Czy w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług remontowych będzie przysługiwało parafii prawo (...)

Czy w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług remontowych będzie przysługiwało parafii prawo do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu i wykazanego na fakturach zakupu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego w związku z realizacją remontu kościoła finansowanego z PROW na lata 2007 ? 2013 ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego w związku z realizacją remontu kościoła finansowanego z PROW na lata 2007 ? 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia przystąpiła do remontu kościoła. Zakres prac obejmuje między innymi prowadzenie robót rozbiórkowych, prac murarskich i pokrywczych. Oprócz tego będą wykonane prace izolacyjne, impregnacyjne a także zostanie zamontowana nowa instalacja odgromowa. Na wszystkie roboty parafia otrzyma faktury VAT, w których w cenie będzie naliczony podatek od towarów i usług. Remont ma być wykonany przy wykorzystaniu środków z budżetu europejskiego pochodzących, z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lala 2007 - 2013.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie wykonuje ona bowiem żadnych czynności, które podlegałyby opodatkowaniem tym podatkiem. W związku z prowadzoną inwestycją taki stan rzeczy nie ulegnie zmianie. Remont jest związany wyłącznie z podstawową działalnością statutową parafii, a majątek którego on dotyczy będzie wykorzystywany jedynie na cele kultu religijnego.

W takich okolicznościach podatek od towarów i usług zawarty w cenie zakupu został uznany przez parafię za koszt kwalifikowalny zadania. Nie będzie on powiem podlegał zwrotowi dla parafii w żaden sposób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług remontowych będzie przysługiwało parafii prawo do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu i wykazanego na fakturach zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu i wykazanego na fakturach zakupu w związku z remontem kościoła. Prawo takie przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z ogólną dyspozycją zawartą w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. W parafii czynności opodatkowane nie występują i nie wystąpią w związku z wykonywanym remontem. Zadanie to nie ma zatem związku z czynnościami opodatkowanymi przez co nie ma prawa do jakichkolwiek odliczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przystąpił do remontu kościoła. Zakres prac obejmuje między innymi prowadzenie robót rozbiórkowych, prac murarskich i pokrywczych. Oprócz tego będą wykonane prace izolacyjne, impregnacyjne a także zostanie zamontowana nowa instalacja odgromowa. Na wszystkie roboty Zainteresowany otrzyma faktury VAT, w których w cenie będzie naliczony podatek od towarów i usług. Remont ma być wykonany przy wykorzystaniu środków z budżetu europejskiego pochodzących, z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lala 2007 - 2013. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z prowadzoną inwestycją taki stan rzeczy nie ulegnie zmianie. Remont jest związany wyłącznie z podstawową działalnością statutową parafii, a majątek którego on dotyczy będzie wykorzystywany jedynie na cele kultu religijnego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia (zwrotu) podatku VAT naliczonego w związku z realizacją remontu kościoła, finansowanego z PROW na lata 2007 ? 2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika