Użytkowanie kas rejestrujących. sygn: ITPP1/443-662/12/KM

Użytkowanie kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej tkanin odzieżowych w kilkunastu sklepach. Jest zobowiązany do rejestracji swoich przychodów za pomocą kas fiskalnych. W każdym sklepie taka kasa jest zainstalowana. Na kilku sklepach pamięć fiskalna w kasie rejestrującej została w całości wyczerpana. Na tę okoliczność dokonano odczytu tych kas przy udziale pracowników urzędu skarbowego i serwisanta. Protokoły odczytu przechowywane są w dokumentacji firmy. Ponieważ kasy były już stare, a wymiana modułu jest kosztowna, zakupiono nowe kasy, które są zgłoszone do urzędu skarbowego. Stare kasy w całości przechowywane są w siedzibie firmy. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ciążą na nim obowiązki w zakresie przechowywania pamięci fiskalnej kasy w sytuacji, kiedy dokonano odczytu z kasy i zaprzestano użytkowania kasy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy po dokonaniu odczytu modułu kasy fiskalnej w związku z jej zapełnieniem i zaprzestaniem rejestracji przy pomocy danej kasy podatnik może niezwłocznie przekazać kasę rejestrującą wraz z modułem fiskalnym do utylizacji, czy też na podatniku ciąży obowiązek przechowywania tych urządzeń, a jeżeli tak, to przez jaki okres czasu?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kiedy w związku z zaprzestaniem dokonywania rejestracji przy pomocy kasy fiskalnej z powodu jej wymiany na inny model lub z powodu zapełnienia pamięci fiskalnej, dokonano odczytu zapisów kas, zgodnie z § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), na podatniku nie ciąży obowiązek przechowywania kasy lub modułu fiskalnego. Zdaniem Wnioskodawcy podatnik używający kasy fiskalne ma obowiązek przechowywania tych urządzeń jedynie do czasu dokonania odczytu, zgodnie z § 7 ust. 8 ww. rozporządzenia. Po tej dacie urządzenia te tracą swoją wartość dowodową, która jest zastępowana wydrukiem historii pracy kasy od początku fiskalizacji do dnia odczytu. Bezpośrednimi dowodami są więc rolki z kasy fiskalnej i wydruki raportów dobowych i miesięcznych w wersji papierowej. W związku z tym kasę po dokonaniu odczytu będzie można przekazać do utylizacji zgodnie z odrębnymi procedurami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną tkanin w kilkunastu sklepach. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z wykorzystaniem kas rejestrujących. Po wyczerpaniu w całości pamięci fiskalnej kasy następuje odczyt tych kas przy udziale pracowników urzędu skarbowego i serwisanta, a protokoły odczytu przechowywane są w dokumentacji firmy. Ze względu na stopień zużycia fizycznego kasy i wysokie koszty wymiany modułu fiskalnego nieopłacalne jest dalsze wykorzystywanie tych kas w działalności, zatem zakupiono nowe kasy, które są zgłoszone do urzędu skarbowego.

Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy.

Natomiast w myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia, pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole (§ 7 ust. 9 rozporządzenia).

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych. Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż pamięć kasy fiskalnej po zapełnieniu staje się bezużyteczna, w związku z tym istnieje konieczność jej likwidacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku zaprzestania użytkowania kasy przez podmiot, dla którego została ufiskalniona, należy dokonać likwidacji pamięci fiskalnej, a nie kasy rejestrującej. Dopuszczalna jest bowiem wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, użytkowanie przedmiotowej kasy przez Spółkę będzie możliwe.

Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w konsekwencji, po wycofaniu kas rejestrujących z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Spółki.

Natomiast obowiązek przechowywania pamięci fiskalnej po zakończeniu pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 810-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika