Możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn .Rozbudowa i modernizacja (...)

Możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn .Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2010r. (data wpływu 10.02.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2006 Gmina przystąpiła do realizacji zadania pn. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR. W związku z ubieganiem się o dofinansowanie gmina złożyła oświadczenie kwalifikowalności VAT (oświadczenie w załączeniu). Wartość inwestycji wyniosła 418.424,50 zł w tym podatek VAT 22% w wysokości 73.199,50 zł. Zadanie zostało zakończone w roku 2006. Gmina nie wystąpiła do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Realizacja projektu nastąpiła w ramach publicznego przetargu nieograniczonego w oparciu o umowę cywilną pod nazwą. W art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym nie wymienia się w zakresie zadań własnych gmin, zadania w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury informatycznej. Z mocy ustawy art. 2 pkt 1 dla jednostek samorządu terytorialnego stosuje się ustawę z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 z późn. zmian.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 tej ustawy podmiot publiczny używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych spełniających wymagania dla systemów teleinformatycznych. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury nastąpiła w ramach programu.

W dniu 9.09.2008 roku Urząd Wojewódzki przekazał do Gminy pismo zobowiązujące do corocznego przekazywania z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części (pismo w załączeniu).

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupy w ramach projektu służą wyłącznie do zapewnienia prawidłowej pracy Gminy, w zakresie wykonywania zadań publicznych założonych odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dot. Rozbudowy i modernizacji infrastruktury informatycznej, Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina będąca podatnikiem podatku VAT, realizując projekt - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ kwoty podatku należnego odprowadzane w okresach miesięcznych są zbyt niskie i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, którego wartość stanowiła koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie nadmienia się, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że poczynione przez Gminę zakupy nie są i nie będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych, ponieważ są wyłącznie wykorzystywane w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP2/443-68/10-2/JW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika