Czy w realizowanym projekcie ?Zagospodarowanie terenów zieleni wokół stawu we wsi? w ramach programu (...)

Czy w realizowanym projekcie ?Zagospodarowanie terenów zieleni wokół stawu we wsi? w ramach programu ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?, Gmina będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na podatek VAT (zawarty w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji) do kosztów kwalifikowanych projektu ze względu na brak możliwości ?odzyskania? podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 31 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości ?odzyskania? podatku od towarów i usług i zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości ?odzyskania? podatku od towarów i usług i zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych z realizowaną inwestycją.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni wokół stawu we wsi w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego: ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006?. Wykonanie inwestycji będzie polegało na budowie boiska do siatkówki i mini trybun, miejsca na ognisko, montaż małej architektury parkowej i urządzeń placu zabaw dla dzieci, wykonanie drewnianego pomostu i piaszczystej plaży oraz urządzenia zieleni. Poniesione wydatki w związku z w/w inwestycją nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż opodatkowaną Gmina prowadzi tylko ze sprzedaży mienia komunalnego. Z terenów zieleni i urządzeń placów wokół stawu korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy wsi i okolic. Utrzymaniem terenów zieleni na obszarze Gminy zajmuje się Zakład Gospodarki Komunalnej będący odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego fakturach dotyczących realizowanej inwestycji. Podatek VAT będzie inwestycją w ramach realizowanego projektu, który może być objęty pomocą w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w realizowanym projekcie ?Zagospodarowanie terenów zieleni wokół stawu we wsi? w ramach programu ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?, Gmina będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na podatek VAT (zawarty w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji) do kosztów kwalifikowanych projektu ze względu na brak możliwości ?odzyskania? podatku od towarów i usług...


Zdaniem wnioskodawcy wykonanie inwestycji ?Zagospodarowania terenów zieleni wokół stawu we wsi?, nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną z uwagi na fakt, że mieszkańcy wsi i okolic będą korzystać z terenów zieleni nieodpłatnie. Wobec powyższego podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji stanowi koszt kwalifikowany projektu z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym ? w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. Z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedmiotową inwestycją tak w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza nim.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika