Czy usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menedżerskiego będą (...)

Czy usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menedżerskiego będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 794) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2012r. (data wpływu 06 lipca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 20 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT usług zarządzania świadczonych na podstawie kontraktu menedżerskiego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lipca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT usług zarządzania świadczonych na podstawie kontraktu menedżerskiego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 20 sierpnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 06 marca 2012r. Wnioskodawca podpisał z firmą Spółka. umowę o świadczenie usług zarządzania. Zainteresowany jest osobą fizyczną nie prowadzącą samodzielnej działalności gospodarczej, nie wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. Zgodnie z podpisaną umową Wnioskodawca pełni funkcję Dyrektora Generalnego Spółki. Wnioskodawca nie jest udziałowcem i nie jest w Zarządzie Spółki.

Przedmiot umowy:

  • usługi zarządzania na rzecz Spółki,
  • reprezentowania Spółki, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
  • usługi są świadczone osobiście za uzgodnionym wynagrodzeniem,
  • Wnioskodawca podlega w ramach niniejszej umowy Zarządowi.

Umowa o świadczenie usług zarządzania nie zawiera zapisów dotyczących odpowiedzialności Wnioskodawcy wobec osób trzecich, poza stwierdzeniem, że ewentualne spory z niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy dla siedziby Spółki. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka pobiera i odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych, tytułem wypłaconego wynagrodzenia za wykonanie usługi zarządzania oraz składki zdrowotnej. Wnioskodawca informuje jednocześnie, że jest wspólnikiem w spółce jawnej oraz wspólnikiem w spółce komandytowej. Składki na ubezpieczenie społeczne rozlicza spółka komandytowa.

W ramach wykonywanego kontraktu na rzecz Spółki wykonywać będę następujące czynności:

  • pełnienie obowiązków Dyrektora Generalnego,
  • nadzór nad pracą i udzielanie wytycznych podległych mi pracownikom,
  • negocjowanie i zatwierdzanie warunków handlowych kontraktów,
  • podejmowanie kluczowych decyzji personalnych,
  • dokonanie analiz ekonomicznych związanych z działalnością Spółki i przekazywanie informacji Zarządowi,
  • dokonanie analiz ekonomicznych związanych z działalnością Spółki i przekazywanie informacji Zarządowi,
  • dokonywanie analiz oraz opracowanie materiałów w zakresie sprawozdawczości finansowej,
  • usługi świadczone są osobiście przez Wnioskodawcę.


Otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie w ramach wykonywania kontraktu menedżerskiego będzie stanowiło przychód o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1999r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) nie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi zarządzania świadczone osobiście przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej z firmą Spółka., po osiągnięciu limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania nie będą podlegały opodatkowaniu po przekroczeniu limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) z uwagi na nie wykonywanie przez Wnioskodawcę samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Umowa o świadczenie usług zarządzania nie zawiera postanowień regulujących odpowiedzialność Wnioskodawcy wobec osób trzecich, a pełnomocnictwo do działania w imieniu i na rzecz Spółki zostało udzielone na mocy odrębnego dokumentu. Świadczone przez Zainteresowanego usługi zarządzania są wymienione w katalogu przychodów art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r., Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem. Świadczenie usług, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT odnoszące się do odpowiedzialności Wnioskodawca rozumie jako odpowiedzialność Zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane w ramach wykonywania zlecenia i tylko w takim wypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę Zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności Zleceniobiorcy. Zdaniem Wnioskodawcy stosunek prawny łączący go ze Spółką będzie posiadał cechy tożsame ze stosunkiem pracy.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wielu publikowanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisu art. 15 ust. 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 361),
  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


Stosownie do przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej ? z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  • wykonywania tych czynności,
  • wynagrodzenia,
  • oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich. Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności, z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W dniu 06 marca 2012r. Wnioskodawca podpisał z firmą Spółka umowę o świadczenie usług zarządzania. Zainteresowany jest osobą fizyczną nie prowadzącą samodzielnej działalności gospodarczej, nie wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. Zgodnie z podpisaną umową pełnię funkcję Dyrektora Generalnego Spółki. Wnioskodawca nie jest udziałowcem i nie jest w Zarządzie Spółki. Przedmiot umowy obejmuje:

  • usługi zarządzania na rzecz Spółki,
  • reprezentowania Spółki, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
  • usługi są świadczone osobiście za uzgodnionym wynagrodzeniem,
  • podlegam w ramach niniejszej umowy Zarządowi.

Umowa o świadczenie usług zarządzania nie zawiera zapisów dotyczących odpowiedzialności Wnioskodawcy wobec osób trzecich, poza stwierdzeniem, że ewentualne spory z niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy dla siedziby Spółki. Spółka pobiera i odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych, tytułem wypłaconego wynagrodzenia za wykonanie usługi zarządzania oraz składki zdrowotnej.


W ramach wykonywanego kontraktu na rzecz Spółki wykonywać będę następujące czynności:

  • pełnienie obowiązków Dyrektora Generalnego,
  • nadzór nad pracą i udzielanie wytycznych podległych mi pracownikom,
  • negocjowanie i zatwierdzanie warunków handlowych kontraktów,
  • podejmowanie kluczowych decyzji personalnych,
  • dokonanie analiz ekonomicznych związanych z działalnością Spółki i przekazywanie informacji Zarządowi,
  • dokonanie analiz ekonomicznych związanych z działalnością Spółki i przekazywanie informacji Zarządowi,
  • dokonywanie analiz oraz opracowanie materiałów w zakresie sprawozdawczości finansowej,
  • usługi świadczone będą osobiście przez Wnioskodawcę.


Otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie w ramach wykonywania kontraktu menedżerskiego będzie stanowiło przychód o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1999r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego okoliczności sprawy nie wskazują, iż Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich. Umowa o świadczenie usług zarządzania nie zawiera zapisów dotyczących odpowiedzialności Wnioskodawcy wobec osób trzecich, poza stwierdzeniem, że ewentualne spory z niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy dla siedziby Spółki.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem występują przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co oznacza, że zostały spełnione kryteria wyłączające świadczenie usług z czynności podlegających tej ustawie.

Wobec tego Wnioskodawca z tytułu kontraktu menedżerskiego nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

A zatem stanowisko, iż usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menedżerskiego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika