Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu (...)

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...?, gdyż poniesione wydatki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych Interpretacje po 1 lipca 2007 roku:

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina w miesiącu marcu br. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na projekt pn. ?...?. Projekt skierowany jest do wszystkich mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza do grupy społecznej zagrożonej wykluczeniem jakim są niepełnosprawni. Dzięki wprowadzeniu e-usług dostępnych z każdego komputera podłączonego do sieci Internet, nie są konieczne osobiste wizyty w urzędzie w celu uzyskania informacji, objętych zakresem rzeczowym projektu. Dzięki temu osoby niepełnosprawne są w stanie uzyskać informacje, których osiągnięcie dla wielu z nich było do tej pory niemożliwe bądź trudno osiągalne. Ponadto, System Informacji Przestrzennej oferuje dostęp do swoich baz wszystkim ludziom według tych samych zasad, bez względu na płeć, rasę, wiek lub orientację seksualną. Głównym celem funkcjonowania systemu jest zapewnienie świadczenia e-usług polegających na wypisie i wyrysie z planu zagospodarowania przestrzennego prezentowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy, przedstawienie ofert inwestycyjnych, nieruchomości na sprzedaż, granic obszarów chronionych i wartościowych przyrodniczo, ewidencji zabytków oraz innych zadań własnych gminy na podstawie danych własnych oraz uzyskanych od innych organów administracji państwowej, zgodnie z założeniami dyrektywy Unii Europejskiej INSIRE. Przedmiotem projektu jest budowa i wdrażanie Systemu Informacji Przestrzennej obejmującego teren całej Gminy. Umożliwi on uruchomienie 7 usług na poziomie II - interakcja. Będzie on realizowany w I etapie, którego zakończenie przewiduje się w III kwartale 2013 r.

Zakres rzeczowy składać się będzie z kilku elementów:

  1. prace przygotowawcze - obejmujące: przygotowanie wniosku o dofinansowanie. Etap ten poza przygotowaniem studium wykonalności, pozostaje poza wnioskiem o dofinansowanie - gmina realizuje je w oparciu o środki własne,
  2. zakup usługi budowy i wdrażania systemu - obejmuje zamówienie usługi u wykonawcy zewnętrznego,
  3. budowa systemu informacji przestrzennej - wykonanie prac zawartych w tej części należeć będzie do uprzednio wyłonionego wykonawcy systemu.

Projekt przyniesie pozytywne oddziaływanie na sytuację podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie gminy wraz z możliwością ich wyszukiwania pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek pracy wewnętrzny gminy. Pozytywne oddziaływanie na rynek pracy usprawniona promocja terenów inwestycyjnych, co powoduje wzrost zatrudnienia . Pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno - budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługom umożliwiającym ich przetwarzanie przyspiesza podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT z przeprowadzonej inwestycji nie będzie w przyszłości dokonywała sprzedaży usług, ponieważ będzie to służyło wszystkim osobom, które chcą zasięgnąć informacji ogólnodostępnej z zakresu: geodezyjno - kartograficznego, z planu zagospodarowania przestrzennego studium uwarunkowań Miasta i Gminy.

Faktury będą wystawiane na Gminę i Miasto. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 7, 9, 10, 12, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną inwestycją wdrożenia programu pn. ?...? Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując ww. program nie będzie w przyszłości dokonywała sprzedaży usług z tej inwestycji tj. czynności opodatkowanych, ponieważ będzie to służyło użyteczności publicznej. W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z planowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz.

Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na projekt pn. ?...?. Głównym celem funkcjonowania systemu jest zapewnienie świadczenia e-usług polegających na wypisie i wyrysie z planu zagospodarowania przestrzennego, prezentowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy, przedstawienie ofert inwestycyjnych, nieruchomości na sprzedaż, granic obszarów chronionych i wartościowych przyrodniczo, ewidencji zabytków oraz innych zadań własnych gminy na podstawie danych własnych oraz uzyskanych od innych organów administracji państwowej, zgodnie z założeniami dyrektywy Unii Europejskiej INSIRE. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z przeprowadzonej inwestycji nie będzie w przyszłości dokonywał sprzedaży usług, ponieważ będzie to służyło wszystkim osobom, które chcą zasięgnąć informacji ogólnodostępnej z zakresu: geodezyjno - kartograficznego, z planu zagospodarowania przestrzennego studium uwarunkowań Miasta i Gminy. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Wnioskodawcy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...?, gdyż poniesione wydatki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika