Wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów oznaczonych kodem CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21

Wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów oznaczonych kodem CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06.02.2009 r. (data wpływu 09.02.2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02.12.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3-443-100/09/10-11/S/JK z dnia 23.11.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego produktów oznaczonych kodem CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 jest:

  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej uznania przedmiotowych wyrobów o kodach CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 za wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym; powstania obowiązku podatkowego, momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym po 01.03.2009 r.; dokumentów jakie Spółka powinna składać po dniu 01.03.2009 r. odnośnie nabyć wewnątrzwspólnotowych produktu o kodzie CN 2710 11 21,
  • prawidłowe ? w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r.; kwestii formalności jakie Wnioskodawca winien dopełniać aby móc skorygować rozliczenia podatkowe w podatku akcyzowym; dokumentowania sprzedaży przedmiotowych produktów polskim kontrahentom; oznaczania przedmiotowych wyrobów znakami akcyzy; dokumentów jakie Spółka powinna składać po dniu 01.03.2009 r. odnośnie nabyć wewnątrzwspólnotowych produktu o kodzie CN 2710 19 91; stawki akcyzy na wyrób o kodzie CN 2710 19 91; znakowania i barwienia przedmiotowych produktów.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produktów oznaczonych kodem CN 2710 19 91 oraz CN 2710 1121 z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 02.12.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3-443-100/09/10-11/S/JK z dnia 23.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka kupuje dwa produkty od kontrahentów mających siedzibę na terenie Niemiec (kraj pochodzenia Niemcy). Produktami tymi są T. oraz R.

T., zgodnie z fakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego, ma symbol CN 2710 19 91. T. to preparat antyadhezyjny o konsystencji pasty (nie jest sprowadzany w formie płynnej). Jedno opakowanie T. zawiera 25 kg pasty. T. jest kupowany przez Spółkę i sprzedawany w tej samej postaci na rzecz klientów kupujących towary oferowane przez Spółkę. Spółka sprzedaje między innymi domieszki do betonu, a T. nadaje się do wszystkich form i szalunków o powierzchniach niechłonnych, jak np. szalunki stalowe, z tworzyw sztucznych lub formy powlekane tworzywami sztucznymi. Jest zalecany szczególnie w przypadkach, gdy wymagana jest wysoka jakość powierzchni betonu (np. betony architektoniczne). T. to gotowy do użytku, preparat antyadhezyjny na bazie wosków parafinowych. Pozwala uzyskać gładkie i niepoplamione powierzchnie betonu.

R. - dostawca nadaje kod taryfy CN 2710 11 21. Jest to destylat ropy naftowej bez rozpuszczalników aromatycznych. Produkt ten jest wykorzystywany do usuwania śladów po stosowanych materiałach typu...FLEX oraz do wstępnego odtłuszczania lakierowanych powierzchni. R. jest kupowany przez Spółkę i sprzedawany w tej samej postaci na rzecz klientów kupujących towary oferowane przez Spółkę. Zarówno T., jak i R. nie są wykorzystywane przez Spółkę w celach innych niż handlowe. Spółka kupuje produkt i sprzedaje go.

Ani Spółka ani jej kontrahenci, którzy kupują T. i R. nie wykorzystują tych produktów do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych, czy olejów opałowych, gdyż produkty te nie nadają się do wykorzystywania w takich celach.

Spółka kupowała ww. produkty od kontrahenta z Niemiec w latach 2003 - 2008. Zamierza też kupować te produkty w 2009 r. Nie są to duże ilości, bo T. i R. stanowią tylko uzupełnienie oferty produktów sprzedawanych przez Spółkę. T. i R. są stosowane pomocniczo przy aplikacji domieszek do betonu, czy powłok sprzedawanych przez Spółkę. Spółka nie posiada statusu składu podatkowego, zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca, nie korzysta też z usługowego składu podatkowego. Spółka nie jest i dotychczas nie była zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy T. i R. są wyrobami akcyzowymi (czy są to wyroby zharmonizowane, czy nie) i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...
  2. Czy w związku z nabyciem tych wyrobów przed 01.05.2004 r. i po 01.05.2004 r. u Spółki doszło do powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym... Czy obowiązek taki powstanie po dniu 01.03.2009 r....
  3. Jeśli Organ podatkowy uzna, że nabycie T. i R. było związane z powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym, Spółka prosi o wyjaśnienie, jakich formalności powinna obecnie dopełnić, aby móc skorygować rozliczenia podatkowe w podatku akcyzowym... Czy i kiedy Spółka powinna zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego... Jakie inne obowiązki formalne powinna wypełnić w szczególności, czy powinna składać deklaracje podatkowe w podatku akcyzowym... Czy i w jaki sposób powinna prowadzić ewidencję... Czy powinna wystawiać dokumenty towarzyszące...
  4. Jakie dokumenty powinny być przez Spółkę składane po dniu 01.03.2009 r....
  5. Jeśli Organ podatkowy uzna, że nabycie T. było związane z powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym Spółka prosi o informację, jaką stawką podatku powinien być opodatkowany ten produkt skoro kupowany jest on w formie stałej (w kilogramach)...
  6. Jeśli Organ podatkowy uzna, że nabycie T. i R. było związane z powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym - w którym momencie doszło do powstania obowiązku podatkowego (w latach 2003-2008) i w którym dojdzie po 01.

    03.2009 r....

  7. Czy T. i R. powinny być znakowane i barwione...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wyrokiem z dnia 20 maja 2008 r. WSA w Szczecinie, sygn. I SA/Sz 62/08, wyroby, których dotyczy niniejsza sprawa objęte kodem CN 2710 11 21 i 2710 19 91 nie będą objęte regułami wspólnotowymi, gdy będą wykorzystywane w innych celach niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania. Tak więc należy uznać, że T. i R. nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

W konsekwencji Spółka uważa, że nie miała obowiązku rejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego i nie będzie miała takiego obowiązku w przyszłości. Nie ma też obowiązku składania deklaracji w podatku akcyzowym, prowadzenia szczególnych ewidencji ani dopełniania innych formalności.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Spółki nie jest możliwe opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobu T., gdyż stawka akcyzy dotyczy produktów sprowadzanych w formie płynnej a nie w formie stałej (w kilogramach).

Spółka uważa, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym w latach 01.05.2004 -28.02.2009 r., jak i w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 marca 2009 r. T. o kodzie CN 2710 19 91 i R. o kodzie CN 2710 11 21 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Pomimo iż ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (dalej ?ustawa z 2004 r.?) oraz ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej ?ustawa z 2008 r.?) co do zasady przewidują opodatkowanie ww. wyrobów, to z uwagi na obowiązujący Polskę system prawa wspólnotowego, w tym - jeśli chodzi o podatek akcyzowy - Dyrektywę Rady Nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (dalej zwanej ?Dyrektywą Horyzontalną z 1992 r.?) oraz Dyrektywę Rady Nr 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG (dalej zwaną ?Dyrektywą Horyzontalną z 2008 r.?), a także Dyrektywę Rady Nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (zwanej dalej ?Dyrektywą Energetyczną?) - organ krajowy stosujący sprzeczne z dyrektywami przepisy powinien odmówić ich stosowania, stosując bezpośrednio bezwarunkowe i wystarczająco precyzyjne przepisy właściwej dyrektywy.

Takie stanowisko potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 31 maja 2010 r., sygn. III SA/Wa 1508/09, uchylającym interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydaną w sprawie Spółki. W wyroku czytamy (s. 18): ?jeżeli w danej sprawie występuje tzw. ?element wspólnotowy?, organ wydający interpretację musi wziąć go pod uwagę niezależnie od tego, czy przedstawiając własne stanowisko wnioskodawca powołał się na przepisy prawa wspólnotowego. Zdaniem Sądu, dopiero interpretacja uwzględniająca całokształt unormowań danego zagadnienia, łącznie z przepisami prawa wspólnotowego, może być uznana za kompletną?.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Dyrektywy Horyzontalnej z 1992 r. dyrektywę tą stosuje się na poziomie wspólnotowym do olejów mineralnych, alkoholu i napojów alkoholowych oraz wyrobów tytoniowych. Dyrektywą Horyzontalną z 2008 r. objęto produkty energetyczne i energię elektryczną, w tym oleje mineralne, a także alkohol i napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe. Opodatkowanie produktów energetycznych, w tym olejów mineralnych, reguluje Dyrektywa Energetyczna. Art. 2 ust. 4 w zw. z art. 1 Dyrektywy Energetycznej stanowi, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym nie podlega wykorzystywanie produktów energetycznych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania. Jednakże do tych wyrobów ma zastosowanie art. 20 Dyrektywy Energetycznej. Zgodnie z tym przepisem, przepisów Dyrektywy Horyzontalnej z 1992 r. dotyczących kontroli i przemieszczania nie stosuje się do produktów o kodzie CN 270 19 91 (T.). Przepisy te stosuje się jedynie do sytuacji, kiedy produkty o kodzie CN 270 11 21 (R.) są przemieszczane luzem. W związku z tym, że R. nie jest przemieszczany luzem, lecz w opakowaniach gotowych do sprzedaży, przepisy o kontroli i przemieszczania nie będą miały również zastosowania do produktu R.

Ponadto art. 20 Dyrektywy Energetycznej stanowi jedynie o stosowaniu przepisów o kontroli i przemieszczaniu do podanych tam wyrobów. Oznacza to, iż przepis ten nie uchyla w określonym zakresie art. 2 Dyrektywy Energetycznej, albowiem wykorzystywanie produktów energetycznych do celów innych niż paliwo silnikowe lub do ogrzewania nie podlega akcyzie, a jedynie do tych określonych w art. 20 ust. 1 Dyrektywy Energetycznej należy stosować przepisy o kontroli i przemieszczaniu.

Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego, nie wykorzystuje produktów T. i R. sprowadzanych z Niemiec do celów napędowych lub opalowych. Produkty te znajdują się w ofercie sprzedażowej Spółki - są więc wykorzystywane w jej działalności gospodarczej, polegającej na handlowaniu materiałami budowlanymi i preparatami pomocniczymi. W związku z tym, nabycie wewnątrzwspólnotowe ww. wyrobów z Niemiec nie może stanowić przedmiotu podatku akcyzowego, gdyż - jak wyżej wskazano - podlega on harmonizacji na szczeblu unijnym, w ramach której nakładanie akcyzy na ww. wyroby z przeznaczeniem innym niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania nie jest dozwolone.

Stanowisko takie potwierdził WSA w Warszawie w wyżej powołanym wyroku: ?skoro Minister Finansów przyjął, tak jak Skarżąca, że T. i R. jako wyroby energetyczne przypisane do kodu CN 2710, jeżeli są wykorzystywane do celów innych niż cele napędowe i opalowe, nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych Dyrektywą Energetyczną nie może opodatkowania tego wywodzić z faktu, że w określonych warunkach do wyrobów tych będą miały zastosowanie przepisy Dyrektywy Horyzontalnej o kontroli i przemieszczaniu wyrobów akcyzowych. Nie może być to przy tym utożsamiane z przewidzianym w art. 3 ust. 3 Dyrektywy Horyzontalnej zachowaniem przez Państwa Członkowskie prawa do wprowadzenia lub utrzymania podatków na wyroby inne niż te wymienione w ust. 1 (w tym oleje mineralne), a także z określoną w ust. 2 możliwością objęcia tych wyrobów innymi podatkami pośrednimi do szczególnych celów. Zdaniem Sądu należy odróżnić przy tym ograniczony zakres zastosowania przepisów Dyrektywy Horyzontalnej, wskazany w art. 20 ust. 1 Dyrektywy Energetycznej, do wyrobów energetycznych wymienionych w art. 2 ust. 4 pkt b tiret pierwsze Dyrektywy Energetycznej (a zatem z uwagi na ich przeznaczenie), od kwestii samego już opodatkowania akcyzą czynności dotyczących tych wyrobów.?

Powyższego zdania nie zmienia fakt, iż polski ustawodawca przewidział zwolnienie z opodatkowania wyżej wymienionych wyrobów po spełnieniu określonych warunków, gdyż warunki te są nadmiernie restrykcyjne - ich spełnienie wymaga dokonania szeregu czynności, co w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Natomiast Dyrektywa Energetyczna nie stawia wymogu dochowania dodatkowych warunków, poza wykorzystywaniem wyrobów do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, stąd zdaniem Spółki, należy uznać polskie przepisy o podatku akcyzowym sprzeczne w tym zakresie.

Również i to stało się przedmiotem rozważań WSA w Warszawie w wyżej wspomnianym wyroku. Sąd ten bowiem stwierdził, że: ?Jeżeli wynikający z Dyrektywy Energetycznej brak opodatkowania wyrobów energetycznych z uwagi na ich przeznaczenie na cele inne niż napędowe lub opalowe, w prawie krajowym mają odzwierciedlać stosowne zwolnienia, nie mogą być one obwarowane dowolnymi warunkami - jak uważał Minister Finansów. Innymi słowy warunki te nie mogą być tego rodzaju, że ich charakter i ilość praktycznie uniemożliwi, a przynajmniej utrudni korzystanie ze zwolnienia, prowadząc do faktycznego opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów. Ustawodawca krajowy wprowadzając opodatkowanie wyrobów, do których nie mają zastosowania przepisy Dyrektywy Energetycznej, powinien zadbać, aby opodatkowanie to nie powodowało zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między Państwami Członkowskimi. Obowiązek taki wynika wprost z art. 3 ust. 3 Dyrektywy Horyzontalnej.

Biorąc uwagę powyższe, Spółka uważa, że WSA w Warszawie wskazał Organowi podatkowemu prawidłową interpretację powyższych przepisów. W związku z tym, Spółka uważa, że Organ podatkowy powinien stwierdzić, że nabycie wewnątrzwspólnotowe T. i R. z Niemiec nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Spółki w związku z nabyciem T. i R. przed 01.05.2004 r. i po 01.05.2004 r. u Spółki nie doszło do powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym i obowiązek taki nie powstanie po dniu 01.03.2009 r.

Ponieważ Spółka dopuszcza możliwość uznania przez Organ podatkowy, że nabycie T. i R. jest opodatkowane akcyzą pomimo wyżej przedstawionych mocnych argumentów, których słuszność potwierdzona została wyrokiem WSA w Warszawie, Spółka prosi Organ podatkowy o odpowiedź na wyżej wymienione pytania. Spółka przy tym raz jeszcze podkreśla, że uważa, że nabycie T. i R. od kontrahenta z Niemiec jest całkowicie neutralne podatkowo dla rozliczeń podatkowych w zakresie podatku akcyzowego.

Gdyby Organ uznał, że Spółka powinna była pobrać podatek akcyzowy, to zdaniem Spółki pierwszym krokiem powinna być rejestracja Spółki jako podatnika w podatku akcyzowym (złożenie zgłoszenia rejestracyjnego). Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 ustawy z 2004 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z 2008 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Oprócz złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do właściwego organu Spółka powinna również złożyć deklaracje podatkowe i wpłacić należny podatek akcyzowy zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 2004 r. i art. 18 ust. 1 ustawy z 2008 r. Będą to deklaracje AKC-U.

Spółka nie będzie miała obowiązku oznaczania T. i R. znakami akcyzy, ponieważ wyroby o kodach CN 2710 znajdujące się w załączniku nr 3 do ustawy, tzn.: ?Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe? są zwolnione na podstawie kolejnych rozporządzeń Ministra Finansów: rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (załączniki nr 1).

Spółka nie powinna wystawiać dokumentów towarzyszących (ADT, czy obecnie e-AD lub UDT) w wypadku gdy sprzedaje towary kontrahentom polskim, ponieważ nie jest dostawcą ww. wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ani nie dokonuje dostawy towarów w ramach transakcji wewnątrzwspółnotowych (art. 2 pkt 15 i 16 w zw. z art. 54 ustawy z 2004 r. i art. 2 pkt 15 i 16 w zw. z art. 77 ustawy z 2008 r.).

Jeśli Organ podatkowy uzna, że ww. wyroby są opodatkowane akcyzą, tzn. wyrób T. o kodzie CN 2710 19 91 jest zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z 2008 r. opodatkowany akcyzą, a wyrób R. o kodzie CN 2710 11 21 jest zgodnie z ust. 2 tego przepisu opodatkowany stawką akcyzy wynoszącą 0 zł, Spółka powinna dochować wszelkich formalności związanych z opodatkowaniem ww. wyrobów akcyzowych w wybranej procedurze.

Spółka powinna zachowywać się tak, jakby nabyła wyroby w procedurze z zapłaconą akcyzą, a więc stosować przepisy regulujące tą procedurę oraz obowiązki i formalności ciążące na nabywcach towarów w procedurze z zapłaconą akcyzą. Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy z 2008 r. w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzą i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Deklaracją uproszczoną jest AKC-U, Spółka powinna w niej wykazać zarówno wyroby opodatkowane stawką akcyzy wynoszącą 0 zł, jak i stawką akcyzy inną niż 0 zł.

Na podstawie art. 78 ust.

1 pkt 1 przed każdym kolejnym nabyciem wyrobu akcyzowego Spółka powinna złożyć do właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenie o planowanym nabyciu. Ponadto zgodnie z pkt 4 tego przepisu Spółka powinna prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. W razie sprzedaży ww. wyrobów kontrahentom polskim Spółka powinna wystawić faktury z adnotacją o zapłaconej akcyzie (nie będzie zobowiązana do wystawiania dokumentów towarzyszących).

W ustawie z 2004 r. w załączniku nr 2 w poz. 4 umieszczono wszystkie wyroby o kodzie CN 2710, które podlegają zharmonizowanemu podatkowi akcyzowemu. Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego stawka podatku akcyzowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobu o kodzie CN 2710 19 91 wynosi 1.180,00 zł/1000 litrów (załącznik nr 1 poz. 3).

Spółka sprowadza jednak T. w formie opakowań, gotowych do sprzedaży, w kg (po 25 kg). Nie jest on zatem przemieszczany luzem. Spółka nie przetwarza bowiem produktu ani nie zmienia jego opakowania. W takiej formie w jakiej sprowadza z Niemiec - sprzedaje.

Dla potrzeb wyliczenia podatku akcyzowego - gdyby Organ podatkowy zajął stanowisko, że opodatkowaniu takim podatkiem podlega sprowadzenie T. z Niemiec - należałoby zdaniem Spółki przeliczyć kilogramy na litry i tak obliczyć należny podatek akcyzowy. Spółka musiałaby ustalić wzór, uwzględniając gęstość i ilość kg nabywanego T. oraz przeliczyć to na litry (nie ma bowiem prostego przelicznika kilogramów na litry).

Zdaniem Spółki, określenie momentu powstania obowiązku podatkowego będzie się różniło w latach 01.05.2004-28.02.2009 r. oraz począwszy od dnia 1 marca 2009 r. (niniejsze wezwanie dotyczy interpretacji obowiązku w podatku akcyzowym od dnia przystąpienia Polski do UE, czyli od dnia 01.05.2004 r.).

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z 2004 r. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem tego nabycia, nie później jednak niż z dniem otrzymania faktury dokumentującej nabycie, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. W stanie prawnym obowiązującym w latach 01.05.2004-28.02.2009 r. obowiązek podatkowy podatku akcyzowym powstanie zatem w dniu otrzymania wyrobów akcyzowych, chyba że wcześniej Spółka otrzymała fakturę VAT dokumentującą nabycie, to dniu otrzymania takiej faktury powstanie obowiązek podatkowy.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 4 ustawy z 2008 r. obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

W przypadku Spółki, która sprowadza wyroby akcyzowe z Niemiec, od których nie został odprowadzony podatek akcyzowy, dzień dokonania wysyłki będzie określony w dokumencie handlowym, jakim jest faktura VAT. Spółka będzie zatem zobowiązana do zapłaty akcyzy z dniem otrzymania wyrobów, chyba że upłynie 7 dni od dnia dokonania wysyłki określonego na fakturze.

Spółka uważa, że T. i R. nie podlegają obowiązkowi barwienia i znakowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 maja 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1508/09 ? stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej uznania przedmiotowych wyrobów o kodach CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 za wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym; powstania obowiązku podatkowego, momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym po 01.03.2009 r.; dokumentów jakie Spółka powinna składać po dniu 01.03.2009 r. odnośnie nabyć wewnątrzwspólnotowych produktu o kodzie CN 2710 11 21,
  • prawidłowe ? w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r.; kwestii formalności jakie Wnioskodawca winien dopełniać aby móc skorygować rozliczenia podatkowe w podatku akcyzowym; dokumentowania sprzedaży przedmiotowych produktów polskim kontrahentom; oznaczania przedmiotowych wyrobów znakami akcyzy; dokumentów jakie Spółka powinna składać po dniu 01.03.2009 r. odnośnie nabyć wewnątrzwspólnotowych produktu o kodzie CN 2710 19 91; stawki akcyzy na wyrób o kodzie CN 2710 19 91; znakowania i barwienia przedmiotowych produktów.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w okresie od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. oraz po 01.03.2009 r. Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w stosunku do stanu faktycznego który miał miejsce w okresie od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. odnoszą się przepisy ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. nr 29 poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą 2004, natomiast w stosunku do zdarzenia przyszłego mającego miejsce po 01.03.2009 r. przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą 2008, która weszła w życie z dniem 01.03.2009 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i 2 ustawy 2004 wyrobami akcyzowymi są wyroby, które są ujęte w załączniku nr 1 do ustawy. Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są natomiast paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 4 załącznika nr 2 do ww. ustawy jako wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wymienione produkty rafinacji ropy naftowej o symbolu PKWiU 23.20. i kodzie CN 2710.

Ponadto w myśl art. 62 ust. 1 ustawy 2004 do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż na gruncie ustawy 2004 T. oznaczony kodem CN 2710 19 91 i R. o kodzie CN 2710 11 21 zasadnie i prawidłowo należy uznać za wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 1 ustawy 2008 wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym ?wykaz wyrobów akcyzowych? wymieniono w pozycji 27, określone kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Wobec powyższego T. oznaczony kodem CN 2710 19 91 i R. o kodzie CN 2710 11 21 są wyrobami akcyzowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jednocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy 2008 są to wyroby energetyczne, ponieważ zgodnie z dyspozycją w/w przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. W tym miejscu należy zauważyć, iż Dział 27 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) obejmuje m.in. oleje ciężkie. Zgodnie z WTC do olejów ciężkich zaliczane są oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do CN 2710 19 69 oraz oleje smarowe; pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99. Odnośnie zatem wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 (zaliczonych zgodnie z WTC do benzyn specjalnych) stwierdzić należy, iż nie są one klasyfikowane jako oleje smarowe.

Odnośnie regulacji wspólnotowych w przedmiotowej sprawie należy wskazać, iż źródłami prawa wspólnotowego w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych są obowiązująca do dnia 01.04.2010 r. dyrektywa Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 ze zm.), zwana dalej dyrektywą horyzontalną oraz Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 ze zm.) zwana dalej dyrektywą energetyczną.

W świetle wskazanych przepisów prawa wspólnotowego wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 są - bez względu na ich przeznaczenie - wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Wyroby te zostały bowiem ujęte w katalogu wyrobów energetycznych określonym w art. 2 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE. Zauważyć przy tym należy, iż powyższy katalog obejmuje zarówno wyroby, do których stosuje się przepisy dyrektywy 92/12/EWG, jak i wyroby, do których przepisy tej dyrektywy nie mają zastosowania (m.in. oleje smarowe).

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do postanowień art. 2 ust. 4 lit. b (tiret pierwszy) dyrektywy 2003/96/WE, przepisy zawarte w tej dyrektywie nie mają zastosowania do wyrobów energetycznych używanych do celów innych niż napędowe lub opałowe. Zatem, chociaż ww. wyroby wykorzystywane w inny sposób niż jako paliwo napędowe lub grzewcze objęte są definicją wyrobów energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE, to są one wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy.

Mając powyższe na uwadze, w krajowych przepisach akcyzowych zawarto szereg regulacji przewidujących zwolnienia od akcyzy dla szerokiej gamy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przeznaczonych do innych celów niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe. Zwolnieniem objęte są m.in. oleje smarowe - w zależności od ich przeznaczenia. System zwolnień nie obejmuje natomiast ww. wyrobów wykorzystywanych do celów napędowych lub opałowych.

W tym miejscu wskazać należy, iż państwa członkowskie wprowadzając zwolnienie od akcyzy dla olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż opałowe lub napędowe mogą dowolnie określić warunki korzystania z tego zwolnienia. Powyższe potwierdza nieobowiązująca już dyrektywa 92/81/EWG, która w art. 8 ust. 1 lit. a) przewidywała, iż państwa członkowskie zwalniają oleje mineralne do celów innych niż jako paliwa silnikowe lub paliwa grzewcze ?na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów?.

Wyroby energetyczne w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE, które podlegają przepisom dyrektywy 92/12/EWG w zakresie kontroli i przemieszczania wyrobów (w tym m.in. w zakresie składów podatkowych i procedury zawieszenia poboru akcyzy), zostały wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE.

Pozostaje faktem, iż w katalogu ww. wyrobów energetycznych nie zostały ujęte wyroby o kodzie CN 2710 19 91 oraz wyroby energetyczne klasyfikowane do CN 2710 11 21 w przypadku gdy nie są one przemieszczane luzem (jedynie wyroby energetyczne klasyfikowane do CN 2710 11 21 przemieszczane luzem podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12/EWG), co oznacza, iż państwa członkowskie nie mają obowiązku stosowania wobec tych wyrobów szczególnych zasad kontroli i przemieszczania określonych w dyrektywie 92/12/EWG. Podkreślić jednakże należy, że objęcie przez państwo członkowskie wyrobów nie wymienionych w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE postanowieniami dyrektywy 92/12/EWG na terytorium tego państwa członkowskiego, nie stanowi naruszenia przepisów prawa wspólnotowego. Przepis ten wymienia bowiem tylko wyroby energetyczne, w stosunku do których przepisy dyrektywy 92/12/EWG dotyczące kontroli i przemieszczania stosuje się obligatoryjnie w wymianie wewnątrzwspólnotowej.

Natomiast w odniesieniu do wyrobów wyłączonych z zakresu obligatoryjnego obowiązywania dyrektywy 92/12/EWG państwa członkowskie mogą stosować na swoim terytorium procedurę zawieszenia poboru akcyzy i administracyjny dokument towarzyszący, o ile nie narusza to swobody wymiany towarów na wspólnym rynku.

Regulacje w zakresie wyrobów nieobjętych szczególnymi zasadami w zakresie kontroli, posiadania i przemieszczania na terytorium Wspólnoty Europejskiej należą do kompetencji poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Zatem stwierdzić należy, że dyrektywa energetyczna nie stanowi przeszkody w ustanowieniu przez Państwo Członkowskie przepisów krajowych, które przewidują pobieranie podatku konsumpcyjnego od olejów wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania.

Wyłączenie na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b tiret pierwsze dyrektywy energetycznej, produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania spod działania tej dyrektywy, nie jest równoznaczne z zakazem ich opodatkowania. Wyłączenie to oznacza jedynie, że Państwo Członkowskie przy opodatkowaniu takich produktów nie jest związane regułami harmonizacyjnymi na poziomie wspólnotowym.

Ponadto odnosząc się do kwestii zgodności regulacji krajowych dotyczących akcyzy od przedmiotowych olejów smarowych z prawem wspólnotowym należy zauważyć, że przytoczony we wniosku wyrok ETS z dnia 5 lipca 2007 roku w połączonych sprawach C-145/06 i C-146/06 dotyczący wykładni dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. L 283, str. 51) stanowi, iż Dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, zmienioną, dyrektywą Rady 2004/75/WE z dnia 29 kwietnia 2004 roku, należy interpretować w ten sposób, że nie stoi ona na przeszkodzie stosowania przepisów krajowych, które przewidują pobieranie podatku konsumpcyjnego od olejów smarowych w przypadku, gdy są one przeznaczone, oferowane do sprzedaży lub wykorzystywane do innych celów niż jako paliwo silnikowe lub grzewcze.

W Polsce nie wprowadzono specjalnego podatku konsumpcyjnego, jednakże podatek akcyzowy w krajowych regulacjach jest takim podatkiem, który w zakresie stosowanych procedur oraz zasad opodatkowania wyrobów akcyzowych podlega regułom wynikającym z dyrektywy 92/12/EWG oraz dyrektywy energetycznej, czyli ma zastosowanie do opodatkowania wyrobów znajdujących się w ramach systemu ujednoliconego podatku akcyzowego.

W związku z powyższym tutejszy Organ stwierdza, że krajowe regulacje dotyczące opodatkowania obrotu produktami klasyfikowanymi do kodów CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 są zgodne z przepisami prawa wspólnotowego obowiązującymi w tym zakresie.

W związku z powyższym na gruncie przepisów wspólnotowych oraz krajowych wyroby wymienione w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego prawidłowo uznaje się za wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu akcyzą. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania przedmiotowych wyrobów o kodach CN 2710 19 91 oraz CN 2710 11 21 za wyroby akcyzowe podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedmiotowe produkty Wnioskodawca kupuje od kontrahentów mających siedzibę na terenie Niemiec a następnie sprzedaje je w tej samej postaci na rzecz klientów kupujących towary oferowane przez Spółkę. Przy czym jak podnosi we wniosku Spółka ani ona ani jej kontrahenci, którzy kupują T. i R. nie wykorzystują ich do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych, czy olejów opałowych.

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy 2004 przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe. Podobnie zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy 2008 przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju to nabycie wewnątrzwspólnotowe. Zatem Spółka nabywając wyroby z terytorium państwa członkowskiego, w przedmiotowym przypadku Niemiec, dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wobec powyższego należy wskazać, iż w świetle art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy 2004, który stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa jak również w świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy 2008, który stanowi, iż przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonanego do składu podatkowego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie posiada statusu składu podatkowego, zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca, nie korzysta też z usługowego składu podatkowego. Spółka nie jest i dotychczas nie była zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku nie będzie miała miejsca procedura zawieszenia poboru akcyzy.

W przypadku gdy nabywane wewnątrzwspólnotowo T. i R. nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podlegają opodatkowaniu zgodnie z ogólnymi przepisami dotyczącymi powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego.

Tak więc tut. Organ nie może uznać stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z nabyciem T. i R. w okresie od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. jak i po dniu 01.03.2009 r. u Spółki nie doszło do powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, za prawidłowe. W tym miejscu wyjaśnić należy, iż w myśl art. 7 ust. 3 ustawy 2004, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem tego nabycia, nie później jednak niż z dniem otrzymania faktury dokumentującej nabycie, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Jednocześnie co do zasady ? w świetle art. 10 ust. 1 ustawy 2008 ? obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. I tak, w myśl art. 10 ust. 5 ustawy 2008, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

Tak więc należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w stanie prawnym obowiązującym od 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. w przedmiotowym przypadku w stosunku do obydwu nabywanych wyrobów obowiązek podatkowy powstanie w dniu otrzymania wyrobów akcyzowych, chyba że wcześniej Spółka otrzyma fakturę VAT dokumentującą nabycie, to wówczas obowiązek podatkowy powstanie w dniu otrzymania takiej faktury. Jednocześnie tut. Organ nie może zgodzić się z Wnioskodawcą w kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego w stanie prawnym obowiązującym po dniu 1.03.2009 r. Uwzględniając brzmienie przepisów obowiązujących po dniu 01.

03.2009 r. należy wskazać, iż w przedmiotowym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu T. powstanie stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy 2008 z dniem otrzymania niniejszego wyrobu przez Wnioskodawcę natomiast obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu R. stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy 2008 obowiązek podatkowy powstanie z dniem dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Odnosząc się do kwestii formalności jakie Wnioskodawca winien dopełniać aby móc skorygować rozliczenia podatkowe w podatku akcyzowym tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki zgodnie z którym powinna ona zarejestrować się dla potrzeb podatku akcyzowego jak również złożyć uproszczone deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić akcyzę.

Wyjaśniając przedmiotowe kwestie wskazać trzeba, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy 2004 podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy 2008 podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Przy tym stosownie do art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy 2004 w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podobnie zgodnie do art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy 2008, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż przed dokonaniem pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów Wnioskodawca winien złożyć do właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenie rejestracyjne jak również złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy. Okoliczności przedstawione w niniejszym wniosku wskazują, iż Wnioskodawca niniejszych obowiązków nie dopełnił. Zatem zobowiązany jest w chwili obecnej złożyć do właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenie rejestracyjne jak również zaległe deklaracje uproszczone według ustalonego wzoru i dokonać zapłaty akcyzy z tytułu przedmiotowych nabyć wewnątrzwspólnotowych.

Jednocześnie Wnioskodawca słusznie wskazał, iż w przypadku sprzedaży towarów kontrahentom polskim nie powinien wystawiać dokumentów towarzyszących. Stosownie do art. 2 pkt 15 i 16 ustawy 2004 administracyjny dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe zharmonizowane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy natomiast uproszczony dokument towarzyszący jest to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe zharmonizowane z zapłaconą akcyzą. Również zgodnie z uregulowaniami ustawy 2008 administracyjny dokument towarzyszący to dokument, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 15) natomiast uproszczony dokument towarzyszący - dokument, na którego podstawie przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.) (art. 2 ust. 1 pkt 16).

Na podstawie powyższych przepisów należy wskazać, iż administracyjny dokument towarzyszący występuje w przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy natomiast uproszczony dokument towarzyszący w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Tak więc w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w sytuacji sprzedaży przedmiotowych produktów polskim kontrahentom Spółka nie powinna wystawiać ani administracyjnych dokumentów towarzyszących ani uproszczonych dokumentów towarzyszących.

Ponadto prawidłowe jest stanowisko Spółki dotyczące obowiązku oznaczania wyrobów T. i R. znakami akcyzy. Należy wskazać, iż w załącznikach do kolejnych rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy - tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 80 poz. 742 ze zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32 poz. 219) - zawierających wykaz importowanych, nabytych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zwolnionych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wymieniano, określone kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż T. oznaczony kodem CN 2710 19 91 oraz R. o kodzie CN 2710 11 21 nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia zarówno w stanie prawnym od dnia 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. jak i po dniu 01.03.2009 r.

Z kolei w kwestii dokumentów jakie Spółka powinna składać po dniu 01.03.2009 r. tut. Organ podziela stanowisko Spółki jedynie odnośnie nabyć wewnątrzwspólnotowych produktu T. oznaczonego kodem CN 2710 19 91 natomiast stanowisko w niniejszej kwestii tyczące się produktu R. o kodzie CN 2710 11 21 uznaje za nieprawidłowe.

Odnosząc się do tego zagadnienia należy wskazać, iż w przypadku gdy powyższe wyroby nabywane wewnatrzwspólntowo nie są wprowadzane do składu podatkowego na terytorium kraju w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należy stosować przepisy dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, tj. art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy 2008.

Stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy 2008, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe; bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego; prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Natomiast zgodnie z ust. 3 art. 78, przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Zatem przepis art. 78 ust. 3 ustawy 2008 wprost stanowi, że przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 (nakładające obowiązek w zakresie dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, składania deklaracji uproszczonej, obliczania akcyzy i dokonywania jej wpłaty na rachunek właściwej izby celnej w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz prowadzenia ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów) stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy 2008. W pkt 11 określono stawkę akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 w wysokości 1.180,00 zł/1 000 litrów. Wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy 2008, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: ?pozostałych paliw silnikowych? lub ?pozostałych paliw opałowych?, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy 2008.

Jednocześnie w z art. 89 ust. 2 ustawy 2008 stawka akcyzy na wyroby inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatku lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

R. o kodzie CN 2710 11 21, przeznaczony do celów innych niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych czy olejów opałowych, nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy 2008, w związku z czym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższy wyrób, z uwagi na jego przeznaczenie (do usuwania śladów po stosowanych materiałach typu ...FLEX oraz do wstępnego odtłuszczania lakierowanych powierzchni), nie może być również opodatkowany według stawek akcyzy określonych dla ?pozostałych paliw silnikowych? lub ?pozostałych paliw opałowych?. W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy 2008 stawka akcyzy dla produktu R. o kodzie CN 2710 11 21 przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Tak więc w przedmiotowym przypadku T. oznaczony kodem CN 2710 19 91 opodatkowany jest stawką akcyzy w wysokości 1.180,00 zł/1 000 litrów natomiast dla produktu R. o kodzie CN 2710 11 21 stawka wynosi 0 zł.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy 2008 zostały wymienione w poz. 20 ? od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze.

Zatem w przypadku nabycia wewnątrzwspólntowego produktu T. oznaczonego kodem CN 2710 19 91, który nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy 2008 i opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 1.180,00 zł/1 000 litrów Wnioskodawca przed wprowadzeniem niniejszego wyrobu na terytorium kraju jest obowiązany dokonywać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczać akcyzę i dokonywać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego jak również prowadzić ewidencję nabyć wewnątrzwspólnotowych niniejszego wyrobu. Natomiast w przypadku nabycia wewnątrzwspólntowego produktu R. o kodzie CN 2710 11 21, który opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 0 zł art. 78 ustawy 2008 nie ma zastosowania. Zatem, przedmiotowe wyroby nie są objęte dyspozycją przepisu art. 78 ust. 1 ustawy i nie ma konieczności wypełnienia określonych tam obowiązków tj. dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, składania deklaracji uproszczonej oraz prowadzenia ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Jednocześnie za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zapytania o wskazanie stawki akcyzy na wyrób T. skoro jest on kupowany w formie stałej (w kilogramach). Odnosząc się do przedmiotowej kwestii należy jednakże wskazać, iż niniejsza stawka, tj. 1180 zł/1.000 l w przedmiotowym przypadku wynika z poz. 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), w której wskazano, iż stawka podatku akcyzowego dla olejów smarowych określonych kodami CN 2710 19 71 do 2710 19 99 (z wyłączeniem 2710 19 85 ? oleje białe parafina ciekła, ex 2710 19 99 - smary plastyczne) wynosi 1180 zł/1.000 l a nie jak podniósł Wnioskodawca z poz. 3 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia. Zauważyć należy, iż stawki akcyzy określone w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia stosuje się dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju a stawki akcyzy określone w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych. Jak wskazano wyżej w analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstaje z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego tak więc stawkę do wyrobu T.

należy określać na podstawie załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia. Ponadto Spółka słusznie wskazała, iż w przedmiotowym przypadku, w którym wyrób T. nabywa w opakowaniach zawierających 25 kg wyrobu o konsystencji pasty a podstawę opodatkowania tego wyrobu stanowi jego objętość wyrażona w litrach dla potrzeb wyliczenia podatku akcyzowego winna przeliczyć kilogramy na litry.

Ponadto tut. Organ podziela podgląd Wnioskodawcy, iż T. i R. nie podlegają obowiązkowi barwienia i znakowania. Odnosząc się do niniejszej kwestii wskazać należy, iż w stanie prawnym od dnia 01.05.2004 r. do 28.02.2009 r. Minister Finansów w ust. 1 § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 2004 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych przeznaczonych na cele opałowe oraz olejów opałowych (Dz. U. Nr 53, poz. 527), wydanego zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 66 ust. 2 ustawy 2004, znakowaniu i barwieniu podlegają oleje opałowe, z których 50 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710, oraz oleje napędowe przeznaczone na cele opałowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika