Czy w stosunku do usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego Wnioskodawca będzie mógł stosować (...)

Czy w stosunku do usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego Wnioskodawca będzie mógł stosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 lub pkt 40 ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z opodatkowania usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego na podstawie:

  • art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT ? jest prawidłowe;
  • art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z opodatkowania usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług pocztowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.

W dniu 1 stycznia 2013r. weszła w życie ustawa z 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012r., poz. 1529, dalej: Prawo pocztowe), która przewiduje m.in., że powszechne usługi pocztowe świadczone będą przez operatora wyznaczonego wybieranego na okres 10 lat przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE), w drodze decyzji, spośród operatorów pocztowych wyłonionych w drodze konkursu ogłaszanego przez Prezesa UKŁ. W okresie przejściowym (od 01 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2015 r.) obowiązki operatora wyznaczonego pełni dotychczasowy operator publiczny.

Uwzględniając planowany rozwój działalności w obszarze rynku usług pocztowych Wnioskodawca rozważa przystąpienie do najbliższego konkursu na operatora wyznaczonego. W przypadku wygrania konkursu i uzyskania statusu operatora wyznaczonego Podatnik byłby zatem obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego obejmującego świadczenie usług przez Wnioskodawcę po jego wyborze na funkcję operatora wyznaczonego przez Prezesa UKE.

W ramach przyszłej działalności prowadzonej już jako operator wyznaczony, Wnioskodawca planuje świadczyć usługę przekazów pocztowych, skierowaną zarówno do klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych, polegającą na zleceniu wypłaty określonej przez nadawcę kwoty, wskazanemu adresatowi (realizowanie przekazu pocztowego polegające na przyjęciu przekazu pocztowego, jego przemieszczeniu lub przesłaniu oraz doręczeniu adresatowi określonej w nim kwoty pieniężnej). Klienci Wnioskodawcy będą mieli możliwość nadania przekazów pocztowych w następujący sposób:

  • nadanie w każdej placówce pocztowej Wnioskodawcy (zlecenie realizacji w formie ustnego lub pisemnego zlecenia, albo w formie papierowej poprzez wypełnienie odpowiedniego blankietu przekazu),
  • nadanie za pośrednictwem listonoszy (nadanie na podstawie blankietu przekazu pocztowego lub pisemnego zlecenia),
  • nadanie za pośrednictwem dedykowanej strony Internetowej (rejestracja przekazu za pośrednictwem strony internetowej).

Usługa przekazu pocztowego świadczona przez Wnioskodawcę nie zalicza się do kategorii usług powszechnych w rozumieniu art. 45 ustawy z 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. 2012, poz. 1529, dalej: Prawo pocztowe).

Należy podkreślić, iż świadcząc przedmiotową usługę Wnioskodawca zamierza działać jako operator pocztowy a nie jako instytucja płatnicza w rozumieniu przepisów ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. 2011 Nr 199 poz. 1175, ze zm. dalej: Ustawa o usługach płatniczych). W szczególności, Wnioskodawca z związku z świadczeniem tych usług nie zamierza ubiegać się o uzyskanie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności w charakterze instytucji płatniczej lub biura usług płatniczych, tzn. podmiotów uprawnionych do świadczenia usług przekazu pieniężnego w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o usługach płatniczych.

Tym samym, do świadczenia usług przekazu pocztowego Spółka stosować będzie reżim przepisów Prawa pocztowego, a szczegółowe zasady świadczenia tej usługi określać będzie regulamin oparty na przepisach tej ustawy. W szczególności:

  • doręczenie kwot przekazów pocztowych odbywać się będzie zgodnie z przepisami art. 37 Prawa pocztowego
  • określone w regulaminie świadczenia usług przekazu pieniężnego regulacje dotyczące reklamacji oraz prawa dochodzenia roszczeń oparte będą na przepisach rozdziału 8 Prawa pocztowego (Odpowiedzialność operatora pocztowego oraz postępowanie reklamacyjne).

W uzupełnieniu do wniosku Pełnomocnik Wnioskodawcy wyjaśnił, że zapis w opisie zdarzenia przyszłego: ?(?) Tym samym, do świadczenia usług przekazu pocztowego Spółka stosować będzie reżim przepisów Prawa pocztowego, a szczegółowe zasady świadczenia tej usługi określać będzie regulamin oparty na przepisach tej ustawy. (?)? odnosi się do Wnioskodawcy. Pełnomocnik Wnioskodawcy wskazał, ostatni akapit w polu 68 wniosku z 5 lutego 2014 r. powinien mieć następujące brzmienie: Tym samym, do świadczenia usług przekazu pocztowego Wnioskodawca stosować będzie reżim przepisów prawa pocztowego, a szczegółowe zasady świadczenia tej usługi określać będzie regulamin oparty na przepisach tej ustawy. W szczególności:

  • doręczenie kwot przekazów pocztowych odbywać się będzie zgodnie z przepisami art. 37 Prawa pocztowego,
  • określone w regulaminie świadczenia usług przekazu pieniężnego regulacje dotyczące reklamacji oraz prawa dochodzenia roszczeń oparte będą na przepisach rozdziału 8 prawa pocztowego (Odpowiedzialność operatora pocztowego oraz postępowanie reklamacyjne).

Dalej wyjaśnia, że intencją Wnioskodawcy nie jest uzyskanie interpretacji podatkowej przepisów, które będą obowiązywać w 2016 r., a co do których wiedzy Dyrektor IS w Łodzi nie może aktualnie posiadać. Wnioskodawca dąży natomiast do uzyskania interpretacji dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego, ale w zakresie obowiązujących w momencie wydania interpretacji przepisów ustawy o VAT. Wskazanie konkretnej daty miało na celu wyłącznie dokładniejsze opisanie konkretnego zdarzenia przyszłego. Uzyskanie tego rodzaju rozstrzygnięcia będzie stanowiło istotny element planowania biznesowego dotyczącego przyszłej działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w stosunku do usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego Wnioskodawca będzie mógł stosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 lub pkt 40 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do stosowania w stosunku do opisanej usług zwolnienia od podatku VAT zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, jak i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, od podatku VAT zwalnia się powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Pierwszą z przesłanek omawianego zwolnienia jest świadczenie usług przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Ponieważ w opisywanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zakłada, że będzie pełnił funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa pocztowego, tj. operatora zobowiązanego do świadczenia takich usług, przesłanka ta będzie wówczas spełniona.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie omawianego przepisu jest również spełnienie drugiej przesłanki zwolnienia, tzn. świadczenie usług pocztowych mieszczących się w zakresie pojęciowym usług powszechnych w rozumieniu art. 45 ust. 1 oraz art. 46 Prawa pocztowego.

Zgodnie z brzmieniem art. 45 ust. 1 Prawa pocztowego, do usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące:

  1. przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:
    1. przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach:
      • maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm,
      • minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm,
      • minimalnych strony adresowej ? 90 x 140 mm,
    2. przesyłek dla ociemniałych,
    3. paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm;
  1. sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c.

Przepis art. 46 Prawa pocztowego określa natomiast, iż obowiązek świadczenia tych usług spoczywa na operatorze wyznaczonym, jak również określa warunki świadczenia wymienionych powyżej kategorii usług pocztowych.

Biorąc pod uwagę, iż usługa świadczenia przekazu pocztowego nie została zaliczona do katalogu powszechnych usług pocztowych w rozumieniu ar. 45 ust. 1 Prawa pocztowego, nie została spełniona druga przesłanka zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT (świadczenie powszechnych usług pocztowych). W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do stosowania w stosunku do opisanej usługi zwolnienia od podatku VAT zarówno na podstawie art. 43 ust 1 pkt 17 ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art. 43 ust 1 pkt 40 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

W świetle tego przepisu zwolnione z podatku VAT są m.in. czynności dotyczące wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, np. przekazów i transferów pieniężnych. Ustawa o VAT nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem przekazów pieniężnych, dlatego w tym celu należy odwołać się do uregulowań zawartych w Ustawie o usługach płatniczych. Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 tej ustawy, usługa przekazu pieniężnego oznacza usługę płatniczą świadczoną bez pośrednictwa rachunku płatniczego prowadzonego dla płatnika, polegającą na transferze do odbiorcy lub do innego dostawcy przyjmującego środki pieniężne dla odbiorcy środków pieniężnych otrzymanych od płatnika lub polegającą na przyjęciu środków pieniężnych dla odbiorcy i ich udostępnieniu odbiorcy.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwość Unii Europejskiej ?pojęcia używane do opisania zwolnień (...) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika? (por. wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z drugiej strony, z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT wyraźnie wynika, iż intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług m.in. w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, w tym przekazów i transferów pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki i inne uprawnione instytucje, jak również świadczonych przez inne podmioty pośredniczące. Należy stwierdzić, iż wymienione zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają. Ustawodawca konstruując normę prawną zawartą w pkt 40 przywołanego artykułu, posłużył się sformułowaniem ?wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych?, wskazując na możliwie szerokie rozumienie takich transakcji, nie czyniąc przy tym konkretnych wyłączeń w tej kategorii czynności, pozostawiając je poza zwolnieniem od VAT. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku z transakcjami płatniczymi, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianego zwolnienia wyłącznie do określonej grupy podmiotów.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo szerokiego zakresu przedmiotowego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, uwzględniając w szczególności, iż przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego usługa realizowania przez Wnioskodawcę przekazów pocztowych stanowi usługę pocztową (inną niż powszechna usługa pocztowa) w rozumieniu przepisów Prawa pocztowego i nie stanowi usługi płatniczej, w szczególności w rozumieniu Ustawy o usługach płatniczych, omawiane zwolnienie również nie znajduje zastosowania do tej usługi. Powyższej konkluzji nie zmienia okoliczność, iż co do zasady charakter operacyjny usługi pocztowej polegającej na realizacji przekazów pocztowych może być bardzo zbliżony do usługi finansowej w zakresie realizacji przekazów pieniężnych w rozumieniu Ustawy o usługach płatniczych. Jeżeli bowiem podatnik traktuje usługę przekazu pocztowego jako usługę pocztową podlegającą reżimowi przepisów Prawa pocztowego, a nie jako usługę finansową przekazu pieniężnego, której zasady świadczenia podlegają reżimowi odrębnych przepisów (Ustawa o usługach płatniczych, Prawo bankowe itp.), to brak jest możliwości zastosowania do przedmiotowej usługi zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za właściwe, a o potwierdzenie jego prawidłowości Zainteresowany wnosi niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego na podstawie:

  • art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT ? jest prawidłowe;
  • art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT? jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego obejmującego świadczenie usług przez Wnioskodawcę w przypadku gdy zostanie wybrany na operatora wyznaczonego przez Prezesa UKE wg stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku VAT, należy zauważyć, że kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym.

Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora obowiązanego do świadczenia takich usług. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze, przypisuje się operatorowi wyznaczonemu do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Natomiast ustanawianie operatora wyznaczonego regulują przepisy art. 71 ? art. 80 ustawy Prawo pocztowe.

Natomiast, według art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zwolnienia z podatku VAT wskazane w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług stanowią implementację odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Powyższe wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stwierdzając, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie VAT nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione od VAT zgodnie z Dyrektywą VAT stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ?pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jak wynika z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012r., poz. 1529) usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

  1. realizowane łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych;
  2. przemieszczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych, jeżeli jest wykonywane łącznie z przynajmniej jedną spośród czynności, o których mowa w pkt 1;
  3. przesyłanie przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej;
  4. prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowanie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
  5. realizowanie przekazów pocztowych.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 2 ww. ustawy, nie stanowi usługi pocztowej:

  • przemieszczanie i doręczanie własnych przesyłek, jeżeli jest wykonywane bez udziału osób trzecich;
  • przewóz rzeczy innych niż korespondencja, wykonywany na podstawie odrębnych przepisów;
  • wzajemna nieodpłatna wymiana korespondencji dokonywana przez wymieniające się podmioty;
  • przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek przez pocztę specjalną ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  • przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek przez wojskową pocztę polową.

Stosownie do art. 45 ust.1 ww. ustawy, do usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące:

  1. przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:
    1. przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach:
      • maksymalnych ? 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu ? 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm,
      • minimalnych ? 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm,
      • minimalnych strony adresowej ? 90x140 mm,
    2. przesyłek dla ociemniałych
    3. paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm;
  1. sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c.

Zgodnie z art. 3 pkt 16 ww. ustawy, przekaz pocztowy, to polecenie doręczenia adresatowi określonej kwoty pieniężnej przez operatora pocztowego. Zaś pkt 28 ww. artykułu stanowi, że realizowanie przekazu pocztowego, to przyjęcie przekazu pocztowego, jego przemieszczenie lub przesłanie oraz doręczenie adresatowi określonej w nim kwoty pieniężnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 3 zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej następuje w szczególności przez przyjęcie przez operatora pocztowego przekazu pocztowego, z tym że do przyjmowania przekazów pocztowych ze świadczeniami z ubezpieczeń społecznych, w tym emerytalnymi i rentowymi, świadczeniami z pomocy społecznej, a także przekazów pocztowych na tereny wiejskie jest uprawniony operator wyznaczony.

Stosownie do art. 46 ust. 1 ww. ustawy, do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony.

Art. 3 pkt 13 ww. ustawy wskazuje, iż pod pojęciem operatora wyznaczonego rozumieć należy operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych.

Jak wynika z art. 71 ww. ustawy, operator wyznaczony jest wybierany na okres 10 lat przez Prezesa UKE, w drodze decyzji, spośród operatorów pocztowych wyłonionych w drodze konkursu ogłaszanego przez Prezesa UKE.

Zgodnie z art. 178 ust. 1 ww. ustawy, Poczta Polska S.A. pełni obowiązki operatora wyznaczonego w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2011 r., Nr 199, poz. 1175), działalność w zakresie świadczenia usług płatniczych może być wykonywana wyłącznie przez dostawców usług płatniczych, zwanych dalej ?dostawcami?. Natomiast w myśl art. 4 ust. 2 pkt 5 dostawcą może być wyłącznie oddział podmiotu świadczącego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, zgodnie z prawem tego państwa, pocztowe usługi płatnicze, uprawnionego zgodnie z prawem tego państwa do świadczenia usług płatniczych oraz Poczta Polska Spółka Akcyjna w zakresie, w jakim odrębne przepisy upoważniają ją do świadczenia usług płatniczych.

Zatem, mając na uwadze, iż do 31 grudnia 2015 r. Poczta Polska S.A. pełni rolę operatora publicznego to do niej odnoszą się przepisy ww. ustawy.

Wnioskodawca uwzględniając planowany rozwój działalności w obszarze rynku usług pocztowych rozważa przystąpienie do najbliższego konkursu na operatora wyznaczonego. Jak podał Wnioskodawca, w przypadku wygrania konkursu i uzyskania statusu operatora wyznaczonego, Wnioskodawca byłby zatem obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych. W ramach przyszłej działalności prowadzonej już jako operator wyznaczony, Wnioskodawca planuje świadczyć usługę przekazów pocztowych, skierowaną zarówno do klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych, polegającą na zleceniu wypłaty określonej przez nadawcę kwoty, wskazanemu adresatowi (realizowanie przekazu pocztowego polegające na przyjęciu przekazu pocztowego, jego przemieszczeniu lub przesłaniu oraz doręczeniu adresatowi określonej w nim kwoty pieniężnej). Klienci Wnioskodawcy będą mieli możliwość nadania przekazów pocztowych w następujący sposób:

  • nadanie w każdej placówce pocztowej Wnioskodawcy (zlecenie realizacji w formie ustnego lub pisemnego zlecenia, albo w formie papierowej poprzez wypełnienie odpowiedniego blankietu przekazu),
  • nadanie za pośrednictwem listonoszy (nadanie na podstawie blankietu przekazu pocztowego lub pisemnego zlecenia),
  • nadanie za pośrednictwem dedykowanej strony Internetowej (rejestracja przekazu za pośrednictwem strony internetowej).



Usługa przekazu pocztowego świadczona przez Wnioskodawcę nie zalicza się do kategorii usług powszechnych w rozumieniu art. 45 ustawy z 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe. Jak wskazał Wnioskodawca świadcząc przedmiotową usługę zamierza działać jako operator pocztowy a nie jako instytucja płatnicza w rozumieniu przepisów ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Tym samym, do świadczenia usług przekazu pocztowego Wnioskodawca stosować będzie reżim przepisów prawa pocztowego, a szczegółowe zasady świadczenia tej usługi określać będzie regulamin oparty na przepisach tej ustawy. W szczególności:

  • doręczenie kwot przekazów pocztowych odbywać się będzie zgodnie z przepisami art. 37 Prawa pocztowego,
  • określone w regulaminie świadczenia usług przekazu pieniężnego regulacje dotyczące reklamacji oraz prawa dochodzenia roszczeń oparte będą na przepisach rozdziału 8 prawa pocztowego (Odpowiedzialność operatora pocztowego oraz postępowanie reklamacyjne).

Biorąc pod uwagę ww. przepisy stwierdzić należy, iż usługa świadczenia przekazu pocztowego, w ustawie Prawo pocztowe, nie została wymieniona jako powszechna.

Mając na uwadze powyższe przepisy i przedstawione zdarzenie Wnioskodawcy w stosunku do usługi przekazu pocztowego nie będzie przysługiwało prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku zwolnienia z opodatkowania usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT uznać należało za prawidłowe.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy zwalnia od podatku m in. usługi w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Usługa pocztowa przekazu pocztowego jest jedną z usług pośrednictwa pieniężnego wymienioną w ww. artykule. Przy czym należy zauważyć, iż zwolnienie określone w ww. przepisie nie jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym, obejmuje więc podmioty świadczące ww. usługi.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe Wnioskodawcy w stosunku do usługi przekazu pocztowego będzie przysługiwało prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku zwolnienia z opodatkowania usługi pocztowej świadczenia przekazu pocztowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy znaczyć, iż organ podatkowy wydając interpretację analizuje wyłącznie przepisy prawa podatkowego, nie dokonuje oceny przepisów innych ustaw z poza tego zakresu tj. ustawa o usługa płatniczych czy ustawy o prawie pocztowym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika