Prawo do odliczenia podatku z faktury zakupu nieruchomości od Skarbu Państwa.

Prawo do odliczenia podatku z faktury zakupu nieruchomości od Skarbu Państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Starostwo Powiatowe z tytułu transakcji zakupu nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Starostwo Powiatowe z tytułu transakcji zakupu nieruchomości gruntowej.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 26 października 2009 r. Spółka podpisała akt notarialny w związku z zakupem od Skarbu Państwa prawa własności działek, których prawo użytkowania wieczystego (od poprzedniego właściciela) nabyła w 1997 r. W grudniu 2000 r. Spółka nabyła od Skarbu Państwa przedmiotowe grunty na własność, jednakże na skutek błędów formalnych (brak zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w przypadku nabycia nieruchomości przez cudzoziemca) sąd okręgowy orzekł, iż umowa sprzedaży zawarta aktem notarialnym w dniu 8 grudnia 2000 r. jest nieważna. Po uprawomocnieniu wyroku, Spółka ponownie wystąpiła z zamiarem zakupu przedmiotowej nieruchomości i nabyła ją aktem notarialnym w dniu 26 października 2009 r. w drodze bezprzetargowej, na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Starostwo powiatowe wystawiło fakturę VAT na całą wartość nieruchomości gruntowej, tj. netto 173.936 zł + 22% VAT 38.265,92 zł. W wyniku dokonanych uzgodnień Spółka wpłaciła kwotę pomniejszoną o wpłatę dokonaną w 2000 r. z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen. Wszystkie kwoty, tj. pozostała wartość nieruchomości oraz podatek zostały opłacone.

Przedmiotowe działki nie są objęte obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego i stanowią tereny przemysłowe. Zostały one nabyte wyłącznie na potrzeby wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przedmiotowa transakcja podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturze wystawionej przez starostwo powiatowe...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie nieruchomości gruntowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu (?).

W myśl ust. 2 tego przepisu, z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości wygasa, z mocy prawa, uprzednio ustanowione prawo użytkowania wieczystego (?).

Stosownie do art. 37 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.


Według treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Zgodnie z art. 43 ust. 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do art. 86 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższy przepis wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka nabyła od Starostwa Powiatowego prawo własności nieruchomości gruntowej, której była użytkownikiem wieczystym. Nieruchomość ta nie jest objęta obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego i stanowi teren przemysłowy. Została nabyta wyłącznie na potrzeby wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych. Starostwo Powiatowe udokumentowało transakcję fakturą VAT zawierającą 22% podatek.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że grunty, które obejmuje przedmiotowa nieruchomość stanowią tereny przemysłowe, a ze zwolnienia od podatku może korzystać jedynie sprzedaż gruntów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu stawką 22%. Z uwagi na to, że ? jak wskazano w stanie faktycznym - zakupiona nieruchomość służy wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej tę transakcję, o ile nie zachodzą wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika