Czy wydatki związane z podwyższeniem kapitału, takie jak: 1. Podatek od czynności cywilnoprawnych (...)

Czy wydatki związane z podwyższeniem kapitału, takie jak:
1. Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy Spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego,
2. Opłaty notarialne z tytułu zmiany umowy Spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego,
3. Opłaty notarialne z tytułu przeniesienia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności budynków (aport),
4. Koszty doradztwa prawno ? ekonomicznego dotyczące obszaru wytwarzania energii elektrycznej w związku z dostosowaniem do wytycznych Unii Europejskiej, obejmujące również sporządzenie biznesplanu procesu konsolidacji jak i wycenę majątku przejmowanego i majątku planowanego do przejęcia (który na tym etapie nie został przejęty),
należy uznać za koszt uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W związku z inkorporacją dyrektyw Unii Europejskiej do ustawy z dnia 10 kwietnika 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.) ?O.? ? S. A. zobowiązana była wydzielić od dnia 1 lipca 2007 roku działalność związaną z produkcją energii elektrycznej ze swojego przedmiotu działalności. W związku z powyższym Spółka ta wniosła aportem składniki majątku trwałego na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego na rzecz Wnioskodawcy. Wniesione składniki aportu skutkują istotnym wzrostem przychodów. Spółka szacuje, że przychody ze sprzedaży energii wzrosną ok. dwudziestokrotnie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki związane z podwyższeniem kapitału, takie jak:


  1. Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy Spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego,
  2. Opłaty notarialne z tytułu zmiany umowy Spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego,
  3. Opłaty notarialne z tytułu przeniesienia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności budynków (aport),
  4. Koszty doradztwa prawno ? ekonomicznego dotyczące obszaru wytwarzania energii elektrycznej w związku z dostosowaniem do wytycznych Unii Europejskiej, obejmujące również sporządzenie biznesplanu procesu konsolidacji jak i wycenę majątku przejmowanego i majątku planowanego do przejęcia (który na tym etapie nie został przejęty),


należy uznać za koszt uzyskania przychodów...


Zdaniem Spółki, w związku z tym, iż w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) brak jest kosztów związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego, nie podlegają one wyłączeniu na mocy tego przepisu i zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy są kosztem uzyskania przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji tej występuje bezpośredni związek pomiędzy wniesionym aportem, a osiąganym przychodem, bowiem powoduje znaczne rozszerzenie działalności Spółki, spełniając warunek powiązania przyczynowo ? skutkowego pomiędzy wydatkiem, a osiąganym przychodem, o którym mówi art. 15 ust. 1 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z treści art. 12 ust 4 pkt 4 ww. ustawy wynika natomiast, iż do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.

W świetle powołanego przepisu stwierdzić należy zatem, iż przychody skutkujące podwyższeniem kapitału zakładowego, nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika więc, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne, również muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne, do przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego należy więc stwierdzić, że skoro opisane przez jednostkę wydatki pozostają w bezpośrednim związku z podwyższeniem jej kapitału zakładowego to nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie stanowią tego rodzaju kosztów wydatki, co prawda nie wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy, ale związane z przysporzeniami nie uważanymi za przychód przez ustawodawcę (art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Informuje się, że w razie złożenia przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika