Opodatkowanie wynagrodzenia otrzymanego ze środków pochodzących z UE.

Opodatkowanie wynagrodzenia otrzymanego ze środków pochodzących z UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzenia finansowanego ze środków europejskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia finansowanego ze środków europejskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2008 r. był Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu, realizując bezpośrednie cele projektów badawczych. Projekty te wykonywane były w ramach Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej, będącego odrębną linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej, współfinansowanym przez nią i niezależnym od Funduszy Strukturalnych. Do finansowania wspomnianych projektów badawczych zatrudniająca Pana firma, będąca, w rozumieniu dokumentów programowych beneficjentem tego programu, korzystała ze środków przekazywanych bezpośrednio z Komisji Europejskiej na cele tych projektów. Od wynagrodzeń pracowników biorących w nich udział firma odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Wykonywane przez Pana zadania w ramach wspomnianych projektów, miały charakter prac merytorycznych nad rozwojem oprogramowania i zgodne są z zasadami opisanymi w dokumentacji projektowej właściwych projektów badawczych. Realizacja tych zadań udokumentowana była za pomocą tzw. kart godzinowych pracy w projektach. Wynagrodzenie Pana wypłacane było ze środków przekazywanych przez Komisję Europejską na mocy umów (kontraktów). Podaje Pan także, że istnieje możliwość wykazania, jakie wynagrodzenie finansowane przez Unię Europejską zostało Panu wypłacone.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle opisanego stanu faktycznego otrzymane wynagrodzenie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z faktem, że pochodzi ono ze środków przekazanych pracodawcy przez Unię Europejską...


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie pochodzące ze środków przekazanych pracodawcy przez Unię Europejską podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku firma, w której jest Pan zatrudniony, realizuje projekty w ramach . Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej.

Decyzją Nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. WE L. 232/1 z 29 sierpnia 2002 r.) przyjęto ? na lata 2002-2006 ? Program Ramowy w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji. Program Ramowy jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej i jej głównym instrumentem, służącym do finansowania badań w Europie. Jego celem jest rozwój społeczności naukowej, wspieranie prac naukowych i technicznych prowadzonych w ramach ponadnarodowej współpracy w dziedzinie badań, zwłaszcza pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi oraz tworzenie sieci doskonałości.


Ww. Program obejmuje trzy podstawowe kierunki działań:


  • koncentrację i integrację badań UE
  • strukturyzacje Europejskiej Przestrzeni Badawczej
  • wzmacnianie podstaw Europejskiej Przestrzeni Badawczej


Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast, jak wynika z uzupełnienia wniosku, Firma zatrudniająca Wnioskodawcę była bezpośrednim beneficjentem programu, który otrzymywał środki pomocowe. Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia za pracę wykonaną przez Wnioskodawcę, jako osoby zatrudnionej w wymiarze 1/2 etatu do realizacji określonych zadań (prac) w ramach projektu Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym ? znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła ich finansowania.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych.

W przypadku realizacji przez Wnioskodawcę projektu finansowanego ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia bezpośrednio (tj. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane z tych środków. Natomiast w sytuacji, gdy firma przykładowo, do czasu wypłaty kolejnej transzy z Komisji Europejskiej finansowała wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wynagrodzenia te w tej części nie będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem ? w myśl tego przepisu ? wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca ? płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku i uzupełnieniu wniosku podano, iż w ramach realizowanych projektów wykonywał Pan zadania o charakterze merytorycznym, polegające na pracach nad rozwojem oprogramowania, będące zgodnymi z zasadami opisanymi w dokumentacji projektowej właściwych projektów badawczych. Realizacja tych zadań dokumentowana była za pomocą kart godzinowych pracy w projektach.

Mając na względzie powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku i uzupełnieniu tego wniosku wynagrodzenia otrzymywane przez Pana w 2008 r. w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty przez pracodawcę ? beneficjenta . Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej były finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego poprzez wykonywanie przez Pana prac merytorycznych ujętych w stosownych dokumentach programowych korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika