Stawka podatku VAT mająca zastosowanie do sprzedaży nieruchomości z rozpoczętą budową budynku (...)

Stawka podatku VAT mająca zastosowanie do sprzedaży nieruchomości z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki ? przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 19 marca 2014 r. (doręczone dnia 21 marca 2014 r.), pismem z dnia 28 marca 2014 r., nadanym dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do sprzedaży nieruchomości z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do sprzedaży nieruchomości z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego.


Złożony wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-1/14-2/AP z dnia 19 marca 2014 r. (doręczone dnia 21 marca 2014 r.) pismem z dnia 28 marca 2014 r., nadanym dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca nabył w dniu 27 marca 2007 r. dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, na cele inwestycyjne, prawo własności niezabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 0,1157 hektara, dalej jako ?Nieruchomość?.

Wobec braku objęcia przedmiotowej Nieruchomości postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dnia 12 lipca 2007 r. Burmistrz Miasta Z. wydał decyzję o warunkach zabudowy, w której ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalno-usługowego. Wskazaną wyżej decyzję o warunkach zabudowy przeniesiono w dniu 28 sierpnia 2008 r. na rzecz Wnioskodawcy, a następnie zmieniono warunki zabudowy decyzją Burmistrza Miasta Z. z dnia 10 października 2008 r., poprzez zmianę charakteru inwestycji z budynku mieszkalno-usługowego, na budynek mieszkalny wielorodzinny. Kolejno, w dniu 1 lutego 2011 r. Burmistrz Miasta Z. wydał decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, obejmującą przebudowę sieci energetycznej, wodno‑kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej i teletechnicznej, pozostającą w związku z przedmiotową inwestycją, a także decyzję z dnia 3 lutego 2011 r. o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zjazdu z drogi gminnej, na przedmiotową działkę ewidencyjną.


Ostatecznie, na podstawie wniosku Burmistrz Miasta Z. decyzją z dnia 12 października 2011 r. zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowalnym, powierzchnia każdego z lokali w budynku wielorodzinnym, nie przekracza 150 m², a budynek sklasyfikowany jest w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w Sekcji 1, Dziale 11, symbol PKOB 1122, tj. budynek mieszkalny o trzech i więcej mieszkaniach. Dnia 4 listopada 2011 r. wyżej wskazana decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.


Wnioskodawca planuje zrealizować opisaną wyżej inwestycję na Nieruchomości, wyodrębnić lokale w budynku i sprzedać je na rzecz indywidualnych nabywców. Jednakże ze względu na sytuację ekonomiczną, jak i trudną sytuację na rynku nieruchomości, w sytuacji gdyby Wnioskodawca znalazł inwestora zewnętrznego zainteresowanego nabyciem Nieruchomości i kontynuowaniem budowy, Wnioskodawca nie wyklucza, że gotów byłby sprzedać Nieruchomość z rozpoczętą budową, ale jeszcze przed jej ukończeniem.


W nadesłanym uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że:


  • w dniu 14 stycznia 2014 r. Spółka zgłosiła do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Z. zawiadomienie o zamiarze rozpoczęcia robót budowlanych;
  • w tym samym dniu (14 stycznia 2014 r.) odebrała w Starostwie Dziennik Budowy dla budynków mieszkalnych i jednorodzinnych;
  • w Dzienniku Budowy jako wykonawca robót odnotowany został X Spółka z o.o., a funkcję Kierownika Budowy objął Pan ?;
  • 28 stycznia 2014 r. Geodeta Uprawniony mgr inż. ? dokonał wytyczenia geodezyjnego obiektu w terenie;
  • od dnia 21 stycznia 2014 roku trwają następujące prace :
    1. ponieważ przez środek działki przebiega wodociąg trwa jego przełożenie na skraj działki oraz działkę sąsiednią,
    2. ponieważ przez środek działki przebiega trasa trzech kabli energetycznych trwa przełożenie tych kabli na przebieg wokół działki,
    3. ponieważ przez działkę przebiega instalacja ciepłownicza /nieczynna/ trwa proces jej usuwania,
    4. ze względu na powyższe przeszkody trwają prace ziemne, tylko w miejscach gdzie nie przebiegają ww. media,
    5. trwa zbieranie wierzchniej warstwy gruntu tak zwanego humusu, który później będzie wykorzystany do rozsiania po terenie,
    6. dokonano wycinki krzewów i drzew na terenie działki kolidującymi z projektem.


Mając na uwadze fakt, że na dzień sporządzania złożonej odpowiedzi na wezwanie Spółka negocjuje z zainteresowanym inwestorem (dalej jako: Zainteresowany Inwestor) możliwość dokonania sprzedaży Nieruchomości, w sytuacji gdy Wnioskodawca zdecyduje się sprzedać Nieruchomość Zainteresowanemu Inwestorowi, w dniu dostawy (dniu zawarcia Aktu Notarialnego przenoszącego własność) będzie trwała budowa garażu podziemnego o powierzchni 563 metrów kwadratowych i głębokości trzech metrów poniżej poziomu gruntu.


Ponieważ budowa jednoczesna garażu podziemnego i przekładki ww. instalacji muszą być robione jednocześnie, Spółka nie jest w stanie określić dokładnie na jakim etapie będzie zrealizowany garaż w dniu dostawy. Pewne jest jednak, że żadne prace ponad budową garażu /niepełną/ nie będą wykonane.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w sytuacji, gdyby doszło do ziszczenia się scenariusza przedstawionego przez Wnioskodawcę, tj. w sytuacji gdy Wnioskodawca sprzedawałby Nieruchomość z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w którym żaden lokal miałby nie przekraczać 150 m², prawidłowym będzie zastosowanie 8% stawki podatku VAT do takiej dostawy, jako dostawy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm., dalej jako: ?ustawa VAT?), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary ? zgodnie art. 2 pkt 6 ustawy VAT ? rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2‑12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednocześnie, Wnioskodawca zauważa, że ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku VAT.


Przykładowo, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.).


W świetle art. 41 ust. 12 ustawy VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (czyli 8%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym ? według art. 41 ust.

12a ustawy VAT ? ustawodawca rozumie obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Jednocześnie, jak wskazuje ustawodawca w art. 41 ust. 12c ustawy VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Dodatkowo art. 2 pkt 12 ustawy VAT wskazuje, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Konsekwentnie, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy VAT oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.


Wnioskodawca pragnie również wskazać, że stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, które przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Z kolei budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.


Co więcej, Wnioskodawca wskazuje, że z art. 3 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 ?mieszkalnych jednorodzinnych, 112 ? o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 ? zbiorowego zamieszkania.


Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy ? w ślad za aktualną praktyką Ministra Finansów jak i sądów administracyjnych ? uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Konsekwentnie Wnioskodawca uważa, że jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po ewentualnej zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.


Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W rezultacie do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.


W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione uzasadnienie prawne oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy uznać, iż ewentualna dostawa budynku sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 w fazie rozpoczętej budowy, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8% (oczywiście, o ile rozpoczęte roboty dotyczyć będą bryły budowanego budynku, a nie elementów znajdujących się poza nim). Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia dla prezentowanego stanowiska będzie to, że przedmiotem transakcji może być obiekt znajdujący się w początkowym etapie prac budowlanych. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W ocenie Wnioskodawcy dla prawidłowości i możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 8% wystarczającym będzie, że przedmiotem dostawy będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego. Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% opodatkowany będzie, stosownie do postanowień art. 29 ust. 5 ustawy VAT, również grunt, z którym trwale związany będzie budowany budynek.


Podsumowując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualna sprzedaż przez Wnioskodawcę rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego, tj. budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w którym żaden lokal miałby nie przekraczać 150 m², będzie opodatkowana 8% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 i art. 146a pkt 2 w zw. z art. 2 pkt 12 ustawy VAT. W prezentowanym przypadku 8% stawką podatku VAT będzie opodatkowana (zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy VAT), również dostawa gruntu, z którym trwale związany będzie budowany budynek.


Wnioskodawca zauważa, że prezentowane przez niego stanowisko znajduje szerokie poparcie w świetle aktualnej linii interpretacyjnej zarówno Ministra Finansów, jak i sądów administracyjnych, w tym m.in. w:


  • wyroku NSA z dnia 14 marca 2012 r. o sygn. I FSK 889/11,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 maja 2012 r. o nr IPPP2/443-248/12-2/JW,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 lipca 2013 r. o nr ILPP1/443-398/13-2/AW,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 lutego 2013 r. o nr ITPP1/443-1477a/12/MS,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 marca 2013 r. o nr IBPP1/443-1704/11/LG,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 sierpnia 2012 r. o nr IBPP1/443-753/12/AL,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 marca 2012 r. o nr IPTPP1/443-1022/11-4/IG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 2 ww. ustawy. Przy czym towarami ? w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy ? są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że w marcu 2007 r. Wnioskodawca nabył dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, na cele inwestycyjne, prawo własności niezabudowanej nieruchomości gruntowej. W lipcu 2007 r. Burmistrz Miasta wydał decyzję o warunkach zabudowy, w której ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalno-usługowego.

W sierpniu 2008 r. powyższą decyzję o warunkach zabudowy przeniesiono na rzecz Wnioskodawcy, a następnie, decyzją z października 2008 r., zmieniono warunki zabudowy, poprzez zmianę charakteru inwestycji z budynku mieszkalno-usługowego, na budynek mieszkalny wielorodzinny. Kolejno, w lutym 2011 r. Burmistrz Miasta wydał decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, obejmującą przebudowę sieci energetycznej, wodno‑kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej i teletechnicznej, pozostającą w związku z przedmiotową inwestycją, a także decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zjazdu z drogi gminnej, na przedmiotową działkę ewidencyjną. Następnie, decyzją z października 2011 r. Burmistrz Miasta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, powierzchnia każdego z lokali w budynku wielorodzinnym, nie przekracza 150 m², a budynek sklasyfikowany jest w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w Sekcji 1, Dziale 11, symbol PKOB 1122, tj. budynek mieszkalny o trzech i więcej mieszkaniach. W listopadzie 2011 r. ww. decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna. Spółka wskazała, że planuje zrealizować opisaną wyżej inwestycję na nieruchomości, wyodrębnić lokale w budynku i sprzedać je na rzecz indywidualnych nabywców. Jednakże ze względu na sytuację ekonomiczną, jak i trudną sytuację na rynku nieruchomości, w sytuacji gdyby Spółka znalazła inwestora zewnętrznego zainteresowanego nabyciem nieruchomości i kontynuowaniem budowy, nie wyklucza, że gotowa byłaby sprzedać ww. nieruchomość z rozpoczętą budową, ale jeszcze przed jej ukończeniem.


Wnioskodawca wskazał, że obecnie negocjuje z zainteresowanym inwestorem możliwość dokonania sprzedaży Nieruchomości, a w sytuacji gdy Spółka zdecyduje się sprzedać ww. Nieruchomość Zainteresowanemu Inwestorowi, w dniu dostawy będzie trwała budowa garażu podziemnego o powierzchni 563 m2 i głębokości 3 metrów poniżej poziomu gruntu. Ponadto Spółka nie jest w stanie określić dokładnie na jakim etapie będzie zrealizowany garaż w dniu dostawy. Pewne jest jednak, że żadne prace ponad budową garażu (niepełną) nie będą wykonane.


W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku, jaka miałaby zastosowanie w sytuacji gdyby Wnioskodawca postanowił sprzedać ww. nieruchomość z rozpoczętą budową wskazanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego.


Stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl jednak art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b ? art. 41 ust. 12a cyt. ustawy.


Według art. 2 pkt 12 ww. ustawy, obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


W myśl ust. 12b powołanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na podstawie art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).


Według ww. rozporządzenia, obiektami budowlanymi są konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Natomiast budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Zgodnie z cyt. rozporządzeniem w sprawie PKOB, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje następujące grupy budynków: 111 ? budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 ? budynki zbiorowego zamieszkania.


Powołane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.


Jednocześnie zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.


Z analizy przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego w odniesieniu do powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa przez Spółkę opisanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego będącego w trakcie budowy, na etapie budowy garażu podziemnego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%, o ile po sprzedaży budowa tego budynku będzie kontynuowana i obiekt ten można będzie zakwalifikować według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jako budynek stałego zamieszkania mieszczący się w dziale 11.


Ponadto, przy dokonywaniu ww. transakcji należy uwzględnić również treść art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki czy budowle na nim posadowione.


Zatem, do dostawy gruntu wraz z rozpoczętą budową budynku sklasyfikowanego w dziale PKOB 11 Spółka będzie mogła zastosować obniżoną stawkę podatku 8%.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB i klasyfikacji usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. (Dz. Urz. GUS z 2005 Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego m.in. według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.


Tym samym niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację budynku według PKOB.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika