Czy Wnioskodawca powinien pobierać zaliczki i wystawiać PIT-11 od wypłaconych świadczeń, czy też (...)

Czy Wnioskodawca powinien pobierać zaliczki i wystawiać PIT-11 od wypłaconych świadczeń, czy też nie jest obowiązany do pobierania zaliczek i jedynie powinien wystawiać PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest nieprawidłowe w części dotyczącej wypłaty środków finansowych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, jest prawidłowe w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 2 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca realizuje projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie instytucją pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy, a zarządzającą Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Dane projektu: projekt VI, Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Potencjalnymi beneficjentami ostatecznymi są osoby bezrobotne, które w ramach projektu otrzymują następujące świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.):


  • stypendium w okresie odbywania szkolenia ? zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy;
  • stypendium w okresie odbywania stażu ? zgodnie z art. 53 ust. 6 ww. ustawy.


Od wypłaconych stypendiów Wnioskodawca (płatnik) potrąca miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 85 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 ze zm.). Jednocześnie, po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca wystawia wszystkim uczestnikom stażu i szkolenia PIT-11, wypełniając w dziale E poz. 53, 54, 55 i 78.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, iż stan faktyczny przedstawiony we wniosku dotyczy stypendiów wypłaconych w 2010 r., a stypendia wypłacane z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią pomoc otrzymywaną przez uczestników w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wymienione zasady opodatkowania stosowane są również do stypendiów wypłacanych poza projektem współfinansowanym z EFS.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma stosować ww. zasady, czyli potrącać od wypłaconych, na podstawie ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stypendiów, zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzać PIT-11, czy też zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przedstawionym w piśmie znak DZF-IV-92262-220-AB/09 zaniechać poboru zaliczek, a dochód potraktować jako przychód z ?innych źródeł? i ujmować w PIT- 8C...


Zdaniem Wnioskodawcy, zasady wypłat stypendiów w okresie odbywania szkolenia i stażu oraz innych świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) niezależnie od tego czy są to świadczenia wypłacane ze środków krajowych, czy też w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Od świadczeń tych zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca wystawia wszystkim uczestnikom stażu i szkolenia PIT-11. Stanowisko Ministerstwa Rozwoju Regionalnego nakazujące zaniechania poboru zaliczek, gdyż dochód potraktować należy jako przychód ?z innych źródeł? i ujmować w PIT-8C, jest błędne, gdyż przywołana tam interpretacja indywidualna nie dotyczy świadczeń wypłacanych przez Wnioskodawcę, przedstawionych w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika związanych z wypłatą środków finansowych otrzymywanych przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, oraz za prawidłowe w pozostałym zakresie.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).


W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca realizuje projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie instytucją pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy, a zarządzającą Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Dane projektu: projekt VI, Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Potencjalnymi beneficjentami ostatecznymi są osoby bezrobotne, które w ramach projektu otrzymują następujące świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.):


  • stypendium w okresie odbywania szkolenia ? zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy;
  • stypendium w okresie odbywania stażu ? zgodnie z art. 53 ust. 6 ww. ustawy.


Od wypłaconych stypendiów Wnioskodawca (płatnik) potrąca miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 85 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 ze zm.). Jednocześnie, po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca wystawia wszystkim uczestnikom stażu i szkolenia PIT-11, wypełniając w dziale E poz. 53,54,55 i 78.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, iż stypendia wypłacane w 2010 r. z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią pomoc otrzymywaną przez uczestników w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że świadczenia pieniężne otrzymywane w 2010 r. przez uczestników projektu ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ? korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawiania żadnych informacji podatkowych.

Natomiast odnośnie opisanych we wniosku stypendiów wypłacanych poza projektem wskazać należy, że w sytuacji gdy stypendia te nie są wypłacane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, wówczas nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego i tym samym podlegają opodatkowaniu.

Wskazać również należy, że na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.

Zatem, w sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, a Wnioskodawca jest organem zatrudnienia o którym mowa w tym przepisie, wówczas ciąży na nim obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, oraz zgodnie z art. 39 ust. 1 jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika