Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przejęty majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej (...)

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przejęty majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej Wnioskodawca zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych (wynajem Budynku). W takiej sytuacji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółką likwidowaną. Przekazanie Wnioskodawcy (jedynemu udziałowcowi) w ramach procesu likwidacji majątku likwidacyjnego spółki zależnej, polegające na przeniesieniu wszystkich składników tego majątku, o ile faktycznie będą one stanowić przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, uznać należy za czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.11.2011 r. (data wpływu 14.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych związanych z przejęciem majątku spółki likwidowanej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.11. 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych związanych z przejęciem majątku spółki likwidowanej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem dla celów podatkowych [Wnioskodawca lub Spółka].
  2. Spółka posiada 100% udziałów w innej spółce kapitałowej, polskim rezydencie dla celów podatkowych [Spółka likwidowana].
  3. Głównie w celu uproszczenia struktury własnościowej grupy, zminimalizowania ryzyk biznesowych oraz ograniczenia kosztów funkcjonowania tych podmiotów, Spółka rozważa podjęcie decyzji o likwidacji Spółki likwidowanej. Majątek Spółki likwidowanej składa się głównie z nieruchomości stanowiącej środki trwałe [ŚT], wprowadzonej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych [Ewidencja] w Spółce likwidowanej. Spółka likwidowana posiada m. in. budynek biurowy, stanowiący środek trwały [Budynek]. Budynek został nabyty przez Spółkę likwidowaną w 2006 r. i w momencie nabycia był kompletny i zdatny do używania (był już wynajmowany) ? Spółka likwidowana kontynuowała wynajem Budynku. Spółka likwidowana od momentu nabycia Budynku poniosła nakłady na ulepszenie Budynku, przy czym wartość tych nakładów nie przekroczyła 30% wartości początkowej Budynku.
  4. Spółka nie przejmie oryginałów ksiąg i dokumentów Spółki likwidowanej ? zgodnie bowiem z art. 288 par. 4 Ksh, ?księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny być oddane na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub w uchwale wspólników. W braku takiego wskazania, przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy?. Spółka może natomiast przejąć kopie ww. ksiąg i dokumentów.
  5. Spółka likwidowana nie posiada w chwili obecnej pracowników (Spółka likwidowana korzysta z usług usługodawców zewnętrznych) ? w związku z tym, Spółka nie przejmie pracowników Spółki likwidowanej (gdyż takich pracowników w Spółce likwidowanej nie ma).
  6. Spółka likwidowana zostanie zlikwidowana zgodnie z wymaganiami Ksh w chwili obecnej Spółka nie ma wiedzy, czy na dzień likwidacji istnieć będą zobowiązania Spółki likwidowanej (i czy powstanie obowiązek złożenia określonych kwot do depozytu sądowego zgodnie z art. 282 Ksh lub też obowiązek zabezpieczenia tych zobowiązań w inny sposób) czy też zobowiązania Spółki likwidowanej zostaną wypełnione (zgodnie z dyspozycją art. 282 Ksh) lub przejęte przez wspólnika. W szczególności zależne jest to od woli wierzycieli Spółki likwidowanej, którzy mogą zgodzić się na zabezpieczenie ich wierzytelności w inny sposób niż przez złożenie sum do depozytu sądowego. Spółka przejmie natomiast wszystkie materialne i niematerialne składniki Spółki likwidowanej, które będą istnieć na dzień likwidacji w Spółce likwidowanej związane z przejmowanym majątkiem (np. dokumentację techniczną, dokumenty związane z przejmowanymi składnikami majątku, umowami itp.). Przejęte składniki majątku pozwolą na kontynuowanie przez wspólnika dotychczasowej działalności Spółki.

W piśmie w sprawie uzupełnienia wniosku z dnia 07.11.2011 r. przesłanym ponownie w dniu 14.11.2011 r. (wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia uzupełnienia wniosku z dnia 24.10.2011 r.) Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, iż w trakcie postępowania likwidacyjnego, Spółka przejmie wszystkie składniki materialne i niematerialne przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę likwidowaną. Głównym aktywem Spółki likwidowanej jest budynek biurowy [Budynek] ? Budynek znany jest na rynku deweloperskim pod określoną nazwą (w skrócie ?NP?) ? nazwy tej Spółka będzie nadal używać również po likwidacji Spółki likwidowanej. Spółka przejmie również prawa wynikające z umów najmu oraz prawa wynikające z innych umów zawartych przez Spółkę likwidowaną, jeżeli wyrażą na to zgodę wierzyciele Spółki Likwidowanej. Zgodnie z art. 286 Kodeksu spółek handlowych [Ksh] ?podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem 6 miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli?. Art. 282 Ksh wskazuje zaś, że ?likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne.)? Zgodnie zaś z art. 285 Ksh, ?sumy potrzebne do zaspokojenia lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili lub których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne, należy złożyć do depozytu sądowego?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w wyniku przejęcia działalności prowadzonej przez Spółkę likwidowaną po jej likwidacji, Wnioskodawca (Spółka) będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę likwidowaną? Czy na Spółce będą ciążyły inne obowiązki w zakresie podatku VAT w związku z przejęciem majątku likwidacyjnego Spółki likwidowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy :


  1. Otrzymanie przez Spółkę całego majątku Spółki likwidowanej może być uznane za przekazanie przedsiębiorstwa, do którego zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie stosuje się przepisów ustawy o VAT.
  2. Ustawa o VAT nie zawiera definicji ?,przedsiębiorstwa?, w związku z czym przyjmuje się, że zastosowanie ma definicja przedsiębiorstwa zawarta w art. 551 kodeksu cywilnego [kc]. W myśl tego przepisu przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności obejmujący składniki wskazane w art. 551 kc
  3. Z uwagi na fakt, iż wskutek likwidacji Spółki, przejęciu przez Wspólnika będą podlegały wszystkie składniki majątku Spółki likwidowanej związane z prowadzoną przez nią działalnością, to zdaniem Spółki należy uznać, że zespół składników podlegających przejęciu przez Spółkę stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu 551 kc. Za uznaniem masy majątkowej, która zostanie przejęta przez Spółkę po likwidacji Spółki likwidowanej za przedsiębiorstwo przemawia też fakt, iż Spółka będzie kontynuowała działalność gospodarczą Spółki likwidowanej.
  4. Praktyka organów podatkowych w tym zakresie potwierdza, że w sytuacji, gdy transakcja obejmuje wszystkie składniki majątkowe będące w posiadaniu dotychczasowego ich właściciela (a nie tylko niektóre ich części) można ją zakwalifikować jako zbycie przedsiębiorstwa nie podlegające przepisom ustawy o VAT - przykładowo stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 kwietnia 2009 r., nr IPPP3-443-90/09-3/JF jak również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2010 r., nr IBPP3/443-290/10/KO. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 7 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 934/07, z którego wynika, że przeniesienie całego majątku likwidowanej spółki powinno być traktowane jako przeniesienie całego przedsiębiorstwa. Zdaniem Sądu, cały majątek danej jednostki powinien być uważany za odrębne przedsiębiorstwo.
  5. W opinii Spółki pojęcie ?transakcji zbycia? należy rozumieć szeroko, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu, ale również w toku postępowania likwidacyjnego na rzecz udziałowca likwidowanej spółki. Wyżej przywołany wyrok WSA w Gdańsku z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Sd 915/06, potwierdza, że poprzez ?transakcję zbycia przedsiębiorstwa? należy rozumieć każdą transakcję, której końcowym efektem jest przeniesienie własności przedsiębiorstwa.
    Nie ulega zatem wątpliwości, iż w opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym przeniesienie majątku Spółki na rzecz jej jedynego Wspólnika w wyniku likwidacji powinno być traktowane jako zbycie przedsiębiorstwa, wyłączone spoza zakresu opodatkowania podatkiem VAT. Takie stanowisko jest również powszechnie akceptowane przez organy podatkowe, np.:
    1. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 marca 2011 r. (IPPP2/443-20/11-2/KOM);
    2. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lutego 2011 r. (ILPP2/443- 893/10-2/AK);
    3. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2010 r.(IPPP1/443- 434/10-2/AP).
  6. W związku z tym, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT: ?W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa?. Oznacza to, że ewentualna korekta uregulowana w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT potencjalnie będzie musiała być dokonana przez Spółkę, jeśli zaistnieją określone w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT sytuacje. Art. 91 ust. 1 i 2 wskazują, że ?Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego?, a ?w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy (? korekty, o której mowa w ust.

    1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (...)?..

  7. Obowiązek ew. korekty powstanie, jeśli Spółka wykorzystywać będzie Budynek do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (art. 90 ustawy o VAT).
  8. Spółka zamierza wykorzystywać Budynek wyłącznie do czynności opodatkowanych (wynajem Budynku) ? należy zatem uznać, że nie będzie więc zobowiązania do korekty podatku VAT.
  9. W przypadku ewentualnego zbycia Budynku, sprzedaż Budynku będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, z możliwością wyboru opodatkowania (zatem również wówczas ewentualny obowiązek korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT nie powstanie - pod warunkiem, że wybrana zostanie opcja opodatkowania).
  10. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1. pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od VAT ??dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata?.
    1) Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT również ?dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów?.
  11. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się ?oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej?.
  12. Ponieważ Budynek został nabyty przez Spółkę w 2006 r., a Spółka nie poniosła nakładów na ulepszenie Budynku przekraczających 30% wartości początkowej Budynku, należy uznać, że wyjątek wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, a więc dostawa Budynku będzie mogła korzystać że zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, ?podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust..1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
    1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
    2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części?.
  13. Jeśli zatem wybrana zostanie opcja opodatkowania sprzedaży Budynku, również wówczas potencjalny obowiązek korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1?8 nie powstanie.
  14. Równocześnie, zdaniem Spółki, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć inne obowiązki w zakresie podatku VAT związane z przejęciem przedsiębiorstwa Spółki w trakcie procedury likwidacji tej spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów ? w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jedynym udziałowcem w spółce kapitałowej (Spółka likwidowana). W sytuacji, jeśli Wnioskodawca podejmie decyzję o likwidacji spółki zależnej, brana jest pod uwagę ewentualność, że w trakcie postępowania likwidacyjnego Wnioskodawca przejmie cały majątek Spółki likwidowanej. Majątek Spółki likwidowanej składa się głównie z nieruchomości stanowiącej środki trwałe. Spółka posiada m.in. budynek biurowy, nabyty przez Spółkę likwidowaną w 2006 r. , w momencie nabycia kompletny i zdatny do używania (wynajmowany). Spółka likwidowana kontynuowała wynajem Budynku. Od momentu nabycia Budynku Spółka poniosła nakłady na jego ulepszenie, przy czym wartość tych nakładów nie przekroczyła 30% wartości początkowej Budynku. Z uwagi na fakt, iż wskutek likwidacji Spółki, przejęciu przez Wnioskodawcę będą podlegały wszystkie składniki majątku Spółki likwidowanej związane z prowadzoną przez nią działalnością, to zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że zespół składników podlegających przejęciu stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kc. Przejęte składniki majątku pozwolą na kontynuowanie przez Wnioskodawcę dotychczasowej działalności Spółki, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zasady i tryb rozwiązania i likwidacji spółek kapitałowych regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Postępowanie likwidacyjne, prowadzone w celu rozwiązania spółki z przyczyn wskazanych w ustawie K.s.h., ma na celu uregulować stosunki majątkowe spółki wobec jej wspólników i wierzycieli oraz doprowadzić do ostatecznego wykreślenia spółki z rejestru i zakończenia jej bytu prawnego (art. 272 K.s.h.). Stosownie do art. 275 § 2 K.s.h. w okresie likwidacji nie można, nawet częściowo, wypłacać wspólnikom zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłaceniem wszystkich zobowiązań. Majątek spółki pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu jej wierzycieli dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów, chyba że inne zasady podziału określa umowa spółki (art. 286 § 2 i 3 K.s.h.).

Uregulowania Kodeksu spółek handlowych wskazują, iż podział majątku między wspólników następuje po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Tym samym przejęcie majątku likwidowanej spółki handlowej przez wspólników następuje z mocy prawa i nie stanowi rozdysponowania majątku przez likwidowany podmiot. Likwidowany podmiot nie może przeznaczyć majątku likwidacyjnego na żaden inny cel (chyba że inne zasady podziału określone zostały w umowie już w momencie zawiązywania spółki), lecz tylko dokonać podziału pozostałego majątku między wspólników.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności, Wnioskodawca przejmie wszystkie istniejące w momencie likwidacji składniki materialne i niematerialne likwidowanej Spółki , jak również wstąpi we wszystkie prawa wynikające z umów najmu i innych umów zawartych przez Spółkę likwidowaną. W rezultacie Wnioskodawca zakłada, że przejmowany majątek stanowił będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu ?przedsiębiorstwo?. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia ?przedsiębiorstwo? wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przekazanie Wnioskodawcy (jedynemu udziałowcowi) w ramach procesu likwidacji majątku likwidacyjnego spółki zależnej, polegające na przeniesieniu wszystkich składników tego majątku, o ile faktycznie będą one stanowić przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, uznać należy za czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednocześnie podkreślić, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12 dla zakończonego roku podatkowego.

Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, pozostaje dla sprzedającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części. Równocześnie przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jeżeli jednak majątek (przedsiębiorstwo) będący przedmiotem zbycia, był przez zbywającego wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz majątek ten będzie również u nabywcy wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych i nie dokona on zmiany przeznaczenia przejętego majątku, to wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie wystąpi.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przejęty majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej Wnioskodawca zamierza wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych (wynajem Budynku). W takiej sytuacji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółką likwidowaną.

Wnioskodawca rozważa również możliwość ewentualnego zbycia Budynku przejętego jako majątek likwidacyjny Spółki likwidowanej.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT z wyjątkiem gdy :

  • jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 ust 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich :

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

W myśl natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że :

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz
  2. dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów. warunku tego nie stosuje się, gdy obiekty były wykorzystywane w stanie ulepszonym przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej pięć lat ( art. 43 ust. 7a ustawy).

Zauważyć jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy Budynek będący przedmiotem niniejszej sprawy został przez Spółkę likwidowaną nabyty w 2006 r. i w momencie nabycia był kompletny i zdatny do używania (był już wynajmowany). Spółka likwidowana kontynuowała wynajem Budynku, ponosiła nakłady na ulepszenie tego Budynku, przy czym wartość tych nakładów nie przekroczyła 30% wartości początkowej tego Budynku. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż ewentualna dostawa przez Wnioskodawcę przejętego po spółce likwidowanej Budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku ewentualnej sprzedaży przez Wnioskodawcę przejętego Budynku, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy - na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przez Spółkę likwidowaną pod warunkiem wybrania przez Wnioskodawcę i potencjalnego nabywcę Budynku opcji opodatkowania sprzedaży Budynku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy ? nie dojdzie wtedy bowiem do zmiany przeznaczenia Budynku, Budynek zostanie zbyty w ramach czynności opodatkowanej VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika