stawka podatku VAT właściwa dla usług świadczonych przez ?Klub'

stawka podatku VAT właściwa dla usług świadczonych przez ?Klub'

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009r. (data wpływu 22 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla usług świadczonych przez ?Klub...? - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla usług świadczonych przez ?Klub...?.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, począwszy od kwietnia bieżącego roku, rozpoczął, na terytorium Polski, prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej między innymi na prowadzeniu ?Klubu'. Do zadań realizowanych w ramach powołanego Klubu należy:

  • walka z otyłością i jej zapobieganie,
  • umożliwienie zachowania lub powrotu do równowagi psychicznej i fizycznej poprzez ruch i odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne,
  • edukacja w zakresie istniejących zależności pomiędzy występującymi powszechnie chorobami cywilizacyjnymi a nawykami żywieniowymi i stylem życia człowieka, a co za tym idzie budowanie świadomości kobiet mające na celu pozytywne oddziaływanie na ich bliższe (rodzina) i dalsze otoczenie,
  • umożliwienie aktywności fizycznej kobietom w podeszłym wieku lub po przebytych chorobach czy też cierpiących na schorzenia układu kostnego i inne choroby cywilizacyjne.

Powyższe zadania realizowane są poprzez działania, które można pogrupować na trzy równolegle funkcjonujące sfery działania (trzy filary), tj.

  1. sferę aktywności fizycznej - w ramach której, na specjalnie przygotowanej sali ćwiczeń, wyposażonej w urządzenia hydrauliczne do grupowego treningu cyrkulacyjnego, odbywają się pod nadzorem wykwalifikowanego trenera zajęcia fizyczne,
  2. działalność edukacyjną w zakresie problematyki zdrowotnej (m.in. problematyki zdrowego żywienia), obejmującą indywidualne rozmowy, organizacje wykładów i pokazów kulinarnych oraz dystrybucję materiałów informacyjnych (broszury, ulotki) opartych na zasadach racjonalnego odżywiana propagowanych przez Instytut Żywienia i Żywności,
  3. sferę sieci informacyjno-edukacyjnej, w ramach której to ma zostać stworzona wewnątrzklubowa sieć informacyjno-edukacyjna mająca na celu:

  • indywidualny rozwój osobowości uczestniczek, w oparciu o potencjał osobowościowy i intelektualny członkiń, poprzez umożliwienie klubowiczkom prezentację własnej działalności, hobby, pasji życiowych oraz
  • umożliwienie zaspokojenia ich zainteresowań poprzez organizacje wykładów i prelekcji, gdzie prelegentami będą członkinie klubu, przy czym udział w sieci deklarowany jest na zasadach dobrowolności i ma charakter nieodpłatny.

W związku z koniecznością dokonania prawidłowej klasyfikacji statystycznej świadczonych usług determinującej - stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - sposób ich opodatkowania, zwrócono się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego celem przyporządkowania do właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zgodnie z treścią otrzymanej opinii klasyfikacyjnej z dnia 12.03.2009r. ww. usługi mieszczą się w grupowaniach :

  • PKWiU 8514.13 ?usługi świadczone przez fizjoterapeutów i personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne, z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny? - dotyczy usług w zakresie edukacji żywieniowej oraz udzielania porad w zakresie dietetyki,
  • PKWiU 93.04.10-00.00 ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej? - dotyczy usług prowadzenia zajęć służących poprawie kondycji fizycznej takich jak aerobic, pilates, yoga itp.

Ponadto w przytoczonym powyżej piśmie stwierdzono, iż członkostwo klubu nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sfera tworzenia wewnątrzklubowej sieci informacyjno-edukacyjnej oparta w swej istocie na aktywności własnej członkiń Klubu i mająca charakter nieodpłatny podlega regulacji (opodatkowaniu) ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy sposób opodatkowania klubowej opłaty członkowskiej oparty na strukturze cen wewnętrznych ustalonych w odniesieniu do prognozowanych kosztów realizacji świadczonych usług jest prawidłowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacji żywieniowej (dietetyki) sklasyfikowane do grupowania 85.14.13 PKWiU - stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy - są zwolnione od podatku VAT.

Natomiast usługi kwalifikowane do grupowania 93.04.10 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej wynoszącej 22%.

Natomiast, jak podnosi Wnioskodawca, odmiennie kształtuje się kwestia opodatkowania aktywności własnej klubowiczek (sieć informacyjno-edukacyjna), gdyż w tym przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem żadnych usług a powstanie i funkcjonowanie sieci to przede wszystkim efekt relacji i powiązań powstałych w grupie. Udział w sieci deklarowany jest na zasadach dobrowolności i z zasady ma charakter nieodpłatny. Tym samym sfera ta nie podlega regulacji ustawy o podatku od towarów i usług. Warunkiem pozyskania członkostwa w klubie jest uiszczenie opłaty członkowskiej za uzgodniony z góry okres (co najmniej 1 miesiąc). Wniesienie przedmiotowej opłaty zapewnia zainteresowanym możliwość nieograniczonego uczestnictwa we wszystkich trzech sferach działalności klubowej. Jak wskazano powyżej każda z wyraźnie wyodrębnionych sfer działalności podlega odmiennemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy istotną kwestią staje się struktura wewnętrzna ustalonej opłaty członkowskiej, gdyż ta determinuje zarówno wysokość należnego podatku od towarów i usług jak też wpływa na uprawnienia do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie zakupionych towarów i usług. Tym samym sytuacja ta ma znaczący wpływ na wysokość opłaty dla konsumenta nie będącego płatnikiem podatku od towarów i usług. W opinii Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie istota zagadnienia sprowadza się do ustalenia cen wewnętrznych dla poszczególnych składowych usług realizowanych za łączną (wspólna) opłatę członkowską. Kalkulacja kosztów wytworzenia (świadczenia) poszczególnych usług przeprowadzona w relacji do oczekiwanej (pożądanej) liczby członków klubu oraz uwzględniająca zjawisko świadczenia usług fitness na rzecz klientek nie będących członkiniami Klubu wskazuje na możliwość zastosowania cen wewnętrznych (składowych opłaty członkowskiej) na równym poziomie. Oznacza to, iż opłata klubowa może stanowić:

  • opłatę za korzystanie z usług poprawy kondycji fizycznej - 50% opłaty
  • opłatę za korzystanie z usług edukacji zdrowotnej w zakresie dietetyki i zdrowego odżywiania ? 50% opłaty.

Usankcjonowanie wskazanej powyżej struktury wewnętrznej powoduje w konsekwencji, iż podatek VAT należny według stawki podstawowej będzie naliczany od połowy opłaty członkowskiej wg zasad wyrażonych w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostała część opłaty członkowskiej będzie zwolniona z opodatkowania na mocy zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy. Jak wskazuje Wnioskodawca, w innych krajach Wspólnoty Europejskiej (np. w Niemczech) tego typu działalność (kluby dla kobiet) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w części opłaty klubowej stanowiącej jej połowę.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego tutejszy organ stwierdza co następuje:

Ad. 1

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Art. 8 ust. 3 stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi ?Klub...?. Do zadań realizowanych w ramach Klubu należy stworzenie wewnątrzklubowej sieć informacyjno-edukacyjnej mającej na celu indywidualny rozwój osobowości uczestniczek, w oparciu o potencjał osobowościowy i intelektualny członkiń, poprzez umożliwienie klubowiczkom prezentację własnej działalności, hobby, pasji życiowych oraz umożliwienie zaspokojenia ich zainteresowań poprzez organizacje wykładów i prelekcji, gdzie prelegentami będą członkinie klubu, przy czym udział w sieci deklarowany jest na zasadach dobrowolności i ma charakter nieodpłatny.

W opinii Dyrektora Izby Skarbowej nie można zgodzić się z poglądem wyrażonym przez Stronę w przedmiotowym wniosku, iż aktywność własna klubowiczek (sieć informacyjno - edukacyjna) nie jest świadczeniem usług (powstanie i funkcjonowanie sieci to przede wszystkim efekt relacji i powiązań powstałych w grupie) w związku z powyższym sfera ta nie podlega regulacji ustawy o VAT.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, Wnioskodawca musi określić czy usługi świadczone w ramach sfery sieci informacyjno-edukacyjnej stanowią przedmiot działalności Wnioskodawcy czy też nie. Jeżeli ww. usługi należą do przedmiotu działalności Klubu, to będą one podlegały regulacji ustawy o podatku od towarów i usług ? wówczas Wnioskodawca powinien przyporządkować je do właściwego grupowania PKWiU.

Organ podatkowy nie jest bowiem organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez podatnika. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Urząd Statystyczny w Łodzi (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Ad. 2

Stosownie do art. 29 ust.

1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 109 ust. 1 podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Natomiast art. 109 ust. 3 ustawy stanowi, iż podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jak podnosi Wnioskodawca w złożonym wniosku, warunkiem pozyskania członkowstwa w Klubie jest uiszczenie opłaty członkowskiej za uzgodniony okres. Wniesienie ww. opłaty zapewnia członkom możliwość nieograniczonego uczestnictwa we wszystkich sferach działalności Klubu. W związku z faktem, ze każda ze sfer działalności Klubu podlega odmiennemu opodatkowaniu VAT, wątpliwości Podatnika dotyczą stawki podatku właściwej dla opodatkowania klubowej opłaty członkowskiej. W opinii Wnioskodawcy, sposób opodatkowania przedmiotowej opłaty powinien zostać oparty na założeniu, że 50% wniesionej opłaty dotyczy korzystania z usług poprawy kondycji fizycznej, natomiast pozostałe 50% dotyczy korzystania z usług edukacji zdrowotnej w zakresie dietetyki i zdrowego odżywiania. W konsekwencji powyższego, zdaniem Podatnika, połowę opłaty członkowskiej należy opodatkować według stawki podstawowej, natomiast pozostała część opłaty będzie zwolniona z VAT.

Tutejszy organ podatkowy nie może zgodzić się z powyższym stanowiskiem Podatnika.

Jak wynika z w/powołanych przepisów, Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencje o których mowa w art. 109 ustawy o VAT i na podstawie tych ewidencji określić jaka część klubowej opłaty członkowskiej jest związana z usługami opodatkowanymi, a jaka część z usługami zwolnionymi. Konsekwencją powyższego będzie więc opodatkowanie opłaty klubowej z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla konkretnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika