Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadząc działalność gospodarczą jako (...)

Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadząc działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, winien na fakturach wskazywać adres zamieszkania. Poza tym nie ma przeszkód, aby poza obligatoryjnymi danymi faktura zawierała także inne informacje, m.in. o miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo należy stwierdzić, iż bez znaczenia jest fakt, iż oba adresy (zarówno adres zamieszkania jak i adres prowadzenia działalności gospodarczej) zostały zgłoszone na odpowiednim formularzu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2010r. (data wpływu 14.01.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT oraz prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek zawierał braki formalne - brak przedstawienia własnego stanowiska do zadanego pytania o treści: ?Czy zarówno faktury zawierające adres wykonywania działalności jak i faktury zawierające adres zamieszkania (?) umożliwiają odliczenie podatku VAT?.... W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 11.02.2010r. Nr IPPP2/443-21/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Przedmiotowy wniosek w zakresie wskazanym w wezwaniu nie został uzupełniony. Dlatego też przedmiotem interpretacji będzie odpowiedź na pytanie związane z prawidłowością wystawia faktur VAT, a w pozostałym zakresie wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Miejscem wykonywania działalności Zainteresowanego zgodnie ze wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest sklep na ul. x w W, natomiast adres zamieszkania Wnioskodawcy to ul. x, również w W. Ze względu na miejsce wykonywania działalności Wnioskodawca podlega Urzędowi Skarbowemu w zakresie podatku VAT. Zgodnie z sugestiami pracowników w/w Urzędu, Wnioskodawca najczęściej wystawia i przyjmuje faktury z tym właśnie adresem. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Dostawcy towarów z Unii Europejskiej, którzy zapragną skontrolować dane firmy Wnioskodawcy przy pomocy europejskiego systemu informacji o VAT (VIES), wystawiają faktury zawierające adres zamieszkania Zainteresowanego, ponieważ takie informacje są tam wyświetlane. Otrzymuje więc zarówno faktury zawierające adres wykonywania działalności jak i adres zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zarówno faktury zawierające adres wykonywania działalności jak i faktury zawierające adres zamieszkania są prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Oba adresy, których dotyczy pytanie są równoważne, ponieważ zostały zgłoszone Urzędowi Skarbowemu x na formularzach NIP-1 i VAT-R i znajdują się w systemie informatycznym tego Urzędu, a umieszczenie na fakturze imienia, nazwiska, NIP i jednego z w/w adresów Wnioskodawcy jednoznacznie identyfikuje go jako przedsiębiorcę. Swoją opinie Wnioskodawca opiera także na znajdujących się w archiwum Krajowej Informacji Podatkowej już wydanych innym przedsiębiorcom interpretacjach indywidualnych:

IBPP1/443-487/08/JP z dn. 2008.05.29

IBPP1/443-203/07/PK z dn. 2007.12.19

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzająca w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Powyższe przepisy nie wskazują jaki adres podatnik winien umieszczać na fakturach. Stąd też należy się odwołać do danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, które są podstawą wpisu podatnika do rejestru podatników VAT.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 ze zm.). Podatnicy będący osobami fizycznymi określają w tym zgłoszeniu jedynie adres zamieszkania, natomiast podatnicy nie będący osobami fizycznymi adres siedziby.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Miejscem wykonywania działalności Zainteresowanego zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest sklep na ul. x w W, natomiast adres zamieszkania Wnioskodawcy to ul. x, również w Warszawie. Ze względu na miejsce wykonywania działalności Wnioskodawca podlega Urzędowi Skarbowemu x w zakresie podatku VAT.

Zgodnie z sugestiami pracowników w/w Urzędu, Wnioskodawca najczęściej wystawia i przyjmuje faktury z tym właśnie adresem. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Dostawcy towarów z Unii Europejskiej, którzy zapragną skontrolować dane firmy Wnioskodawcy przy pomocy europejskiego systemu informacji o VAT (VIES), wystawiają faktury zawierające adres zamieszkania Zainteresowanego, ponieważ takie informacje są tam wyświetlane. Otrzymuje więc zarówno faktury zawierające adres wykonywania działalności jak i adres zamieszkania. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy zarówno faktury zawierające adres wykonywania działalności jak i faktury zawierające adres zamieszkania są prawidłowe.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że pomimo braku precyzyjnego sformułowania w przepisach jaki adres (miejsca zamieszkania, czy miejsca prowadzenia działalności) podatnik będący osobą fizyczną winien wskazać na fakturze, przyjąć należy, iż będzie to adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R, tj. w przypadku osób fizycznych powinien to być adres zamieszkania. Należy zauważyć bowiem, że adres zamieszkania jest dla podatnika będącego osobą fizyczną tym, czym adres siedziby dla podatnika będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, czyli informacją identyfikującą go jako podatnika.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadząc działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, winien na fakturach wskazywać adres zamieszkania. Poza tym nie ma przeszkód, aby poza obligatoryjnymi danymi faktura zawierała także inne informacje, m.in. o miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo należy stwierdzić, iż bez znaczenia jest fakt, iż oba adresy (zarówno adres zamieszkania jak i adres prowadzenia działalności gospodarczej) zostały zgłoszone na odpowiednim formularzu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, że oba adresy są równoważne z uwagi na fakt, iż zostały zgłoszone na odpowiednim formularzu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika