Czy do sprzedaży tak oznakowanego i wyposażonego samochodu dla straży pożarnej można zastosować (...)

Czy do sprzedaży tak oznakowanego i wyposażonego samochodu dla straży pożarnej można zastosować 8% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z pozycja 129 załącznika nr 3 do ustawy - jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2011 r. (data wpływu 7.11.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy dostawie samochodu osobowego na rzecz jednostki straży pożarnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy dostawie samochodu osobowego na rzecz jednostki straży pożarnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży samochodów nowych i używanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonać dostawy samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej. Warunkiem dokonania dostawy jest sprzedaż z obniżoną stawką podatku VAT 8%. Nabywcą przedmiotowego samochodu osobowego jest jednostka straży pożarnej. Na zlecenie nabywcy przed dokonaniem transakcji Przedsiębiorca dostosuje przedmiotowy samochód osobowy na potrzeby straży pożarnej, wykonując:

  1. sygnalizację dźwiękową - syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym,
  2. sygnalizację świetlną na dachu, z tyłu i przodu pojazdu,
  3. napis oznakowujący ?STRAŻ? na karoserii samochodu, kolor samochodu czerwony.

Następnie wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statusu auta specjalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży tak oznakowanego i wyposażonego samochodu dla straży pożarnej można zastosować 8% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z pozycja 129 załącznika nr 3 do ustawy - jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (rozpoznawcze, techniczne, chemiczne i ekologiczne) (?)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zagadnienie, o którym mowa zgodnie z zapisami poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług:

?Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej:

Sprzęt przewozowo-samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej?.

Samochód stanowiący towar handlowy Przedsiębiorcy, po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową (syrena wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym) i świetlną sygnalizację (na dachu, z tyłu i przodu) oraz po naniesieniu stosownego napisu ?STRAŻ? na karoserii samochodu, a także po dokonaniu przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się - w rozumieniu przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym - samochodem pożarniczym specjalnym, a więc towarem przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej, przez co możliwe jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT. Przedsiębiorca uważa również, iż ww. samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany, gdyż słowo ?oraz? użyte w definicji nie oznacza warunku dodatkowego, lecz rozszerza katalog wymienionych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem ?Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej?.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, określa warunek ograniczający stosowanie obniżonej stawki do dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 8% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 w związku z art. 41 ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej oraz czy towary są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej oraz zaliczają się do towarów wymienionych w poz. 129 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

W pozycji 129 ww. załącznika nr 3, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) przez: 'pojazd specjalny' należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 37 powołanej ustawy ?pojazd używany do celów specjalnych?, jest to ? pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży samochodów nowych i używanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonać dostawy samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej. Warunkiem dokonania dostawy jest sprzedaż z obniżoną stawką podatku VAT 8%. Nabywcą przedmiotowego samochodu osobowego jest jednostka straży pożarnej. Na zlecenie nabywcy przed dokonaniem transakcji Wnioskodawca dostosuje przedmiotowy samochód osobowy na potrzeby straży pożarnej, wykonując: sygnalizację dźwiękową - syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym, sygnalizację świetlną na dachu, z tyłu i przodu pojazdu, napis oznakowujący ?STRAŻ? na karoserii samochodu, kolor samochodu czerwony.

Wnioskodawca wskazał również, iż po dostosowaniu przedmiotowego samochodu osobowego na potrzeby straży pożarnej wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statusu auta specjalnego. Ponadto z wniosku wynika, iż przedmiotowy samochód osobowy po dokonanych przeróbkach oraz wykonaniu przeglądu w stacji diagnostycznej będzie samochodem pożarniczym specjalnym a więc towarem przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej.

W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie wymienił dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Samochód ten powinien posiadać również stosowną dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002 ze zm.).

Zatem biorąc pod uwagę przestawiony opis sprawy oraz przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonując dostawy przedmiotowego samochodu osobowego, przystosowanego dla potrzeb jednostki straży pożarnej, może zastosować preferencyjną 8 % stawkę podatku od towarów i usług, po uzyskaniu stosownego zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, stanowiącym podstawę do zarejestrowania samochodu jako pojazdu specjalnego, bądź specjalistycznego.

W związku z powyższym sprzedaż samochodu osobowego przystosowanego na cele ochrony przeciwpożarowej, będzie podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku, w sytuacji posiadania przez Stronę dokumentacji badania technicznego przeprowadzonego w stacji kontroli pojazdów, z której wynika, że przedmiotowy pojazd jest pojazdem specjalnym, bądź specjalistycznym straży pożarnej.

Ponadto do sprzedaży przedmiotowego samochodu osobowego nie ma zastosowania warunek, iż musi to być fabrycznie wykonany i oznakowany pojazd straży pożarnej, jeżeli istnieje możliwość potwierdzenia przez stację kontroli pojazdów, że samochód doposażony przez Wnioskodawcę jest samochodem specjalnym, bądź specjalistycznym.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie, znajdzie zastosowanie stawka VAT 8%, o ile Wnioskodawca dokona sprzedaży towaru wymienionego w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług i dostawa ta nastąpi dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, a więc nabywcą będzie ta jednostka. Przedmiotowa dostawa będzie wówczas korzystać z obniżonej - 8% - stawki podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika