Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pt.: ?S. kocha jeść ryby? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pt.: ?S. kocha jeść ryby?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina i Miasto złożyła wniosek o dofinansowanie zadania, w ramach środka 3.4 Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne, z Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. W ramach tej operacji zostanie zawarta umowa na realizację kompleksowego zadania polegającego na organizacji dwóch imprez plenerowych oraz kampanii promocyjnej w szkołach. Z imprezy i kampanii skorzystają mieszkańcy Gminy - samorząd jako realizator nie będzie pobierał żadnych opłat. W związku z realizacją ww. zadania Gmina i Miasto nie będzie sprzedawać towarów ani usług.

Obecnie wnioski na realizację zadania w latach 2010-2015, w których podatek został wpisany jako koszt kwalifikowany, są oceniane przez ARiMR.

Koszty ponoszone w ramach ww. zadania będą dotyczyły:


  • banerów reklamowych
  • plakatów promocyjnych
  • gadżetów reklamowych
  • zaprojektowania, wydruku i dystrybucji 3000 sztuk ulotek promocyjnych
  • zakupu materiałów do przeprowadzenia konkursów i nagród konkursowych
  • organizacji konkursu plastycznego
  • dostarczenia i podania potraw z ryb i produktów
  • podsumowania etapu kampanii promocyjnej w szkołach
  • dwóch imprez plenerowych
  • zabezpieczeń sanitarnych
  • ubezpieczeń imprezy
  • zabezpieczeń medycznych
  • obsługi energetycznej
  • obsługi komunikacyjnej imprezy
  • wynajęcia scenografii imprezy o tematyce związanej ze spożyciem ryb
  • prowadzenia imprezy
  • wynajmu aparatury nagłośnieniowej i oświetlenia
  • zaprojektowania, wydruku i dystrybucji 5000 sztuk ulotek promocyjnych
  • zakupu nagród konkursowych na 15 konkursów dla dzieci i dorosłych o tematyce związanej z projektem
  • zapewnienia zadaszonych miejsc spożywania potraw dla 400 osób
  • dostarczenia i podania potraw z ryb i produktów rybnych
  • ochrony imprezy


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina i Miasto, jako beneficjent Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, może odzyskać podatek naliczony związany z organizacją przedmiotowego zadania...


Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina i Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale w przypadku realizacji przedmiotowego zadania z Programów Operacyjnych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej towarów i usług, ani w trakcie, ani po jej zakończeniu. Wobec tego nie może odzyskać podatku naliczonego, nie ma także prawa do jego odliczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższe przepisy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina i Miasto, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach Programu Operacyjnego współfinansowanego jest ze środków UE, zamierza zrealizować zadanie polegające na organizacji dwóch imprez plenerowych oraz kampanii promocyjnej w szkołach. Wydatki związane z realizacją zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż ? jak wskazano we wniosku - z imprezy i kampanii skorzystają mieszkańcy Gminy, a samorząd jako realizator nie będzie pobierał z tego tytułu żadnych opłat.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie i Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika