Czy Spółka z o.o. ?W?, która jest beneficjentem projektu zobligowana jest w momencie przekazania (...)

Czy Spółka z o.o. ?W?, która jest beneficjentem projektu zobligowana jest w momencie przekazania inwestycji na własność gminy naliczyć podatek VAT, a jeśli tak, to czy Gmina będzie mogła dokonać odliczenia naliczonego podatku VAT od przekazanej przez spółkę inwestycji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanej inwestycji gminie oraz prawie do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego przekazania - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazanej inwestycji gminie oraz prawie do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego przekazania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zawarła porozumienie międzygminne z Miastem i Gminą w sprawie wspólnej realizacji programu gospodarki wodno-ściekowej w rejonie S. W ramach tego projektu zostanie wybudowana na terenie Gminy S., Gminy K. i Miasta S. infrastruktura techniczna ? sieć kanalizacji sanitarnej. Program jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach funduszy spójności oraz ze środków własnych samorządów - proporcjonalnie do kosztów inwestycji na terenie każdej z gmin.

W imieniu wszystkich gmin beneficjentem projektu jest Spółka z o.o. ?W? ? jednostka, której właścicielem jest w 100% miasto S. Spółka ta zajmuje się gospodarką wodno-ściekową na terenie miasta. Umowy z wykonawcami projektu oraz umowę o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej podpisał beneficjent projektu, tj. Spółka z o.o. ?W?, na którą wystawiane są faktury i która dokonuje odliczenia podatku naliczonego zawartego w nakładach inwestycyjnych związanych z realizacją projektu. Po zakończeniu inwestycji wybudowana sieć kanalizacji na terenie Gminy stanowić będzie majątek tej gminy ? spółka przekaże gminie wartość całkowitych nakładów poniesionych na wybudowanie sieci. Eksploatacją i utrzymaniem sieci w gminie zajmować się będzie Zakład w J. - spółka gminna, której w 100% właścicielem jest gmina S. Spółka ta została powołana w celu prowadzenia w imieniu gminy gospodarki wodno-ściekowej. Wybudowana w ramach inwestycji sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przekazana przez Gminę S. na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy dzierżawy) do eksploatacji ww. zakładowi, który będzie wykorzystywał ją do prowadzenia odpłatnej (opodatkowanej podatkiem VAT) działalności związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzeniem ścieków.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż dotacja z Unii Europejskiej, która została przyznana na realizację programu gospodarki wodno-ściekowej w rejonie S. nie podlega zapisom § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stąd w ocenie Wnioskodawcy za wykonane usługi (roboty budowlane) nie można zastosować ?0? stawki podatku VAT. Przekazanie wybudowanej w ramach projektu infrastruktury technicznej (sieci kanalizacji sanitarnej) nastąpi na podstawie wystawionych faktur przez beneficjenta projektu, czyli spółkę ?W?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka z o.o. ?W?, która jest beneficjentem projektu zobligowana jest w momencie przekazania inwestycji na własność gminy naliczyć podatek VAT, a jeśli tak, to czy Gmina S. będzie mogła dokonać odliczenia naliczonego podatku VAT od przekazanej przez spółkę inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, iż Spółka ?W? dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za realizację inwestycji, to w momencie przekazania tej inwestycji gminie będzie zobligowana do naliczenia podatku VAT. Natomiast Gmina S. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w przekazanych przez Spółkę ?W? nakładach inwestycyjnych (budowa sieci kanalizacji sanitarnej), ponieważ inwestycja ta będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych ? świadczenie usług dzierżawy. Ponadto dzierżawca czyli Zakład (100% spółka gminy), na dzierżawionej inwestycji będzie również prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z treści art. 7 ust. 1 wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z brzmienia art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wynika, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że budowa sieci kanalizacyjnej dokonywana jest przez Spółkę ?W? na gruncie pozostającym w zasobach gmin (S. i K.) i Miasta S., a więc poniesione nakłady stanowią inwestycję na obcej nieruchomości, którą finansowano ze środków własnych tych gmin (proporcjonalnie do kosztów) oraz ze środków unijnych. Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego zawartego w nakładach inwestycyjnych związanych z realizacją projektu.

Wobec powyższego, w okolicznościach przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż wybudowana kanalizacja sanitarna będzie przedmiotem odpłatnego przekazania gminie, które w świetle istniejących regulacji podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wskazano, iż Wnioskodawca (gmina) na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy dzierżawy), wybudowaną i przekazaną przez Spółkę ?W? sieć kanalizacji sanitarnej, przekaże następnie do eksploatacji zakładowi, który będzie wykorzystywał ją do prowadzenia odpłatnej (opodatkowanej podatkiem VAT) działalności związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzeniem ścieków. Zatem przekazanie przedmiotowej inwestycji będzie miało związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wykonywaną przez podatnika, gdyż Wnioskodawca będzie osiągał przychody opodatkowane z tytułu dzierżawy ww. nieruchomości.

W konsekwencji biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przekazaniem inwestycji dotyczącej kanalizacji sanitarnej, która następnie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (dzierżwa) - o ile nie zaistnieje związek z czynnościami zwolnionymi bądź nieopodatkowanymi.

Jednocześnie wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii dotyczących powstania obowiązku podatkowego z tytułu przedmiotowego przekazania i wystawiania faktury, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika