Uznanie usług wykonywanych na postawie umowy zlecenia za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą (...)

Uznanie usług wykonywanych na postawie umowy zlecenia za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy o dzieło za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy o dzieło za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jako osoba fizyczna, która nie posiada zarejestrowanej działalności gospodarczej, zawarła Pani z Telewizją umowę o dzieło, polegającą na wykonywaniu na jej rzecz wskazanych świadczeń związanych z realizacją (produkcją) odcinków audycji interaktywnych, oraz innych audycji. Za wykonanie tych czynności otrzymuje Pani wynagrodzenie zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, z przeniesieniem praw autorskich do wykonanych prac na nabywcę tych praw, tj. na Telewizję. Z treści zawartej umowy wynika, że wykonawca w ramach wykonywanego dzieła jest zobowiązany m.in. do stosowania się do zasad dotyczących realizacji audycji. Telewizja szczegółowo określa terminy i miejsca realizacji poszczególnych odcinków, a wykonawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad korzystania ze studiów i innych pomieszczeń oraz sprzętu telewizyjnego i innych ruchomości znajdujących się w posiadaniu Telewizji, i ponosi tylko za to odpowiedzialność. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania wskazanych przez Telewizję zmian dotyczących wykonywanego dzieła i w końcu zobowiązany jest do przeniesienia na Telewizję stworzonych przez siebie utworów, obejmujących wszystkie znane pola eksploatacji. Zamawiający przy okazji innych swoich zobowiązań, takich jak przekazanie wynagrodzenia, zobowiązany jest do pokrycia m.in. kosztów podróży bezpośrednio związanych z wykonywaniem umowy i udostępnienia swojego sprzętu i środków.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle ustawy wykonywane przez Panią umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy w świetle ustawy wykonywane czynności są działalnością gospodarczą...
  3. Czy w świetle ustawy będą miały zastosowanie przepisy podmiotowego przejścia na podatek ze względu na osiągnięty obrót 50.000 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu wykonywania świadczeń w ramach zawartej i realizowanej umowy, zgodnie z art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług i warunkami zawartymi w umowie z Telewizją, spełnia Pani warunki dotyczące wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż rzeczywiście jest Pani związana z zamawiającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zaznaczyła Pani, że stosunek prawny między nią a Telewizją tworzą nie tylko postanowienia zawartej umowy, ale także regulacje prawne zawarte w Kodeksie cywilnym, które są bezwzględnie obowiązujące, bądź też takie, których stosowania wprost nie wyłączono (art. 429 oraz 474 Kodeksu cywilnego).


Jak wynika z umowy, wykonywane przez Panią prace nie posiadają - zgodnie z definicją samodzielnej działalności gospodarczej - cech działalności, gdyż jak wynika z jej warunków:


  • brak jest samodzielności i niezależności,
  • zakłada się możliwość zachowania przez zamawiającego wpływu na warunki wykonaniadzieła, jego oczekiwań (dzieło nie jest gotowym przedmiotem obrotu),
  • nie istnieje niepewność co do istnienia zamówienia, popytu, konkurencji i otrzymania wynagrodzenia za zamówienie,
  • koszty podróży są zwracane przez zamawiającego,
  • wykonawca korzysta wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji i infrastruktury zamawiającego,
  • występuje tożsamość czynności i usług stron umowy.


W świetle przedstawionego stanu uważa Pani, że wykonywane czynności nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem ? biorąc pod uwagę art. 15 ust. 3 i 3a ustawy. Nie mają w tej sytuacji zastosowania również przepisy art. 113 powołanej ustawy dotyczące przekroczenia obrotu. Jako potwierdzenie własnego stanowiska wskazała Pani na postanowienia wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 31 stycznia 2006 r., Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany z dnia 16 lipca 2004 r., oraz pism Ministerstwa Finansów z lipca 2004 r. i jesieni 2005 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednakże na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Natomiast zgodnie z treścią ust. 3a tego artykułu, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Wskazać należy, iż w rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, muszą być spełnione następujące warunki: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny, pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. W przypadku, gdy wykonawcę będą łączyć z nabywcą projektu wraz z prawami autorskimi do niego, więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy i tym samym nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności oraz będzie korzystał wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji lub infrastruktury podmiotu na rzecz, którego usługa jest świadczona, a odpowiedzialność za tę czynność w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający, wówczas otrzymane wynagrodzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy o dzieło, świadczy Pani na rzecz Telewizji, usługi polegające na wykonywaniu świadczeń związanych z realizacją (produkcją) odcinków audycji interaktywnych oraz innych audycji. W zawartej umowie określone zostały warunki wykonania czynności, czas trwania zlecenia, jak również kwota wynagrodzenia. Ponadto wskazała Pani, iż pełną odpowiedzialność za wykonaną pracę wobec osób trzecich ponosi wyłącznie zleceniodawca.

Mając na uwadze powyższe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa o dzieło spowodowała powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego zleceniobiorca związany jest ze zlecającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich.

Zatem świadczonych przez Panią usług, o których mowa w złożonym wniosku ? o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji z tytułu wykonywania tych czynności nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, a otrzymane w danym roku wynagrodzenie przekraczające kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie powoduje obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika tego podatku.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym przedłożona umowa oraz rachunek nie były przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika