1. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla sprzedaży kompresora oraz unitu, jeśli sprzedaż następuje (...)

1. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla sprzedaży kompresora oraz unitu, jeśli sprzedaż następuje w ramach dostawy zestawu stomatologicznego?
2. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla dostawy wyłącznie kompresora do zestawu stomatologicznego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie kompresora do zestawów stomatologicznych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie kompresora do zestawów stomatologicznych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa i detaliczna wyrobów farmaceutycznych i medycznych. W ramach prowadzonej działalności sprzedaje Pani m.in. zestawy stomatologiczne, na które składają się unit, fotel, kompresor. Zdarza się jednak, iż sprzedaje Pani również wyłącznie kompresory do zestawów stomatologicznych. Kompresory te, pomimo, iż dostarczają sprężone powietrze (podobnie jak kompresory techniczne), to wyróżniają się spełnieniem wymagań, odnośnie czystości dostarczanego powietrza, wyciszeniem, emaliowanym od wewnątrz zbiornikiem oraz mniejszą wydajnością ze względu na niższy stopień sprężenia. Przy dostawie kompresorów sprzedawcy stosują różne stawki VAT, w zależności od sytuacji. I tak w przypadku, gdy kompresor nabywany jest łącznie z unitem, to dla obu tych towarów, stosowana jest stawka 7% - jak dla wyrobów medycznych, pomimo, iż na fakturze występują one jako odrębne pozycje sprzedaży. Jeżeli kompresor, który może funkcjonować tylko w zestawie stomatologicznym kupowany jest odrębnie (nie w zestawie), to sprzedawcy najczęściej stosują 22% stawkę VAT, ale sporadycznie stosują również 7%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla sprzedaży kompresora oraz unitu, jeśli sprzedaż następuje w ramach dostawy zestawu stomatologicznego...
  2. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla dostawy wyłącznie kompresora do zestawu stomatologicznego...


Pani zdaniem, w przypadku gdy przedmiotem dostawy jest ?komplet?, tj. unit wraz z kompresorem, to pomimo wykazania ich jako odrębnych przedmiotów dostawy, ma Pani prawo również dla kompresora zastosować stawkę 7%, jak dla unitu (wyrobu medycznego). Natomiast w przypadku sprzedaży samego kompresora (do zestawu stomatologicznego), który nie jest wyrobem medycznym, należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 powołanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 106 tego załącznika wymienione są, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 ?towary związane z ochroną zdrowia?).

Jak wynika z ww. przepisu, dla opodatkowania dostawy towarów stawką 7% rozstrzygające znaczenie ma uznanie towaru za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 3 ust.1 pkt 17 ww. ustawy o wyrobach medycznych przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:


  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć,


który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy o wyrobach medycznych, który brzmi: ?ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro?.

Przez ?wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia? należy rozumieć przedmioty, które nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o wyrobach medycznych).

Jak wynika z cytowanych przepisów 7% stawce podatku podlegają tylko te części, które można zakwalifikować jako wyposażenie wyrobu medycznego, czyli takie, które w specyfikacjach wyrobu w celu uzyskania atestu, czy też rejestracji, określone są jako przedmioty do łącznego stosowania z wyrobami, umożliwiając używanie wyrobu zgodnie z jego przeznaczeniem. Dla innych części zamiennych, a zwłaszcza tych, które można stosować z powodzeniem w innych produktach (np. wyroby powszechnego użytku), takich jak elementy i podzespoły, należy stosować właściwą dla nich stawkę podatkową.

W związku z powyższym, mając na uwadze, iż w przedstawionym stanie faktycznym dokonano przyporządkowania danego kompresora, jako nieodłączny element unitu dentystycznego, co oznacza uznanie go za wyposażenie wyrobu medycznego, jego sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

W takiej sytuacji (tj. przy założeniu, że jest to wyposażenie wyrobu medycznego, które nie jest możliwe do zastosowania przy innych towarach niebędących wyrobami medycznymi), bez znaczenia pozostaje fakt, czy kompresor taki sprzedawany będzie wraz z unitem (jako ?zestaw stomatologiczny?), czy też oddzielnie - do ?zestawu stomatologicznego?.

Jednocześnie wskazać należy, iż w przypadku dostawy kompresora, będącego urządzeniem innym niż wyposażenie wyrobu medycznego, należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy ? Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest organem kompetentnym do dokonania oceny w zakresie stwierdzenia, czy w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych sprzedawane przez Wnioskodawcę towary stanowiące przedmiot zapytania są wyrobami medycznymi, nie jest też organem uprawnionym do badania, czy spełnione zostały uregulowania związane z wprowadzeniem wyrobu do obrotu, określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.). Ustawa ta, choć powołana w ustawie o podatku od towarów i usług, nie jest elementem prawa podatkowego, wobec czego przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji udzielanej przez tut. organ. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego, do której uprawniony jest Dyrektor Izby Skarbowej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. W związku z tym, niniejsza interpretacja została udzielona przy założeniu, iż wymienione we wniosku towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu powołanej ustawy o wyrobach medycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika