana powyżej ?niezbędność? występuje również w przypadku wydatków ponoszonych na bieżące utrzymanie Infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez Zakład, a będą ponoszone przez Gminę. Gdyby bowiem Gmina nie ponosiła wydatków na utrzymanie Infrastruktury, mogłaby ona ulec awarii, co z kolei uniemożliwiłoby Gminie świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT.

    Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości, dalej: ?TSUE?) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż ?prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny?.

    Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

    Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

    Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. ILPP2/443-1286/11-6/EN, w której organ wskazał, że ?W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji w postaci budowy targowiska z częściowym zadaszeniem, oraz wydatki na jego bieżące utrzymanie (tj. wydatki związane z dostawą wody, prądu, ochroną, wywozem nieczystości, usługami remontowo-budowlanymi) są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, jak wskazano w wydanej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-1286/11-5/EN z dnia 29 listopada 2011 r., w której stwierdzono, iż w stosunku do czynności odpłatnego udostępnienia miejsc na targowisku podmiotom zajmującym się handlem Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W świetle ustawy o VAT ww. czynność traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy?.


    Podobne stanowisko zostało przedstawione w:

    • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-650/11-5/KW, w której organ stwierdził, że ?W zakresie przedmiotowej sprawy zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę inwestycją. Nabyte towary i usługi związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym - usługi odprowadzania ścieków, świadczone odpłatnie na podstawie zawieranych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją w zakresie budowy ww. sieci kanalizacji sanitarnej na terenie jednej z gminnych miejscowości?.
    • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-915/11-3/MW, w której organ podatkowy stwierdził, że ?Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że pobierane przez Gminę opłaty za odprowadzanie ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

      Zatem przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek na liczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym?.

    • Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-356/12-7/MW, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie, z którym ?w ocenie Gminy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w powyższym przypadku powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z salą sportową?.


    W ocenie Gminy, prawo do odliczenia VAT występuje również wtedy, gdy zakupy są dokonywane przez Gminę w związku z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych. Generalnie w przypadku odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju przepisy dotyczące podatku VAT nie uzależniają możliwości odliczenia podatku VAT od momentu wykonania czynności opodatkowanej, w związku z którą zostały dokonane zakupy przez podatnika. Tym samym podatnik nie ma obowiązku zwlekać z odliczeniem podatku VAT do momentu faktycznego wykonania czynności opodatkowanej, w związku, z którą został dokonany zakup towaru tub usługi. W takiej sytuacji podatnik ma możliwość odliczenia podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę dokumentującą zakup towarów i usług.

    Przykładowo powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2011 r. (sygn. IBPP4/443-1865/10/AŚ). W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że zasada potrącalności (odliczania VAT) powinna być stosowana na gruncie ustawy o VAT możliwie najszerzej. ?Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanych z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych?.

    Kwestia odliczania podatku naliczonego przez podatników dokonujących zakupów w związku z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych była również przedmiotem rozważań TSUE. Trybunał wskazał w przytoczonym wyżej orzeczeniu (C-37/95), że do odliczenia podatku VAT wystarczający jest sam zamiar prowadzenia działalności opodatkowanej. ?Podmiot działający jako podatnik VAT jest uprawniony do potrącenia podatku VAT płaconego przy zakupie towarów lub usług, w przypadku, gdy zakupy dotyczą inwestycji, która będzie przeznaczona do użytkowania w związku z działalnością opodatkowaną?.

    Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zamiarem świadczenia przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które to czynności podlegać będą opodatkowaniu VAT (założenie przyjęte na potrzeby niniejszego wniosku - kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy), przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego (zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT) wynikających z faktur związanych z:

    1. trwającą lub planowaną budową Infrastruktury,
    2. bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez Zakład, a będą ponoszone przez Gminę.

    Ad 2.


    W ocenie Gminy, biorąc pod uwagę argumentację wyrażoną powyżej, Gminie przysługiwać będzie również prawo do odliczenia kwot nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego VAT wynikających z faktur związanych z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury.

    Należy bowiem zwrócić uwagę, że w związku z faktem, że wymienione w stanie faktycznym składniki majątkowe (tj. Infrastruktura) zostaną przez Gminę wykorzystane wyłącznie do czynności podlegających VAT w postaci świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, oraz zważywszy, iż we wskazanym stanie faktycznym nie dochodzi do zmiany przeznaczenia tych aktywów, nie ma podstaw, aby zastosować w tym przypadku szczególne przepisy właściwe: i) w sytuacji, kiedy dochodzi do zmiany przeznaczenia oraz ii) regulujące kwestie odliczenia VAT na zasadach tzw. korekty wieloletniej (tj. regulacje wskazane w art. 91 ustawy o VAT).

    Zdaniem Gminy, w tym przypadku znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, który uzależnia moment odliczenia od momentu otrzymania faktur. W praktyce oznacza to, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do wstecznego dokonania korekty (dokonanie korekty rozliczeń VAT za przeszłe okresy rozliczeniowe) i odliczenia pełnej kwot VAT naliczonego związanego z budową Infrastruktury (w odpowiednich miesiącach otrzymania faktur).

    Możliwość odliczenia będzie ograniczona jedynie 5-letnim okresem, w którym możliwe jest odliczenie VAT na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Okres, o którym mowa w poprzednim zdaniu, rozpoczyna się z początkiem roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

    Reasumując, w ocenie Gminy, w przypadku, gdy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikających z faktur związanych z budową Infrastruktury, zastosowanie będą miały ogólne zasady dotyczące odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT, tj. odliczenie VAT powinno nastąpić w drodze wstecznej korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z budową Infrastruktury. Gmina powinna dokonać wstecznej korekty za okresy, kiedy otrzymywała one odpowiednie faktury VAT dotyczące budowy Infrastruktury (z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).


    Ad 3.


    Gmina uważa, że zewnętrznym wyrazem potwierdzającym wolę wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę na bazie jej Infrastruktury, będzie podjęcie Uchwały przez Radę Gminy.


    Taki sposób wyrażenia woli przez Gminę w wystarczającym zakresie uzewnętrznia zamiar Gminy co do wykonywania czynności opodatkowanych, a jednocześnie ma on charakter obiektywny. Wykonując ww. uchwałę, Gmina podejmie kroki, w ramach których ?zmaterializuje się? wyrażony wcześniej zamiar wykonywania czynności opodatkowanych.

    Odwołując się również do argumentacji przytoczonej w uzasadnieniu do pytania 1, Gmina stoi na stanowisku, że już w momencie wyrażenia woli wykonywania czynności opodatkowanych VAT tj. podjęcia Uchwały przez Radę Gminy, Gmina będzie uprawniona do bieżącego odliczenia podatku oraz dokonania korekty wstecznej kwot nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z budową Infrastruktury.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków, które Gmina ponosić będzie w związku z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury, bieżącym utrzymaniem Infrastruktury, na bieżąco, na podstawie art. 86 ustawy po podjęciu przez Gminę decyzji o zmianie przeznaczenia nabywanych towarów i usług oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia nieodliczanego wcześniej podatku poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej wstecz na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy.


    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), dalej zwanej ?ustawą?, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


    Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).


    Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.


    Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina rozpoczęła lub rozpocznie w przyszłości (faza planowania) budowę Infrastruktury, w skład której wchodzą przykładowo sieci kanalizacyjne (sanitarne), oczyszczalnie, sieci wodociągowe oraz inne elementy Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (np.

    przyłącza). Infrastruktura, której budowa została rozpoczęta (lub rozpocznie się w przyszłości) nie została dotychczas oddana do użytkowania (Gmina będzie pełnić rolę inwestora). W odniesieniu do tej części Infrastruktury, której budowa się rozpoczęła, Gmina nie odliczyła dotychczas podatku naliczonego od wydatków związanych z tą częścią Infrastruktury. Co do zasady, Gmina po ukończeniu danej części inwestycji przekazywała do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w X poszczególne części infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w celu świadczenia przez tę jednostkę usług opodatkowanych w postaci odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz mieszkańców, instytucji i firm. W przypadku Infrastruktury będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie nastąpi przekazanie tej Infrastruktury do Zakładu. Gmina planuje, że najprawdopodobniej jeszcze w 2012 r. dokona restrukturyzacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, w wyniku której to Gmina, w oparciu o ww. Infrastrukturę, będzie świadczyć odpłatne usługi odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz mieszkańców, firm i instytucji zlokalizowanych na terenie Gminy.

    Gmina zamierza korzystać z usług Zakładu jako administratora w zakresie wykonywania czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. Z tego tytułu Zakład będzie wystawiał Gminie fakturę VAT na świadczone przez niego usługi. Z umowy zawartej pomiędzy Gminą a Zakładem wynikać będzie, że niektóre wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury ponosić będzie Gmina a nie Zakład.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia na bieżąco (tj. w momencie otrzymania przez Gminę faktur dokumentujących dany wydatek) podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z trwającą lub planowaną budową Infrastruktury jak również wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury ponoszonych przez Gminę, które to wydatki związane będą z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi jak również momentu, od którego to prawo będzie przysługiwać.

    Należy zauważyć, że z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

    W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo ? prawne, jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

    Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U.z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy).

    W świetle powyższego zakres aktywności podejmowanych przez Gminę należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. Organu każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu Gminy, a dotyczące nieruchomości stanowiących mienie gminne należy uznać za działanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

    Z wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Uchwałą Rady Gminy zostanie podjęta decyzja, że Gmina, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, będzie świadczyć odpłatne usługi odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody na rzecz mieszkańców, instytucji oraz firm. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy powyższe usługi jako wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Ponadto usługi te nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Należy zauważyć, jak wskazuje Wnioskodawca, Gmina będzie wykonywać przedmiotowe usługi (czynności opodatkowane) dopiero po podjęciu decyzji o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług, a zatem należy przyjąć, że po podjęciu decyzji o zmianie przeznaczenia Gmina będzie uprawniona do dokonywania odliczenia podatku naliczonego w zakresie zakupów towarów i usług służących świadczeniu usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na bieżąco tj. na ogólnych zasadach, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


    W związku z powyższym, w tym zakresie stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.


    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ponadto prawa do dokonania wstecz korekty deklaracji podatkowej VAT-7 i odliczenia podatku naliczonego dotychczas nieodliczonego, a związanego z budową obecnie i w przyszłości Infrastruktury.


    W tym miejscu należy wskazać, że Gmina nie dokonywała odliczeń podatku z faktur otrzymywanych w związku z obecną jak i przyszłą budową Infrastruktury ponieważ wydatki te nie służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Dopiero podjęcie przez Gminę w przyszłości decyzji o tym, że Infrastruktura będzie służyć wykonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym w postaci odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody spowoduje, że Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług będzie przysługiwać. Zmieni się bowiem przeznaczenie nabywanych towarów i usług.

    Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2a).

    Art. 91 ust. 3 ustawy stanowi, iż korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

    W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4).

    Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.


    W świetle art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

    1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
    2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty
      przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie
      z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

    Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

    W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

    Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (art. 91 ust. 8 ustawy).

    Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku. Przedmiotowa korekta dotyczy także nabytych towarów i usług służących do wytworzenia danego środka trwałego w sytuacji gdy w trakcie jego budowy nastąpi zmiana przeznaczenia tych towarów i usług.

    Przedmiotem niniejszego wniosku jest Infrastruktura, której budowa została rozpoczęta lub rozpocznie się w przyszłości (faza planowania), która to Infrastruktura nie została dotychczas oddana do użytkowania. W przypadku tej Infrastruktury nie nastąpi jej przekazanie do Zakładu będącego jednostką budżetową Gminy. Gmina nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową obecnie i w przyszłości Infrastruktury. Gmina podejmie w przyszłości Uchwałę Rady, która będzie przejawem woli wykorzystania przedmiotowej Infrastruktury do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych w postaci odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody dla mieszkańców Gminy, instytucji i firm.

    Zatem w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji nastąpi zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego przed oddaniem go do użytkowania z wykorzystania ich do czynności niepodlegających opodatkowaniu na wykorzystanie do czynności opodatkowanych. Decyzja o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęta zostanie przed oddaniem Infrastruktury do użytkowania.

    W konsekwencji powyższego Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT przypadającego w związku z planowanymi transakcjami uprawniającymi do dokonywania odliczeń, biorąc pod uwagę przepis art. 91 ust. 7 oraz ust. 8 ustawy o VAT. W przedstawionej sytuacji Gmina ma prawo dokonać jednorazowej korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów i usług, których przeznaczenie zmieniło się przed oddaniem budowanej Infrastruktury do użytkowania w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług wykorzystanych do budowy środka trwałego z czynności niepodlegających opodatkowaniu na opodatkowane tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostanie podjęta decyzja o zmianie przeznaczenia nabywanych towarów i usług. Wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 86 ust. 13 ustawy, w takiej sytuacji nie będzie miał zastosowania. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia nieodliczonego wcześniej podatku poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowych wstecz.

    W ocenie tut. Organu, za słuszne należy uznać stwierdzenie Wnioskodawcy, że podjęcie przez Radę Gminy Uchwały odnośnie wykorzystywania przez Gminę przedmiotowej Infrastruktury do czynności odpłatnego dostarczania wody i odprowadzania ścieków, można uznać za zewnętrzny wyraz potwierdzający wolę wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę, który spowoduje, że Gmina będzie miała prawo do odliczania podatku VAT od nabywanych towarów i usług służących czynnościom opodatkowanym. Uchwałę Rady Gminy można w tym przypadku traktować jako obiektywny dowód na zmianę przeznaczenia zakupionych towarów i usług.


    Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 wstecz, należało uznać za nieprawidłowe.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika