Przeniesienie składników majątkowych opisanych we wniosku na spółkę przejmującą stanowić będzie (...)

Przeniesienie składników majątkowych opisanych we wniosku na spółkę przejmującą stanowić będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegać przepisom Ustawy VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przekazania składników majątkowych na rzecz spółki przejmowanej za przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przekazania składników majątkowych na rzecz spółki przejmowanej za przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką akcyjną (dalej również zwaną ?O.?), której akcje należą do jednego akcjonariusza. Jej kapitał zakładowy wynosi 1.000.000 złotych i dzieli się na 10.000 akcji na okaziciela o wartości 100 złotych każda. Spółka ta prowadzi działalność w zakresie budowy i eksploatacji sieci telekomunikacyjnych na terenie całej Polski.

W ramach swej działalności Wnioskodawca wybudował na terenie Gminy Miejskiej sieć telekomunikacyjną, w skład której wchodzą przewody światłowodowe udostępniane obecnie na rzecz różnych podmiotów w zamian za uzgodnione umownie wynagrodzenie. Ponadto, Wnioskodawca świadczy na rzecz tych podmiotów usługi polegające na konserwacji i utrzymaniu udostępnionych tym podmiotom włókien.


W pozostałym zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie całej Polski obejmującą budowę sieci telekomunikacyjnych jak również ich oddawanie do korzystania przez osoby trzecie.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W dniu 1 czerwca 2013 roku Wnioskodawca wyodrębnił w ramach swego przedsiębiorstwa oddział pod firmą Przedsiębiorstwo O. Spółka Akcyjna (?Oddział?), przy czym:

  • Oddział utworzony został na podstawie uchwał nr 1-5 Zarządu Wnioskodawcy z dnia 1 czerwca 2013 roku oraz uchwały nr 6 z dnia 6 czerwca 2013 roku;
  • Zgodnie z uchwałą nr 1, Oddział prowadzi działalność gospodarczą w ramach struktur Wnioskodawcy w zakresie działalności operacyjnej, należy go jednak traktować jako niezależną jednostkę sporządzającą rachunek ekonomiczny podejmowanych działań z perspektywy niezależnej jednostki;
  • Zgodnie z uchwałą nr 3, działalność Oddziału związana jest z budową, utrzymaniem i obsługą sieci światłowodowych Spółki na terenie Gminy Miejskiej oraz utrzymaniem relacji z klientami korzystającymi z tej sieci;
  • Zgodnie z uchwałą nr 4, Oddział reprezentowany jest przez przypisanego w tym celu pracownika - Dyrektora Oddziału, który wyposażony został w kompetencję do zatrudniania pracowników;
  • Zgodnie z uchwałą nr 5, Oddział wyposażony został w majątek Wnioskodawcy związany z działalnością prowadzoną na terenie Gminy Miejskiej, w tym następujące składniki majątkowe, niemajątkowe, prawa i zobowiązania:
    • środki trwałe, wyposażenie wchodzące w skład sieci światłowodowej Wnioskodawcy na terenie Gminy Miejskiej;
    • prawa i zobowiązania z umów z klientami korzystającymi z ww. sieci;
    • prawa i zobowiązania z umów związane z utrzymaniem ww. sieci (umowy najmu pomieszczeń, umowy na podstawie, których korzysta się z kanalizacji, w której zlokalizowano sieci);
    • prawo do korzystania ze znaku graficznego Wnioskodawcy.
  • Ponadto zgodnie z uchwałą nr 5, Oddział ponosi koszty związane z jego działalnością oraz odpowiednią część ogólnych kosztów Wnioskodawcy, Oddział uczestniczy w przychodach Wnioskodawcy odpowiednio do zakresu prowadzonej działalności;
  • W uchwale nr 6 określono strukturę organizacyjną Oddziału wskazując listę osób w nim zatrudnionych oraz schemat hierarchiczny;
  • Oddział posiada własny rachunek bankowy oraz sporządza bilans i rachunek wyników dla celów rachunkowości zarządczej w oparciu o wyodrębnione urządzenia księgowe;
  • Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym;
  • Oddział został zgłoszony do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Oddziału w celu nadania mu odrębnego numeru identyfikacji podatkowej NIP. Nadany mu NIP:... Oddział zgłoszony został również w urzędzie skarbowym właściwym dla Wnioskodawcy jako nowe miejsce prowadzonej działalności;
  • Oddział zgłoszony został w ZUS jako odrębny płatnik składek;
  • Oddział zgłoszony został do Głównego Urzędu Statystycznego i wpisany pod numerem REGON: ....

Oddział prowadzi w chwili obecnej działalność związaną z budową, utrzymaniem i obsługą sieci światłowodowych Spółki na terenie Gminy Miejskiej oraz utrzymaniem relacji z klientami korzystającymi z tej sieci i zatrudnia w tym celu pracowników. Zgodnie z powyższymi założeniami Oddział prowadzi wyodrębnioną rachunkowość (dla celów zarządczych), oraz wystawia faktury wskazując jako sprzedającego Przedsiębiorstwo O. S.A. Drugi Oddział w K. oraz podpisując umowy ze wskazaniem Oddziału, jako strony.


W styczniu 2014 roku zarząd Wnioskodawcy oraz zarząd spółki T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (?T.?), podpiszą plan podziału Wnioskodawcy przyjmując następujące założenia podziału (?Plan Podziału?):


  • Planowany podział jest podziałem przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, który zostanie zrealizowany poprzez przeniesienie części majątku Wnioskodawcy w postaci Oddziału, na istniejącą spółkę przejmującą - T.. W wyniku podziału nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego T. a Wnioskodawca nie zostanie wykreślony z rejestru przedsiębiorców KRS lecz podział będzie dokonany z obniżeniem jego kapitału zakładowego;
  • Celem podziału jest przeniesienie na T. części majątku Wnioskodawcy obejmujące wszelkie składniki majątkowe i niemajątkowe, prawa i zobowiązania przypisane do Oddziału.
    Dotyczy to w szczególności opisanych w Planie Podziału:
    1. Środków trwałych użytkowanych przez Oddział;
    2. Wyposażenia użytkowanego przez Oddział;
    3. Praw i zobowiązań z umów z klientami Oddziału;
    4. Praw i zobowiązań z umów z dostawcami i podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Oddziału;
    5. Praw i zobowiązań z umów najmu pomieszczeń wykorzystywanych w ramach działalności Oddziału;
    6. Praw i zobowiązań z umów o pracę zawartych z osobami zatrudnionymi w Oddziale;
    7. Praw do korzystania z nieruchomości osób trzecich niezbędnych do korzystania z infrastruktury Oddziału opisanej w pkt 1 powyżej;
    8. Praw z polis ubezpieczeniowych w części dotyczącej przedmiotów wchodzących w skład Oddziału;
    9. Decyzji i pozwoleń związanych z działalnością Oddziału;
    10. Umowy rachunku bankowego Oddziału.
  • Wszelkie pozostałe składniki majątku Wnioskodawcy (aktywa i pasywa), umowy, zezwolenia, koncesje, decyzje i ulgi, w tym wszystkie składniki majątku związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, pozostaną przy Wnioskodawcy. Jest to działalność związana z budową sieci telekomunikacyjnych i ich eksploatacją - poza Gminą Miejską. W tym zakresie Wnioskodawca nadal będzie korzystał z biur, zatrudniał pracowników, korzystał z praw i elementów majątkowych niewymienionych w Planie Podziału, jako podlegających przeniesieniu na rzecz T..
  • W wyniku podziału dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 23 Kodeksu pracy zatem T. przejmie prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi w ramach Oddziału;
  • Po dokonaniu podziału Wnioskodawca przekaże na rzecz T. dokumentację księgową związaną z działalnością Oddziału;
  • Po podziale Wnioskodawca i Oddział, ale już w ramach T. będą kontynuować dotychczasową działalność;
  • Do podziału, a zatem do przeniesienia Oddziału na rzecz T. wszystkich składników majątkowych praw, zobowiązań, decyzji, umów o pracę wymienionych powyżej dojdzie z chwilą wpisu podziału w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez sąd rejestrowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podział Wnioskodawcy oraz wydzielenie do istniejącej spółki (spółki przejmującej) części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy opisanej w punkcie 68 niniejszego wniosku będzie podlegało przepisom ustawy VAT, czy też jako czynność obejmująca zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie spod jej regulacji wyłączone (art. 6 pkt 1 ustawy VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W opinii Wnioskodawcy planowany podział poprzez wydzielenie części jego majątku opisanej szczegółowo w punkcie 68 niniejszego wniosku stanowić będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1) ustawy VAT nie będzie podlegał regulacji przepisów tej ustawy i w konsekwencji nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 Ustawy VAT, przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest między innymi odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Ustawa VAT pod pojęciem towarów rozumie rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii.

Ustawa o VAT dla swoich potrzeb definiuje również pojęcie ?dostawy towarów?. Termin ten sprecyzowany został w art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, zgodnie z którym przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pozostałe przenoszone prawa do wartości niematerialnych i prawnych stanowią z kolei odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Zasadą jest zatem, iż przeniesienie poszczególnych elementów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na spółkę przejmującą powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.


Od przedstawionej powyżej zasady Ustawa VAT wprowadza jednak wyjątki w art. 6, zgodnie którym jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że mimo iż transakcje objęte zakresem przedmiotowym tego przepisu mogłyby wypełniać przesłanki, od których Ustawa VAT uzależnia powstanie obowiązku podatkowego, przepisy tej ustawy nie mają do nich w ogóle zastosowania. W ocenie Wnioskodawcy, ten przepis art. 6 pkt 1) Ustawy VAT powoduje, że czynności opisane w niniejszym wniosku, jako czynności skutkujące zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będą podlegać regulacji ustawy VAT.


Wydzielane składniki majątkowe Wnioskodawcy jako zorganizowana część przedsiębiorstwa


Zagadnienia ogólne


W opinii Wnioskodawcy w niniejszej sprawie prawidłowym jest stanowisko, że przenoszony na T. zorganizowany i funkcjonalnie powiązany ze sobą zespół składników majątkowych, wartości niematerialnych i prawnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 pkt 27e) Ustawy VAT, który to przepis stwierdza, że pod pojęciem tym rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta odpowiada definicjom zawartym w przepisach dotyczących podatku dochodowego. W związku z tym posiłkowo można posłużyć się poglądami wypowiadanymi w orzecznictwie i piśmiennictwie dotyczącym tych przepisów.


Na gruncie powyższej definicji stwierdza się, że: ?Przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć wyodrębnioną organizacyjnie część przedsiębiorstwa, w skład której wchodzi minimum środków materialnych i niematerialnych koniecznych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Stosownie natomiast do postanowień art. 551 kc., jednym z istotnych składników przedsiębiorstwa jako zorganizowanego kompleksu majątkowego [...] są również księgi handlowe, czyli wszelkie dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada samodzielność finansową?. Wydaje się jednak, że zamiast mówienia o samodzielności finansowej należałoby wymagać wyodrębnienia finansowego. To wyodrębnienie nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale może oznaczać sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów, kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (podobnie WSA w Krakowie w wyroku z dnia 15 kwietnia 2010 r., I SA/Kr 29/10, LEX nr 585251).


Podsumowując, aby zakwalifikować dany przedmiot dostawy jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:


  1. Wyodrębnienie organizacyjne;
  2. Samodzielność finansowa;
  3. Zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie powyższe przesłanki są spełnione w niniejszej sprawie.


Wyodrębnienie organizacyjne


Oddział, który ma być przedmiotem przeniesienia w ramach planowanego podziału jest wyodrębniony organizacyjnie. Został utworzony i funkcjonuje na podstawie uchwał Zarządu Wnioskodawcy nr 1-5 z dnia 1 czerwca 2013 roku oraz uchwały nr 6 z dnia 6 czerwca 2013 roku, które opisują szczegółowo zasady prowadzenia działalności, zasady reprezentacji Oddziału a ponadto określają wyodrębniony majątek i zobowiązania Oddziału (jest to majątek, prawa i zobowiązania związane z działalnością Wnioskodawcy w zakresie budowy, utrzymania i korzystania z sieci telekomunikacyjnych na terenie Gminy Miejskiej) oraz jego strukturę organizacyjną.


Oddział został ponadto zarejestrowany jako samodzielna jednostka w publicznych rejestrach:


  • rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego,
  • został mu nadany numer NIP,
  • został mu nadany numer REGON.

Wyodrębnienie finansowe


?Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.? (zob. J. Marciniuk (red.), ?Podatek dochodowy od osób prawnych?, Warszawa 2007, s. 84).


W świetle powyższego Oddział, który ma być przedmiotem przeniesienia w ramach planowanego podziału jest wyodrębniony finansowo. Oddział uzyskuje przychody w postaci wynagrodzenia za usługi świadczone na rzecz klientów Oddziału (wystawiając faktury za te usługi samodzielnie), jak również ponosi koszty związane z jego działalnością oraz odpowiednią część ogólnych kosztów Wnioskodawcy.


Oddział posiada własny rachunek bankowy, za pośrednictwem którego dokonuje powyższych rozliczeń.

Oddział sporządza bilans i rachunek wyników dla celów rachunkowości zarządczej w oparciu o wyodrębnione urządzenia księgowe. Przed dokonaniem podziału sporządzony został co najmniej jeden bilans i rachunek wyników dla Oddziału, w którym wyodrębnione zostaną zdarzenia gospodarcze dotyczące tej jednostki.


Wyodrębnienie funkcjonalne - przekazywane składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza sytuację, w której zespół składników materialnych niematerialnych służy do prowadzenia działalności gospodarczej oraz może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą. Na gruncie regulacji art. 6 pk 1) Ustawy VAT wskazał na to choćby Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 7 lutego 2008 roku, sygn. akt III SA/WA 934/07, podkreślając, że ?w tak określonej definicji przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma uwzględniony w niej element funkcjonalny. Poszczególne składniki majątku staną się przedsiębiorstwem, jeżeli połączy je funkcja jaką łącznie mogą spełnić - realizować określone zadania gospodarcze?.


W niniejszej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy, Oddział posiada wyżej zakreśloną zdolność do podzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności:


  • Oddział wyposażony jest w majątek niezbędny do prowadzenia działalności w zakresie budowy, utrzymania i korzystania z sieci telekomunikacyjnej na terenie K.;
  • Oddział jest stroną umów, na podstawie których uzyskuje przychody (umowy związane z udostępnieniem sieci telekomunikacyjnej);
  • Oddział jest stroną umów, na podstawie których korzysta z infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności;

    (Nawet w przypadku, gdy określona umowa nie wskazuje jako strony Oddziału, została ona wewnętrznie przypisana do Oddziału i jest przez Oddział realizowana, jeżeli wiąże się z działalnością Oddziału, tzn. budową, utrzymaniem i eksploatacją sieci na terenie Gminy Miejskiej);
  • Oddział posiada własny rachunek bankowy oraz odpowiednio wyodrębnioną (dla celów zarządczych) księgowość;
  • Oddział jest pracodawcą i zatrudnia pracowników prowadzących jego działalność,
    a wszystkie powyższe elementy, jak również wszystkie inne związane z działalnością Oddziału zostaną przeniesione w ramach planowanego podziału Wnioskodawcy na rzecz T..

W ocenie Wnioskodawcy skutkiem zaplanowanego podziału będzie zatem zbycie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych funkcjonalnie w celu realizacji określonego działania gospodarczego - prowadzenia działalności w zakresie budowy i utrzymania sieci telekomunikacyjnej, w K. i działalność taka będzie mogła być kontynuowana bez jakichkolwiek dodatkowych nakładów po samym przeniesieniu. T., w oparciu o przekazane składniki majątkowe, będzie prowadzić zarobkową działalność usługową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, a więc działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Także zatem warunek przeznaczenia wydzielanych składników majątkowych na prowadzenie działalności gospodarczej jest w niniejszym przypadku spełniony.


Podsumowując powyższą analizę, w opinii Wnioskodawcy:


  • przeniesienie składników majątkowych opisanych w pkt 68 niniejszego wniosku na spółkę przejmującą stanowić będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • w konsekwencji, przeniesienie składników majątkowych opisanych w pkt 68 niniejszego wniosku na spółkę przejmującą nie będzie podlegać przepisom Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika