Brak prawa do odzyskania podatku VAT. sygn: ITPP1/443-127/12/BJ

Brak prawa do odzyskania podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony stan faktyczny.


Gmina zrealizowała część projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach konkursu, Oś priorytetowa 6 Środowisko Przyrodnicze, Działanie 6.1 Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, Poddziałanie 6.1.2 Gospodarka wodno-ściekowa.

Celem przedmiotowego projektu jest zwiększenie liczby osób obsługiwanych przez system kanalizacji sanitarnej w aglomeracji o 504,53 RLM oraz wzrost stopnia skanalizowania na obszarze aglomeracji o 8,40%. W wyniku realizacji projektu poziom skanalizowania aglomeracji wzrośnie do 41,30%. Przewiduje się, że bezpośrednio po zakończeniu projektu planowana sieć kanalizacyjna będzie odprowadzała około 100,91 m3/d ścieków. Ścieki odprowadzane do planowanego zbiorczego systemu kanalizacyjnego, przed wprowadzeniem do wód rzeki będą poddawane oczyszczaniu w zmodernizowanej oczyszczalni ścieków. Miara efektu ekologicznego, jaki wystąpi w wyniku realizacji projektu, będzie ilość odprowadzonych ścieków do oczyszczalni. Spodziewana wielkość tego wskaźnika wynosi 36 832,15 m3/rok. Zrealizowanie programów rozwoju infrastruktury technicznej skutkować będzie minimalizacją oddziaływania na środowisko przyrodnicze. Dobry stan środowiska pośrednio podniesie atrakcyjność gminy, zarówno dla turystyki, jak też atrakcyjność miejsca zamieszkania i rozwoju przedsiębiorczości. Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury technicznej sprawi, iż gmina będzie atrakcyjnym miejscem zamieszkania i wypoczynku, głównie dla mieszkańców napływających z aglomeracji miejskiej, jakość życia mieszkańców będzie sukcesywnie rosła. Gmina prezentować będzie atrakcyjne warunki dla potencjalnych inwestorów. Liczba firm oraz liczba miejsc pracy na terenie gminy wzrosną. Wynikać to będzie z posiadania przygotowanych terenów inwestycyjnych, prawidłowo wyposażonych w infrastrukturę techniczną do prowadzenia działalności gospodarczej. Parametry techniczne projektowanej infrastruktury są zbieżne z celami projektu. W szczególności dotyczy to odpowiedniego dopasowania przekroju rur kanalizacyjnych do wielkości planowanego ładunku. Dla kanalizacji grawitacyjnej zaprojektowano rury o przekroju A 160 i 200 mm, dla kanalizacji tłocznej zaprojektowano rury o przekroju A 63 mm. Natomiast dla sieci wodociągowej zastosowano trzy różne rodzaje rur o średnicy: A 90 mm, A 110 mm oraz A 160 mm. Moc zainstalowanych przepompowni została również starannie dobrana do zakładanych celów projektu z uwzględnieniem obciążenia dla każdego z obszarów oddziaływania projektu. W ramach projektu będą pracowały: w przepompowni P2 dwie pompy o mocy 7,5 kW oraz dwa rodzaje pomp w przepompowniach przydomowych 3-fazowe o mocy 1,7 albo 2,4 kW lub 1-fazowe o mocy 1,7kW.

W ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostały zakupione usługi obejmujące wykonanie studium wykonalności projektu, materiałów promocyjnych, dokumentacji projektowej oraz sprawowanie nadzoru budowlanego.

Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku VAT wynika z wykładni przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym gminy jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późn. zm.) zapewnienie zaopatrzenia w wodę i kanalizację jest zadaniem własnym gminy.

Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT. W imieniu Gminy zadania realizowane były przez Urząd Gminy, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek jest własnością Gminy i został ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Gminy. Po zakończeniu inwestycji wybudowane sieci zostanąprzekazane nieodpłatnie dla Zakładu, jako administratora sieci.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?


Zdaniem Gminy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ponieważ ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.


Powyższe kwestie były uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:


  1. z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
  2. z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jak wynika z wniosku projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem inwestycja po jej zakończeniu zostanie przekazana nieodpłatnie Zakładowi jako administratora sieci.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem treść wniosku nie wskazuje, że wydatki związane z przedmiotową inwestycją mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług ? Gmina, czy też Urząd Gminy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika