Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 05 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 06 maja 2014 r. (data wpływu 09 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2014 r., został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

Wniosek uzupełniono w dniu 09 maja 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Centrum, będący Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej (SPZOZ), działający jako ?partner?? będzie współrealizował projekt pn. ???? z liderem, tj. Domem Kultury. Projekt współfinansowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013, w ramach działania 4.2 ???.

Projekt będzie realizowany II-etapowo w systemie ?zaprojektuj i wybuduj? w myśl przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, obejmując swoim zakresem:

  • opracowanie dokumentacji projektorowo-kosztorysowej, audytu energetycznego wraz z innymi niezbędnymi uzgodnieniami i decyzjami, w tym decyzji pozwolenia na budowę;
  • wykonanie robót budowlanych (termomodernizacyjnych), tj. ocieplenie ścian zewnętrznych, fundamentowych, stropodachu, wymianę stolarki drzwiowej, wymianę instalacji centralnego ogrzewania, oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne oraz wymianę jednostek grzewczych z armaturą regulacyjno-pomiarową.

Przedmiotowe roboty będą prowadzone w obiekcie: starego budynku Szpitala oraz kotłowni wolnostojącej. Centrum jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W przedmiocie swojej działalności wykonuje usługi opieki zdrowotnej lecznictwa szpitalnego w zakresie usług rehabilitacji leczniczej oraz rehabilitacji osób niewymagających hospitalizacji, sklasyfikowane wg. PKD 8610 Z.

W przeważającym zakresie Szpital wykonuje usługi medyczne służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz podejmowanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania i realizowanie zadań z zakresu promocji zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. l pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011, Nr 177, poz. 1054).

Efekty współrealizowanego projektu pn. ??? związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu (jak wyżej) ? towary i usługi będą wykorzystywane do czynności, które nie są objęte prawem do obniżenia kwoty podatku należnego (są to czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

Faktury za wykonanie przedmiotu zamówienia, dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane przez Wykonawców bezpośrednio na Lidera projektu i Partnerów po dokonaniu poszczególnych zakresów rzeczowych robót u Lidera projektu i Partnerów.

W planowanym projekcie Lider, tj. Dom Kultury zobowiązany będzie do wykonania następujących zadań:

  • występowania w imieniu i na rzecz wszystkich Partnerów z wnioskiem o płatność do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym;
  • przygotowania wniosku o dofinansowane projektu pn. ??? uwzględniającego zadania:
    1. zadanie nr 1: Termomodernizacja Domu Kultury;
    2. zadanie nr 2: Termomodernizacja Muzeum;
    3. zadanie nr 3: Termomodernizacja Centrum;
    4. zadanie nr 4: Termomodernizacja Szkoły;
  • podpisania umowy o dofinansowanie projektu, po uzyskaniu od Instytucji Zarządzającej RPO na lata 2007-2013, pozytywnej oceny formalnej i merytorycznej zaktualizowanego wniosku o dofinansowanie;
  • monitorowania, rozliczania i sprawozdawczości projektu;
  • zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu poprzez Unię Europejską, zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) 1083/2006 oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006, rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 w zakresie zamieszczania informacji na temat realizacji projektu na stronie internetowej projektu oraz publikacji do mediów i opinii publicznej;
  • zagwarantowania we własnym planie finansowym na lata 2013-2015 wydatków na realizację zadania nr 1;
  • realizacji zadania nr 1, zgodnie z obowiązującym prawem i wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO Województwa na lata 2007-2013;
  • zwrotu dofinansowania z EERR w przypadku naruszenia obowiązku zachowania trwałości projektu w rozumieniu art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu;
  • prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji zadania nr 1;
  • przechowywania dokumentacji związanej z realizacją zadania nr 1, co najmniej do 31 grudnia 2020 r.

Do obowiązków Partnera projektu należy:

  • zagwarantowanie w planie finansowym Centrum wydatków na realizację zadania nr 3 na lata 2013-2015;
  • przygotowanie, realizacja i rozliczenia zadania nr 3;
  • wspieranie wszelkich działań podejmowanych przez Lidera projektu, w szczególności w zakresie:
    1. przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami (zadanie nr 3);
    2. monitorowania sprawozdawczości i rozliczenia zadania nr 3, w tym przekazania liderowi projektu potwierdzonych za zgodność kopii dokumentów księgowych i innych niezbędnych załączników, a także sprawozdań merytorycznych i finansowych;
  • zapewnienie informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu poprzez Unię Europejską, zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) 1083/2006 oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006, rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, w szczególności poprzez:
    1. umieszczenie tablic informacyjnych i pamiątkowych w miejscu realizacji zadania nr 3;
    2. dostarczenie do Lidera projektu informacji na stronę internetową projektu na temat realizacji zadania nr 3;
    3. publikacje do mediów i opinii publicznej w zakresie realizowanego zadania nr 3;
  • informowanie Lidera projektu o stanie realizacji zadania nr 3;
  • realizacji zadania nr 1, zgodnie z obowiązującym prawem i wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO Województwa na lata 2007-2013;
  • zwrotu dofinansowania z EERR w przypadku naruszenia obowiązku zachowania trwałości projektu w rozumieniu art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu;
  • prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji zadania nr 3;
  • przechowywania dokumentacji związanej z realizacją zadania nr 3, co najmniej do 31 grudnia 2020 r.

    ;

  • przedstawienia na żądanie Lidera projektu wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją zadania nr 3, w wyznaczonym przez niego terminie;
  • ponoszenie wspólnej odpowiedzialności (Lider i Partnerzy) wobec osób trzecich za szkody powstałe z realizacją swojej części (zadanie nr 3) projektu.

Wnioskodawca nie przekazuje oraz nie będzie przekazywał na rzecz Lidera projektu własnych środków finansowych. W przedmiotowym projekcie każdy z podmiotów uczestniczących, tj. Lider i Partnerzy będą właścicielami majątku powstałego w wyniku realizacji niniejszego projektu, w zakresie rzeczowo-finansowym wynikającym z realizowanego przez nich danego zadania. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu ? nie będzie przekazywane innemu podmiotowi. Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera i Partnerów w odpowiedniej wysokości dla poszczególnych zadań (nr 1, 2, 3, i 4).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Centrum (SPZOZ) ma prawną możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego przy współrealizacji jako ?partner? projektu pn. ????

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie ma możliwości odzyskania podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z współrealizacją ww. projektu, ponieważ Centrum (SPZOZ) jest podatkiem VAT (zarejestrowanym i czynnym), ale w Oddziałach, świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. l pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054), podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Przy współrealizacji ww. projektu pn. ???, naliczony dla usług projektowych i robót budowlanych - podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Centrum, będący Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej (SPZOZ), działający jako ?partner?? będzie współrealizował projekt pn. ??? z liderem, tj. Domem Kultury. Projekt współfinansowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013, w ramach działania 4.2 ?Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej?.

Projekt będzie realizowany II-etapowo w systemie ?zaprojektuj i wybuduj? w myśl przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, obejmując swoim zakresem:

  • opracowanie dokumentacji projektorowo-kosztorysowej, audytu energetycznego wraz z innymi niezbędnymi uzgodnieniami i decyzjami, w tym decyzji pozwolenia na budowę;
  • wykonanie robót budowlanych (termomodernizacyjnych), tj. ocieplenie ścian zewnętrznych, fundamentowych, stropodachu, wymianę stolarki drzwiowej, wymianę instalacji centralnego ogrzewania, oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne oraz wymianę jednostek grzewczych z armaturą regulacyjno-pomiarową.

Przedmiotowe roboty będą prowadzone w obiekcie: starego budynku szpitala oraz kotłowni wolnostojącej. Efekty współrealizowanego projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury za wykonanie przedmiotu zamówienia, dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane przez Wykonawców bezpośrednio na Lidera projektu i Partnerów po dokonaniu poszczególnych zakresów rzeczowych robót u Lidera projektu i Partnerów. Wnioskodawca nie przekazuje oraz nie będzie przekazywał na rzecz Lidera projektu własnych środków finansowych. W przedmiotowym projekcie każdy z podmiotów uczestniczących, tj. Lider i Partnerzy będą właścicielami majątku powstałego w wyniku realizacji niniejszego projektu, w zakresie rzeczowo-finansowym wynikającym z realizowanego przez nich danego zadania. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu ? nie będzie przekazywane innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż ? jak wskazał Wnioskodawca ? efekty współrealizowanego projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty współrealizowanego projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku ? nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki medycznej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty współrealizowanego projektu związane będą z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika